Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mirosławiec: Tragiczny lot CASY. Druga rocznica katastrofy

ing
Mirosławiec: rocznicowe uroczystości.
Mirosławiec: rocznicowe uroczystości. Archiwum
Samolot transportowy CASA rozbił się 23 stycznia 2008 roku w Mirosławcu. Druga rocznica tragedii, w której zginęło 16 oficerów i czterech członków załogi przypada jutro. Ale już dziś uczczono pamięć poległych w miejscu katastrofy.

Uroczystość w Mirosławcu rozpoczęła się o godz. 11. Miała być była krótka i skromna. Zostały odczytane nazwiska wszystkich poległych żołnierzy, przy obelisku złożone kwiaty i zapalone znicze. Na koniec zabrzmiał "Marsz lotników". Uroczystość nie była zamknięta. Każdy zainteresowany mógł w niej uczestniczyć.

Aż 15 oficerów, którzy zginęli w katastrofie lotniczej, służyło w jednostkach podległych świdwińskiej brygadzie w tym dziesięciu tu, na miejscu. Świdwin tych ludzi znał. Dla mieszkańców to nie były anonimowe osoby.

Oto nazwiska wszystkich 20 poległych lotników, pośmiertnie awansowanych:

gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski, dowódca 1. Brygady Lotnictwa Taktycznego, pilot instruktor;
gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg, dowódca 21. Bazy Lotniczej;
gen. bryg. pil. Jerzy Piłat, dowódca 12. Bazy Lotniczej;
płk pil. Wojciech Maniewski, dowódca 40. Eskadry Lotnictwa Taktycznego;
płk Zbigniew Książek, zastępca dowódcy 22. Bazy Lotniczej;
płk Zdzisław Cieślik, szef szkolenia Brygady Lotnictwa Taktycznego, pilot instruktor;
płk Dariusz Pawlak, dowódca dywizjonu 12. Bazy Lotniczej;
ppłk pil. Robert Maj, 1. Brygada Lotnictwa Taktycznego, szef sekcji, pilot instruktor;
ppłk Mirosław Wilczyński, 1. Brygada Lotnictwa Taktycznego, szef sekcji;
ppłk Piotr Firlinger, szef sekcji techniki lotniczej, 21. Baza Lotnicza;
ppłk Krzysztof Smoucha, specjalista - Oddział Operacyjny A3 Dowództwa Sił Powietrznych;
ppłk Jarosław Haładus, szef techniki lotniczej, 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego;
ppłk Grzegorz Jułga, zastępca dowódcy 8. Eskadry Lotnictwa Taktycznego,
mjr pil. Leszek Ziemski, inspektor bezpieczeństwa lotów, szef sekcji 40. Eskadry Lotnictwa Taktycznego;
mjr Grzegorz Stepaniuk, Szef techniki Lotniczej, 40. Eskadra Lotnictwa Taktycznego;
mjr Karol Szmigiel, dowódca Klucza Technicznego, 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego;
mjr Paweł Zdunek, dowódca klucza Lotniczego, 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego;
kpt. Robert Kuźma, starszy Instruktor - 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego;
kpt. Michał Smyczyński, starszy pilot - 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego;
por. Janusz Adamczyk, starszy technik samolotu - 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego.

Przyczyny katastrofy według raportu

Raport Komisji Badania Wypadków Lotniczych wskazał na liczne błędy, które popełnili odpowiedzialni za fatalny lot 23 stycznia. Według ustaleń komisji, samolot zarówno przy pierwszym, jak i drugim podejściu do lądowania był za wysoko.

Z raportu wynika, że nikt z Centrum Operacji Powietrznych nie powiadomił załogi, że pogarsza się pogoda. Bo tego dnia lot należało zakończyć w podpoznańskich Krzesinach i pozostałych uczestników konferencji bezpieczeństwa lotów rozwieść do domów autobusem. Poza tym jeden pilot nie był szkolony w nocnym pilotażu, a drugi w lataniu tym typem CASY.

Załoga w końcowym etapie lądowania nie obserwowała przyrządów kontrolnych. Natomiast kontroler lotów w Mirosławcu sprowadzał wcześniej tylko samoloty Su-22. Między nim a załogą była zła komunikacja. Do tego zawiódł system naprowadzający ILS.

Ostatecznie komisja zakwalifikowała katastrofę, jako tę, za którą odpowiedzialność ponosi zła organizacja lotów i niewłaściwe szkolenie pilotów w 13. eskadrze lotnictwa taktycznego w Krakowie.

Zawiodło dowództwo w Mirosławcu, które sprowadzanie CASY do lądowania powinno powierzyć innemu kontrolerowi. Do tego załoga nie włączyła wszystkich systemów nawigacyjnych, w które wyposażona była maszyna. Nie miała również włączonej sygnalizacji dźwiękowej EGPWS, przez co pozbawiła się informacji o niebezpiecznym zbliżaniu się do ziemi.

Prokuratorskie zarzuty

Zarzut nieumyślnego sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu powietrznym postawiła Adamowi B., byłemu kontrolerowi zbliżania i precyzyjnego podejścia w Wojskowym Porcie Lotniczym w Mirosławcu, Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu.

Wcześniej prokuratorzy zarzucili ppłk. Leszkowi L., byłemu dowódcy 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Krakowie, przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków. Teraz, po otrzymaniu opinii sporządzonej przez 10 biegłych, chcą te zarzuty wobec dowódcy zmienić i uzupełnić.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!