Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowoczesna myjnia dla autobusów i ciężarówek, myje pojazdy tylko jednej firmy [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Rok 2011, oddanie myjni KM do użytku
Rok 2011, oddanie myjni KM do użytku Rajmund Wełnic
Zbudowana kilka lat temu nowoczesna myjnia Komunikacji Miejskiej pucuje tylko autobusy tej firmy. Setki ciężarówek i autobusów ze Szczecinka nie mogą z niej korzystać.

Myjnię dla tirów i autobusów w bazie Komunikacji Miejskiej przy ulicy Cieślaka oddano do użytku w roku 2011. Myte tu były nie tylko pojazdy KM, ale spora część autobusów innych przewoźników i liczne ciężarówki. Teraz niestety jest dla nich niedostępna. – Nasi kierowcy szorują autobusy z drabin, szczotami, na podwórkach – ubolewa starosta Krzysztof Lis, którego spółka powiatowa PKS Szczecinek znajduje się dosłownie za płotem bazy KM.

- To jest chore – kwituje właściciel innej firmy transportowej. – Druga najbliższa myjnia dla dużych pojazdów jest na stacji Shella w Podgajach (około 30 km od Szczecinka – red.). Czasami tam zajadę, ale zwykle po postu myję autobus na ulicy. Ani to wygodne, ani ekologiczne.

Sytuacja taka trwa od roku, gdy z Komunikacji Miejskiej Szczecinek wydzielono spółkę KM Usługi. Przejęła ona większość usług komercyjnych (stacja diagnostyczna, stacja paliw, warsztaty, sklep z częściami rowerowymi i salon rowerowo-motocyklowy), którymi miejski przewoźnik pokrywał część strat na przewozach pasażerskich.

Ale po otrzymaniu wielkiej (17,5 mln zł) unijnej dotacji na zakup 10 autobusów elektrycznych tak już być nie mogło. – Nasze przychody z działalności komercyjnej nie mogą przekroczyć 20 procent przychodów z biletów, inaczej utracimy status podmiotu wewnętrznego (to m.in. pozwala korzystać z unijnego wsparcia – red.) – szef KM Tomasz Merk szybko liczy, że przy wpływach rzędu 2,5 mln zł rocznie, pułap ten wyznacza około 400 tys. zł. To niewiele, zwłaszcza, że KM nadal ma wpływy z dzierżaw, czy rejsów statkami spacerowymi (około 20 tys. pasażerów).

Szef KM mówi, że to był główny powód podziału firmy. Dlaczego w takim razie myjnia nie znalazła się w KM Usługi? Nie byłoby ryzyka złamania unijnych wymogów, KM Usługi by zarabiała, a transportowcy ze Szczecinka i okolic mieliby gdzie umyć swoje pojazdy. Osoba znająca sprawę mówi, że Komunikacja musiałaby wtedy płacić spółce KM Usługi za usługi, a to jej się nie uśmiechało.

Tomasz Merk ma inne wytłumaczenie: - Wkrótce w naszej bazie stanie stacja transformatorowa i 10 stanowisk do ładowania baterii autobusów elektrycznych, do tego dojdą same autobusy i naprawdę zrobi się nam ciasno – jego zdaniem na tyle ciasno, że wjazd dodatkowych ciężarówek i autobusów do myjni byłby bardzo trudny.

POLECAMY:

Gk24.pl

Zachęcamy również do korzystania z prenumeraty cyfrowej Głosu Koszalińskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!