Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe generacje kultowych polskich samochodów: Syrena, Polonez, Warszawa, Nysa i Mikrus 24.06.2021

OPRAC.:
Michał Borkowski
Michał Borkowski
Nowe Nowe generacje kultowych polskich samochodów: Syrena, Polonez, Warszawa, Nysa, Mikrus
Nowe Nowe generacje kultowych polskich samochodów: Syrena, Polonez, Warszawa, Nysa, Mikrus
Reaktywacja peerelowskich czterokołowców! Czy wyglądają lub będą wyglądać jak poprzednicy? Czym są lub będą napędzane? Ile będą kosztować? Za wskrzeszeniem polskich powojennych samochodów stoi firma FSO Syrena z Kutna, która chce wdrożyć produkcje małoseryjne. Niestety Polski Fiat 125p czy „maluch” – choć także kultowe – nie mają szans, bo nie były polskie, lecz na włoskiej licencji.

Nowa Syrena: rysy jakby znane

Najbliższa wprowadzenia do salonów sprzedaży jest Syrenka, ale – póki co – pod inną nazwą Vosco. Producent nie ma bowiem praw do nazwy, starania trwają.
Jest w designie wskrzeszonej Syreny coś z tamtej, chociaż zarazem przypomina trochę napuchniętego Fiata 500. Vosco S106EV to samochód elektryczny. Egzemplarze są testowane w ruchu ulicznym.

  • Akumulatory o poj. 31,5 kWh zapewniają 200 km zasięgu, ale trwają prace nad zasięgiem 250 km.
  • Moc – 156 KM, po włączeniu trybu sport – 240 koni.
  • Vosco S106EV od firmy Syrena SA ma wejść do sprzedaży już w tym roku.
  • Wspomnień czar: Syrenę – produkowała w latach 1957-1972 Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. W wersjach podstawowych był to dwudrzwiowy dwusuw o pojemności silnika nieprzekraczającego 800 ccm. Wyprodukowano 521.311 egzemplarzy.

Nowy Polonez: długi sportback

Szykowana generacja Poldka jest o 700 mm dłuższa niż pierwszy Polonez. Plasuje to najnowszy model wśród największych aut tej klasy. Dł./szer./wys. prototypu: 5.145/1.950/1.490 mm. Twórcy prezentują go jako duży sportback klasy premium. Nadwozie istotnie bardzo sportowe i atrakcyjne – opływowe, ale pięciodrzwiowe.

Szczegóły napędu i osiągi Poloneza na razie nie są znane, wiadomo jednak, że będzie to samochód elektryczny.
Ma to być pojazd tani w produkcji i potem w zakupie, co jednak oznacza, że wyposażenie będzie ubogie – bez niekoniecznych funkcji i gadżetów.

  • Wspomnień czar: Poloneza produkowała Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie od 1978 do 2002 r. Hatchback ten dla oszczędności powstał na płycie podłogowej Polskiego Fiata 125p. Wyprodukowano 1.061.807 egzemplarzy.

W planach ambitnej kutnowskiej firmy są reaktywacje Warszawy, Nysy i Mikrusa.

Nowy maluch, ale włoski

Na szczęście nie tylko Polacy łączą nostalgię z biznesem. We Włoszech powstał i podobną furorę robi u nas Fiat 126 Vision, nowa postać kultowego Fiacika, autorstwa Ma-De Studio. – Zachowaliśmy kontur i pewne niepowtarzalne elementy stylistyczne takie jak zwężający się dach z tyłu i kwadratowe reflektory – powiedział pismu Auto Świat twórca wizualizacji. Nowy maluch to samochód elektryczny.

  • Wspomnień czar: Fiata 126 produkowano we Włoszech, ale nam był bliższy Maluch licencyjny, czyli Fiat 126p, produkowany w FSM Bielsko-Biała w latach 1973-2000. Podstawowe wersje były dwudrzwiowe, napędzane początkowo silnikiem o pojemności 594 ccm o mocy 23 KM, a od 1977 roku 24-konnym o poj. 652 ccm.
Nowe Nowe generacje kultowych polskich samochodów: Syrena, Polonez, Warszawa, Nysa, Mikrus

Nowe generacje kultowych polskich samochodów: Syrena, Polone...

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera