Urząd Morski w Słupsku zakończył remont Nabrzeży Parkowego i Skarpowego w porcie Darłowo. To inwestycja o wartości 39 milionów złotych. Dzięki potężnej unijnej dotacji, która pokryła 75 proc. kosztów wyremontowano wyłączone od lat z eksploatacji ze względu na stan techniczny nabrzeża poprzez zabicie nowej ścianki szczelnej, wykonanie nowego oczepu wraz z nawierzchnią, wykonanie przyłączy energetycznych oraz sieci oświetleniowej i kanalizacji deszczowej.
Przy Nabrzeżu Skarpowym stary pomost drewniany został rozebrany, a w jego miejsce zamontowano pomosty pływające z infrastrukturą dla potrzeb cumowania jednostek. Przy Nabrzeżu Parkowym powstał slip, do wodowania łodzi.
W ramach tej inwestycji pojawiły się też nowe ścieżki, chodniki i drogi dojazdowe między nabrzeżami a drogą wojewódzką 205, pogłębiono też kanał portowy. Użytkownicy darłowskiego portu zyskali blisko 1400 metrów nowej linii cumowniczej.
Nowa inwestycja w nadmorskim Darłowie zbiegła się w czasie z informacjami o rekordowych przeładunkach, które już na początku października przekroczyły w Darłowie 320 tysięcy ton.
- Takiego wyniku nie było nigdy w historii, ale z nowymi nabrzeżami łatwiej będzie nam do tego wyniku zbliżać się w kolejnych latach - mówi Waldemar Śmigielski, dyrektor zarządu portu Darłowo.
Do Darłowa zawinęło w tym roku łącznie 160 statków. Oznacza to, że ten rok może się zamknąć przeładunkami na poziomie 400 tysięcy ton. Po części to efekt gigantycznej inwestycji Urzędu Morskiego związanej z budową falochronów w pobliskim Jarosławcu. Do Darłowa dotarło w tym roku już kilkadziesiąt statków z transportem kamieni niezbędnych do umacniania brzegu morskiego. - Ale to nie tylko to. Prężnie działa agencja przeładunkowa z Gdyni i lokalne firmy Agro-Port i Lech-Pol - podkreśla dyrektor.
Wzmożony ruch w porcie wymusza zaplanowanie kolejnych inwestycji. Jako priorytetową inwestycję z nowego rozdania unijnych funduszy uznano właśnie modernizację portu. W ramach tej inwestycji o wartości 43 milionów złotych zaplanowano w najbliższych latach remont istniejących nabrzeży w darłowskim porcie, co ma zwiększyć zdolności przeładunkowe.
Chodzi o następujące nabrzeża: południowe (długość 45,9 m), gdyńskie (187,5 m), szczecińskie - (176,3 m), przebudowę sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i elektrycznej, wykonanie oświetlenia oraz przebudowę układu drogowego wzdłuż nabrzeży objętych remontem. Ważna dla rozwoju portu będzie również budowa zupełnie nowej drogi dojazdowej do portu z placem manewrowym. Tę inwestycję udało już się rozpocząć, włączając ją w gigantyczny projekt budowy nowych dróg dojazdowych do portu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?