Nie strać kontroli, sprawdź geometrię

Źródło: to.com.pl
Najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, ponieważ na naszych wyboistych i dziurawych drogach najłatwiej ulegają rozregulowaniu.
Najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, ponieważ na naszych wyboistych i dziurawych drogach najłatwiej ulegają rozregulowaniu. Fot. to.com.pl
Polskie drogi nie rozpieszczają kierowców. Na dziurach i wybojach łatwo jest rozregulować zawieszenie, a jazda ze źle ustawioną "geometrią" kół może być niebezpieczna.

Właściciele samochodów bardzo często lekceważą prawidłowe ustawienie kątów kół w swoich pojazdach. Niewielu regularnie sprawdza "geometrię", a to duży błąd, gdyż ma ona ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, sterowalność auta, jego stabilność i szybkość zużycia ogumienia.

- Pierwszymi sygnałami świadczącymi, że coś jest nie tak, będzie szybsze zużycie opon oraz złe prowadzenie samochodu - wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu z firmy Martom w Białymstoku, dilera sieci serwisów samochodowych Premio. - Kolejnym może być zwiększone zużycie paliwa.

Sprawdzić trzeba wszystko

Przed ustawieniem odpowiedniej zbieżności kół, potrzebne jest sprawdzenie stanu całego zawieszenia auta.

W momencie, gdy na końcówkach, drążkach czy wahaczach znajdują się jakieś luzy, konieczne jest wpierw usunięcie tych usterek.

- Samo ustawienie zbieżności kół powinno kosztować około 60 złotych - mówi Grzegorz Król. - Jednakże w niektórych markach samochodów operacja ta jest nieco droższa, gdyż konieczny jest np. demontaż drążków kierowniczych.

Nie ma jakichś określonych terminów, kiedy trzeba sprawdzać zbieżność kół, a kontrola nie jest obowiązkowa. Dobrze jest jednak przeprowadzić ją u mechanika np. podczas wymiany opon czy też okresowych przeglądów.

Z przodu i z tyłu

Oprócz sprawdzania zbieżności kół przednich, warto też kontrolować całą geometrię, czyli ustawienie kół przednich względem tylnych zgodnie z zaleceniami fabrycznymi. W przypadku niewłaściwej geometrii również pierwszym symptomem usterek będzie problem z kierowaniem autem.

- Samochód powinien jechać prosto - tłumaczy kierownik serwisu z firmy Martom. - Jeśli pojazd zaczyna zjeżdżać w prawo lub w lewo, albo autem zaczyna rzucać na boki, to znak, że z zawieszeniem dzieje się coś niedobrego.

Jak radzi Grzegorz Król, geometrię kół dobrze jest sprawdzać po naprawach zawieszenia. Pełna geometria to koszt od 100 do 130 złotych.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie