Na Towarowej kawiarenki, sklepy i... pociągi. Także zabytkowe parowozy

Monika Makoś monika.makos@gk24.pl
Ulica Towarowa, prowadząca do portu w Kołobrzegu.
Ulica Towarowa, prowadząca do portu w Kołobrzegu. Karol Skiba
Udostępnij:
Pociągi towarowe znowu w porcie? To możliwe. Władze Kołobrzegu przymierzają się do remontu torowiska, które łączy dworzec PKP z portem.

W piątek w urzędzie miasta z prezydentem Kołobrzegu i starostą o pomyśle przywrócenia ruchu towarowego w porcie rozmawiał przedstawiciel karlińskiej firmy Rentrans Cargo.

Na spotkaniu byli również Jan Warchoł, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, i Andrzej Chańko z PKP. W tym gronie udało się ustalić, że ruch pociągów towarowych w porcie jest możliwy, ale pod warunkiem, że wyremontowane będą ulice i tory, które są teraz w opłakanym stanie.

Pieniądze na ten kosztowny remont miałyby pochodzić m.in. z tzw. schetynówek, czyli "Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011", nad którym nadzór ma szef Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Ale nie wszyscy są zachwyceni wizją pociaągów w porcie. Właściciele małych sklepików i kafejek przy ul. Towarowej na informację o ruchu pociągów w porcie reagują nerwowo. Dlaczego? Bo wejścia do lokali znajdują się często zaledwie kilka metrów od torów!

W urzędzie miasta jednak uspokajają. Twierdzą, że ruch pociągów miałby odbywać się tylko nocą lub wczesnym rankiem. Magistrat stawia jeszcze jeden warunek.
- Jest stanowcze weto dla przewozów przez centrum uzdrowiska materiałów pylących lub sypkich, takich jak węgiel czy wapno - informuje Michał Kujaczyński, rzecznik urzędu miasta.
Jeżeli te wraunki zostaną spełnione, prezydent Kołobrzegu będzie za przywróceniem ruchu kolejowego w porcie. Dlaczego? Bo - według władz miasta - to ułatwiłoby remont dziurawych jak sito ulic Zdrojowej i Towarowej.

Skorzystałby też port, któremu przybyłoby nowych klientów. Dodatkowo zarząd PKP obiecał, że gdy tory zostaną wymienione, na jednej z bocznic w porcie pojawią się piękne zabytkowe parowozy, takie jak znana doskonale kołobrzeżanom św. Helena.

O plany dotyczące kołobrzeskiego portu spytaliśmy również w karlińskiej firmie Rentrans Cargo. Ioannis Fourkiotis - jej przedstawiciel, który uczestniczył w spotkaniu w Kołobrzegu - obiecał nam opowiedzieć o szczegółach inwestycji w najbliższym czasie.

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pt47
ja też przyjadę.
M
Merlin
Sprostowanie: znana doskonale kołobrzeżanom lokomotywa parowa to „Piękna Helena” – nazwa od żony pierwszego maszynisty tej lokomotywy, a nie św. Helena.
r
rafik
to moze niech pociagna szyny w calym miescie i tramwaje beda jezdzic
s
sulpicjusz
To bardzo dobra wiadomość, bo port kołobrzeski uzyska wreszcie zerwane przed laty połączenie z siecią PKP, co powinno skutkować wzrostem ilości przeładowanych na statki towarów. Oby tylko kolej wykorzystała tę sytuację - również we własnym interesie... No i "Piękna Helena" uzyska wreszcie szansę do efektownego finału swojego przejazdu...
A tak w ogóle, to myślę sobie, że w Polsce, gdzie drogi są w tragicznym stanie, zbyt szybko rezygnujemy z przewozów towarowych koleją. Przypomnijmy sobie haslo "Tiry na tory" - to bardzo dobra, ciągle niewykorzystywana koncepcja...
k
kolejarz
Dlaczego ta firma "wyprowadziła sie" ze Świnoujścia? Co tam przewoziła? Czy powodem była ilość i uciążliwość przeładowywanych towarów?
E
E2-rd
Pewnie autorka miała na myśli "PIĘKNĄ HELENĘ" , a nie św.Helenę.
Dodaj ogłoszenie