Od kilku dobrych lat polscy kierowcy inwestują w dwa komplety opon, letnich i zimowych. To bardzo dobra tendencja, ale trzeba też pamiętać o tym, iż ogumienie także się zużywa i traci swoje właściwości z biegiem czasu i przejechanych kilomertów. Właśnie teraz przed zmianą kół na "zimówki" należy sprawdzić stan bieżnika oraz wiek w obu rodzajach opon.
O ile głębokość nacięć, która powinna wynosić minimum 7 milimetrów, da się łatwo i szybko zmierzyć, to żeby sprawdzić datę produkcji trzeba odszukać na boku opony symbol DOT, który oznacza, dopuszczenie do rynku amerykańskiego. Tuż za nim najczęściej pojawiają się cztery cyfry oznaczające tydzień i rok wyprodukowania konkretnej sztuki. I tak na przykład oznaczenie "2008" można odczytać jako 20. tydzień roku 2008.
Jeżeli znaleźliśmy tam trzycyfrowy kod oznacza to, że nasze ogumienie opuściło bramy zakładu produkcyjnego przed 2000 rokiem (099 - 9 tydzień 1999 roku). Dlatego ważne jest w eksploatacji, aby, poza regularnym sprawdzaniem ciśnienia, monitorować stan ogumienia oraz jego wiek.
Pamiętajmy, że za głębokość bieżnika wpływa zwłaszcza na odprowadzanie wody i ogólną przyczepność samochodu, a opony starsze niż 5-8 lat powinny być wymienione na nowe.
Źródło:Wiek opony, poza stanem bieżnika, ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy - Echo Dnia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?