Naucz się hamować efektywnie

Źródło: Szkoła Jazdy Renault
Przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wyniesie 60 metrów. Na mokrym będzie o 1/3 dłuższa.
Przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wyniesie 60 metrów. Na mokrym będzie o 1/3 dłuższa. Fot. BMW
Całkowita droga hamowania może być zmienna i zależy od wielu czynników. Jak zatem hamować, aby zawsze zatrzymać się przed przeszkodą?

Droga hamowania pojazdu głównie zależy od rodzaju nawierzchni (asfalt, kostka brukowa, beton) i jej stanu (każda dziura powoduje oderwanie się koła od nawierzchni, a więc chwilowe zaprzestanie hamowania), stanu technicznego samochodu - zarówno układu hamulcowego, jak i ogumienia (zużycie bieżnika), doświadczenia kierowcy oraz prędkości samochodu.

Znaczący wpływ na hamowanie mają panujące warunki atmosferyczne, np. zaśnieżenie lub oblodzenie. Dla porównania: przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wynosi 60 metrów, na mokrym już prawie 90 metrów, czyli o 1/3 więcej. Na lodzie droga ta może wynieść nawet 270 metrów!

Trzeba też pamiętać o dystansie, jaki pokonuje samochód od momentu zauważenia przeszkody do momentu rozpoczęcia hamowania. Czas reakcji może wynosić tylko jedną sekundę, ale przy prędkości 50 km/h pokonamy w tym czasie 14 metrów, a przy 120 km/h - ponad 33 metry.

Należy pamiętać aby w trakcie hamowania nie doprowadzić do zablokowania kół. Samochód straci wtedy sterowność, a ty pozbawisz się możliwości wykonania manewru.

W sytuacji awaryjnej wielu kierowców (szczególnie młodych) wciska pedał hamulca i czeka na rozwój zdarzeń. Przeważnie kończy się to wypadkiem.

Prawidłowe hamowanie rozpoczynamy od wstępnego hamowania silnikiem poprzez zdjęcie nogi z gazu. Następnie kładziemy prawą nogę na hamulcu i wciskamy do czasu/ograniczenia prędkości do 40-30 km/h

Przy prędkości 40-30 km/h rozpoczyna się faza zatrzymania pojazdu, wtedy dopiero wciskamy dźwignię sprzęgła, aby rozsprzęglić silnik od skrzyni biegów - aby nie wyłączył się silnik pojazdu.

Ważne jest wypracowanie odruchu szybkiego wciskania hamulca oraz nie nadużywania sprzęgła, bo to często wydłuża drogę hamowania.

Podczas gwałtownego hamowania wciśniecie sprzęgła, przyspieszamy do czasu 60-50 km/h ma to zapobiec zgaśnięciu silnika i wyłączeniu wszelkich mechanizmów elektronicznych - ABS, wspomagania kierownicy, kontroli trakcji, wspomagania hamowania i innych.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
MOŁ

"...przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wynosi 60 metrów..."

Serio? A w każdym teście hamowania auta zatrzymują się ze 100km/h na dystansie do 50 m,a często krótszym...
Skąd są te dane zawarte w artykule?

Dodaj ogłoszenie