Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Ram pojazdem użytkowym roku w USA

Wojciech Frelichowski
Nowy pick-up Ram 2500/3500 Heavy Duty otrzymał tytuł amerykańskiego pojazdu użytkowego roku 2010. Taki jest werdykt branżowego magazynu "Motor Trend".

Samochody kandydujące do tytułu pojazdu użytkowego roku 2010 (Truck of the Year) oceniane były według sześciu kryteriów: stylizacja nadwozia, stopień zaawansowania rozwiązań konstrukcyjnych, funkcjonalność, koszty eksploatacji, bezpieczeństwo oraz wartość dla użytkownika w stosunku do ceny zakupu. Do konkursu dopuszczane są tylko te konstrukcje, które w sposób znaczący różnią się od modeli ubiegłorocznych.

Według dziennikarzy Dodge teriów, Ram Heavy Duty 2010 nie ma sobie równych pod względem atrakcyjnej stylizacji karoserii, luksusowej i wyciszonej kabiny oraz potężnych jednostek napędowych.

Ram Heavy Duty, to kolejna generacja pickupa Dodge Ram. W Grupie Chryslera, który jest właścicielem marki Dodge, nastąpił nowy podział segmentów i pojazdy użytkowe występują obecnie pod osobną marką Ram. Pojazd oferowany jest w pięciu odmianach modelowych: ST, SLT, TRX, Power Wagon i Laramie, różniących się indywidualnymi cechami wyglądu oraz wyposażeniem seryjnym i dodatkowym.

Ram posiada hydroformowaną, pełnoskrzynkową ramę o zwiększonej sztywności i podwyższonej wytrzymałości skrętnej. Zawieszenie przednie opiera się na sprężynach śrubowych, a tylne na resorach wielopiórowych. Odpowiednie zestrojenie zawieszenia oraz hydrauliczna poduszka kabiny, to sposób na lepszą amortyzację i tłumienie wstrząsów z uwzględnieniem charakterystyki własnych drgań skrętnych ramy pojazdu.

(fot. Fot. Chrysler)

Jedną z cech charakterystycznych modelu Ram Heavy Duty jest podwyższona zdolność uciągu i ładowność oraz zwiększone dopuszczalne obciążenie osi. Efektem modyfikacji przedniego zawieszenia, wzmocnienia przegubów przedniego mostu jest wzrost nośności osi przedniej, umożliwiający m.in. użytkowanie cięższego pługu śnieżnego.

Seryjnym wyposażeniem Ram'a Heavy Duty jest silnik benzynowy V8 HEMI® o pojemności 5,7 litra, rozwijający moc 383 KM przy 5600 obr/min oraz moment obrotowy 542 Nm przy 4000 obr/min. W opcji dostępny jest turbodiesel marki Cummins o pojemności 6,7 litra wytwarza moc 350 KM przy 3000 obr/min oraz moment obrotowy 881 Nm przy zaledwie 1500 obr/min.

Pickupy Ram 2500 i 3500 z silnikiem wysokoprężnym jako jedyne w swoim segmencie wyposażone są seryjnie w hamulec silnikowy. Zamykający przewody wydechowe hamulec silnikowy pozwala zwiększyć trwałość hamulców tradycyjnych. Ponadto jest użyteczny w warunkach holowania obciążonej przyczepy podczas dłuższych zjazdów ze wzniesień. W opcji dostępny jest zintegrowany układ sterujący hamulcami przyczepy.

Producent oferuje także specjalne wyposażenie pojazdów w postaci elektrycznie blokowanych mechanizmów różnicowych (przedniego i tylnego), elektronicznie rozłączanego stabilizatora, amortyzatorów Bilstein, 32-calowego ogumienia off-roadowego BF Goodrich, płyt osłonowych podwozia, przekładni głównej o górskim przełożeniu 4,56:1 oraz specjalnej wyciągarki Warn o uciągu 5.440 kg montowanej na przednim zderzaku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!