Nie bagatelizuj żylaków! Sprawdź, jak zapobiec ich powstawaniu

Paula Goszczyńska
To nie tylko defekt, ale też choroba cywilizacyjna. Specjalista, doktor Marek Wojciechowski podpowiada, jak uniknąć żylaków oraz zahamować proces ich powstawania.>>>ZOBACZ WIĘCEJ NA KOLEJNYCH SLAJDACH 123RF
To nie tylko defekt, ale też choroba cywilizacyjna. Specjalista, doktor Marek Wojciechowski podpowiada, jak uniknąć żylaków oraz zahamować proces ich powstawania.

Żylaki to nie tylko defekt kosmetyczny, ale przede wszystkim problem zdrowotny. Żylaki stały się chorobą cywilizacyjną - prawie każdy prędzej czy później ma z nimi problemy. Występują u kobiet po porodzie, pojawiają się u osób pracujących zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej, nierzadko żylaki są uwarunkowane genetycznie. Ich leczenie nie zniweluje całkiem problemu - gdy się pojawią, są właściwie nieodwracalne. Dlatego tak ważna jest profilaktyka i wprowadzenie do codziennego życia kilku podstawowych zasad.

Nie bagatelizuj sygnałów

Bardzo ważne jest, by nie bagatelizować pierwszych sygnałów. Przede wszystkim powinno nas zaniepokoić uczucie ciężkości nóg, ból i obrzęk po całym dniu siedzenia za biurkiem. To mogą być pierwsze objawy niewydolności żylnej nóg. Wszystko zaczyna się od sieci widocznych, czerwono - fioletowych pajączków. Pajączki to pierwszy objaw niewydolności żylnej i sygnał, że krew w nogach nie krąży prawidłowo. Zignorowane pajączki - prowadzą do pojawienia się żylaków - mocno zarysowanych żył, które z czasem jeszcze bardziej uwypuklają się pod skórą. Wtedy interwencja chirurga jest konieczna, aby nie dopuścić do niebezpiecznych dla zdrowia powikłań.

Zamiast leczyć - zapobiegaj

Żylaki powstają na skutek uszkodzenia systemu zastawkowego. Gdy krew trafia do nóg, musi z powrotem dostać się do serca, w czym pomagają ścianki żył i zastawki żylne. Jeśli są niesprawne lub niewydolne, krew zatrzymuje się nogach i nie wraca w całości do serca. W żyłach gromadzi się coraz więcej krwi, przez co zaczynają się one rozciągać, a to skutkuje nadciśnieniem żylnym.

Działanie zastawek wspomaga ruch mięśni, dlatego tak ważne jest, aby stawiać na ruch. - Często spotykam się z takim tłumaczeniem pacjentów, że czasem wsiądą na rower, że chodzą, przez godzinę pobiegają. Oczywiście, to dobre dla ich zdrowia, ale chodzi o systematyczność. Mięśnie muszą cały czas pracować, być w ruchu, dlatego nie wystarczy chwila aktywności fizycznej w ciągu dnia - przyznaje doktor Marek Wojciechowski.

Niewskazany jest zarówno siedzący, jak i stojący tryb życia. W przypadku tego drugiego zaleca się podczas pracy unoszenie na palcach, przestępowanie z nogi na nogę, spacerowanie - to powoduje ruch mięśni. Osoby pracujące całe dnie przy komputerze, siedzące w biurze powinny natomiast co 30-40 minut wstawać, zrobić kilka kroków albo napinać mięśnie. Na imprezie, przy grillu też nie zasiadajmy się - lepiej potańczyć, pokręcić się po ogródku dla dobra naszych nóg - mówi specjalista.

Nogi w górę!

Jeżeli odczuwasz już jakiekolwiek boleści związane z nogami, warto unieść je do góry przed zaśnięciem. Zasada jest taka, że nogi powinny być wyżej niż serce w pozycji leżącej. - Najlepszą metodą według mnie jest podniesienie nieco wyżej całego łóżka od strony nóg, można na przykład podłożyć klocek lub inny przedmiot, który uniesie tę część wyżej - wystarczy 5-6 centymetrów. Pozwoli to ułożyć ciało podczas snu w dowolnej, wygodnej pozycji i sprawi, że nogi zawsze będą trochę wyżej - radzi lekarz. - Taki mechanizm warto wprowadzić na stałe - dodaje.

Unikaj wysokich temperatur

Szczególnie w takiej porze jak teraz nogi są jak klocki - ciężkie i napuchnięte. Wysokie temperatury w żadnym wypadku im nie sprzyjają. - Unikajmy słońca, lepiej odpoczywać w cieniu. Schładzajmy gorące nogi w zimnej wodzie, na wczasach nad morzem spacerujmy brzegiem morza i pozwólmy falom uderzać w nasze stopy. Połączymy przyjemne z pożytecznym - proponuje doktor Marek Wojciechowski.

Lepiej zrezygnować też z gorących kąpieli, seansów w saunie i solarium. - Osoby, które już mają żylaki powinny tym bardziej przestrzegać tej zasady i wybrać raczej szybką kąpiel lub letni prysznic. O problemach z żyłami trzeba też mówić w sanatoriach, bo niektóre kąpiele, na przykład perełkowe w temperaturze 37 stopni nie będą wskazane. Wszelkie masaże, również te wodne, są dobre. Wyjątkiem są tu bicze szkockie, które mogą okazać się zbyt mocne i prowadzić tym samym do zewnętrznych uszkodzeń - podkreśla chirurg.

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Materiał oryginalny: Nie bagatelizuj żylaków! Sprawdź, jak zapobiec ich powstawaniu - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3