Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nieuczciwe konkursy SMS: jak się przed nimi uchronić?

(cza)
Nieuczciwych konkursów SMS jest coraz więcej.
Nieuczciwych konkursów SMS jest coraz więcej. fot. sxc.hu
Jeśli nie chcemy otrzymywać SMS-ów z informacją o konkursach i loteriach, musimy napisać skargę do swojego operatora oraz wysłać pismo do organizatora loterii, jeśli posiadamy jego dane. Wzór takiego pisma został zamieszczony na stronie internetowej UKE.

Wobec narastającego procederu wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS Premium, przedstawiamy wzór oświadczenia, które można przesyłać do organizatorów konkursów i loterii SMS-owych - podał Urząd Komunikacji Elektronicznej. Wzór pisma dostępny jest pod adresem http://www.uke.gov.pl.

Jednocześnie UKE przypomina, że przestrzegając kilku prostych zasad, można uchronić się przed sytuacją, w której będziemy musieli zapłacić za niechciane usługi.

Urząd radzi, aby nie przystępować do żadnej gry, zanim nie poznamy jej regulaminu, a w szczególności nie dowiemy się, w jaki sposób można się z niej wypisać.

"Nigdy nie bierzmy udziału w grach, w których płacimy za SMS-y przychodzące - przecież nie wiemy, ile ich będzie, a z reguły są one kosztowne. Pamiętajmy, że mamienie pewnością wygranej to oszustwo. Potwierdził to Prezes UOKIK nakładając karę na firmę stosującą takie praktyki.

Zwracajmy baczniejszą uwagę na usługi, z których korzystamy w Internecie. Wielu usługodawców celowo zataja lub podaje nieprawdziwe informacje o koszcie SMS-a, którego musimy wysłać, aby poznać np. nasz wynik testu IQ, datę śmierci lub sprezentować komuś elektroniczną kartkę".

UKE daje nam klucz, według którego w prosty sposób możemy rozpoznać prawdziwą cenę SMS-a. I tak: wiadomości SMS wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł. Natomiast numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1zł netto.

Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer 75** - zapłacimy 5 zł plus VAT. Możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS netto, czyli np. za wiadomość wysłaną na numer 920** zapłacimy 20 zł plus VAT.

Konsumenci mogą też zwracać się o pomoc do Centrum Informacji Konsumenckiej pod numer 801 900 853 (koszt połączenia jak za połączenie lokalne) lub 22 534 91 74.

Czytaj e-wydanie »

Baza firm z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!