Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie strać kontroli, sprawdź geometrię

Źródło: to.com.pl
Najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, ponieważ na naszych wyboistych i dziurawych drogach najłatwiej ulegają rozregulowaniu.
Najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, ponieważ na naszych wyboistych i dziurawych drogach najłatwiej ulegają rozregulowaniu. Fot. to.com.pl
Polskie drogi nie rozpieszczają kierowców. Na dziurach i wybojach łatwo jest rozregulować zawieszenie, a jazda ze źle ustawioną "geometrią" kół może być niebezpieczna.

Właściciele samochodów bardzo często lekceważą prawidłowe ustawienie kątów kół w swoich pojazdach. Niewielu regularnie sprawdza "geometrię", a to duży błąd, gdyż ma ona ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, sterowalność auta, jego stabilność i szybkość zużycia ogumienia.

- Pierwszymi sygnałami świadczącymi, że coś jest nie tak, będzie szybsze zużycie opon oraz złe prowadzenie samochodu - wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu z firmy Martom w Białymstoku, dilera sieci serwisów samochodowych Premio. - Kolejnym może być zwiększone zużycie paliwa.

Sprawdzić trzeba wszystko

Przed ustawieniem odpowiedniej zbieżności kół, potrzebne jest sprawdzenie stanu całego zawieszenia auta.

W momencie, gdy na końcówkach, drążkach czy wahaczach znajdują się jakieś luzy, konieczne jest wpierw usunięcie tych usterek.

- Samo ustawienie zbieżności kół powinno kosztować około 60 złotych - mówi Grzegorz Król. - Jednakże w niektórych markach samochodów operacja ta jest nieco droższa, gdyż konieczny jest np. demontaż drążków kierowniczych.

Nie ma jakichś określonych terminów, kiedy trzeba sprawdzać zbieżność kół, a kontrola nie jest obowiązkowa. Dobrze jest jednak przeprowadzić ją u mechanika np. podczas wymiany opon czy też okresowych przeglądów.

Z przodu i z tyłu

Oprócz sprawdzania zbieżności kół przednich, warto też kontrolować całą geometrię, czyli ustawienie kół przednich względem tylnych zgodnie z zaleceniami fabrycznymi. W przypadku niewłaściwej geometrii również pierwszym symptomem usterek będzie problem z kierowaniem autem.

- Samochód powinien jechać prosto - tłumaczy kierownik serwisu z firmy Martom. - Jeśli pojazd zaczyna zjeżdżać w prawo lub w lewo, albo autem zaczyna rzucać na boki, to znak, że z zawieszeniem dzieje się coś niedobrego.

Jak radzi Grzegorz Król, geometrię kół dobrze jest sprawdzać po naprawach zawieszenia. Pełna geometria to koszt od 100 do 130 złotych.

Źródło:
Nie strać kontroli - Tygodnik Ostrołęcki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!