Niebezpieczne decybele. Głośna muzyka opóźnia reakcję kierowcy

Źródło: Szkoła Jazdy Renault
Badania przeprowadzone przez RAC Foundation pokazują, że muzyka o natężeniu 95 decybeli wyraźnie osłabia reakcję kierowcy.
Badania przeprowadzone przez RAC Foundation pokazują, że muzyka o natężeniu 95 decybeli wyraźnie osłabia reakcję kierowcy. Fot. internet
Badania wykazały, że słuchanie głośnej muzyki w trakcie prowadzenia samochodu może zakłócić prawidłowe reakcje kierowcy. Słuchanie głośnych i szybkich rytmów "za kółkiem" powoduje, że czas reakcji w obliczu zagrożenia na drodze może wydłużyć się nawet o 20%.

Przy tak opóźnionych reakcjach wystarczy sekunda, aby doszło do tragicznego wypadku.

Nawet w sprzyjających warunkach pogodowych i przy przeciętnej prędkości - ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Badania wykazały, że przy 95 decybelach (co jest natężeniem odpowiadającym hałasowi na platformie wiertniczej) reakcje dotyczące podejmowania decyzji są wyraźnie osłabione i nawet o 20% wolniejsze od tego jak reagujemy przy poziomie 53 decybeli, co można porównać do zwykłego szumu biurowego.

To zła wiadomość dla kierowców kochających głośne rytmy - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault - Badania dowodzą, że głośna muzyka nie tylko przeszkadza innym, ale może też być dla nich realnym zagrożeniem. Dla przykładu, sprzęt muzyczny montowany w niektórych samochodach posiada natężenie decybeli zbliżone do hałasu startującego samolotu.

Zdaniem ekspertów, problem polega nie tylko na poziomie decybeli - im bardziej agresywne rytmy, na tym większe ryzyko narażeni są kierowcy. Należy bardzo starannie wybierać muzykę podczas jazdy.

Udowodniono, że bardzo szybkie rytmy mogą zwiększać ryzyko wypadku nawet dwukrotnie, a kierowcy słuchający takiej muzyki częściej przejeżdżają na czerwonym świetle, nie reagując odpowiednio wcześnie na nakaz zatrzymania.

Przy okazji badania opracowana została także lista utworów, których kierowcy powinni unikać podczas prowadzenia samochodu. A jeśli ktoś nie może wyobrazić sobie jazdy bez muzyki, eksperci polecają na przykład stonowaną Norę Jones czy - szczególnie młodszym odbiorcom - zespół Sugarbabes. Oczywiście wszystko z umiarkowaną mocą.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

e
exto

źródło masz u góry ;-) jeśli spowolni Cie chociaż o 0,5 sekundy ;-) ... to 13,5 metra przy 100km/h przejedziesz Mówisz o zmęczeniu ono zmniejsza uwagę szybkość i zakres spostrzegania ... zwiększa reakcję i powoduje jej stałość hmm to mówimy tutaj o większych czasach Ponieważ ciężko jest nakłonić wszystkich ludzi do brania dodatkowych kursów aby zmniejszyli swój czas reakcji co z resztą jest bardzo pracochłonne i money money więc dobrze, że mówi się o czynnikach które negatywnie wpływają na czas reakcji kierowcy Należy się ich wyzbyć i partnerce obok która trajkocze też możesz powiedzieć że Cie to rozprasza i żeby stonowała bo nie chcesz się rozbić - easy way ;-)

m
marcin
W dniu 14.01.2010 o 17:50, Mitek pijak napisał:

Kompletna bzdura. Źródło poproszę.Myślę że 3 x większe zagrożenie stwarza np. zaspany/niewyspany kierowca



napewno większe, ale większe zagrożenie stważa marudząca kobieta obok to już wolę głośną muzykę
M
Mitek pijak

Kompletna bzdura. Źródło poproszę.
Myślę że 3 x większe zagrożenie stwarza np. zaspany/niewyspany kierowca

Dodaj ogłoszenie