Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica odjeżdża Szczecinkowi?

(r)
Rok 2010, ówczesny minister transportu Cezary Grabarczyk w towarzystwie władz Szczecinka i powiatu sprawdzał, że obwodnica dla miasta jest niezbędna.
Rok 2010, ówczesny minister transportu Cezary Grabarczyk w towarzystwie władz Szczecinka i powiatu sprawdzał, że obwodnica dla miasta jest niezbędna. Rajmund Wełnic
W rządowych planach budowy obwodnic na najbliższe lata nie ma obejścia Szczecinka. Pozostała odrobina nadziei, że coś wskórają jeszcze władze miasta i szczecinecki poseł.

Informacja o najnowszych zamierzeniach resortu transportu w "Gazecie Prawnej" zbiegła się ze spotkaniem zespołu zachodniopomorskich parlamentarzystów z ministrem Sławomirem Nowakiem. Przypomnijmy, że rząd znalazł ponad 5 miliardów złotych, za które w latach 2014-2018 chce wybudować 12 obwodnic w ciągach dróg krajowych.

Próżno na tej liście szukać obejścia Szczecinka na "jedenastce", choć jej projekt jest już praktycznie gotowy. Są za to m.in. drogi wokół Kościerzyny, Olsztyna, czy Inowrocławia. Pieniądze na "jedenastkę" owszem są, ale tylko na dwie obwodnice w środkowym jej odcinku (Jarocin, Ostrów Wielkopolski). Miliardy na inwestycje mają pochodzić ze środków unijnych i Krajowego Funduszu Drogowego.

Wiosną informowaliśmy, że po "odchudzeniu" projektu szczecineckiej obwodnicy jej szacunkowy koszt udało się zmniejszyć do około 500 milionów złotych. Tylko to dawało szansę, że trasa w ogóle będzie miała szansę "wskoczyć" do planów inwestycyjnych, choć drogowcy niezmiennie powtarzali, że wszystko zależy od finalnego zatwierdzenia budżetu Unii Europejskiej na perspektywę lat 2014-2020 i późniejszego rozdziału tych pieniędzy.
"Gazeta Prawna" nie zamyka jednak listy inwestycji drogowych, twierdzi, że wszystkie wydatki na nową perspektywę unijną jeszcze zaplanowano. I jest szansa, że mocny lobbing może tu jeszcze wiele zdziałać.

Obwodnica Szczecinka ma liczyć około 15 kilometrów i będzie wykonana w standardzie drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu każda. Po "odchudzeniu" zrezygnowano z dwóch z czterech węzłów drogowych, rezerwowego terenu na 3 pas ruchu i odnogi do krajowej "dwudziestki".

- Na spotkaniu z ministrem Nowakiem pokazywałem gazetę z informacjami o planach dziwiąc się, że nie ma na niej Szczecinka - mówi poseł Wiesław Suchowiejko. - Przypomniałem wcześniejsze obietnice polityków w tej sprawie, przypomniałem też, iż na gotowy już projekt wydano 3 mln zł i jakie znaczenie dla rozwoju szczecineckiego klastra meblowego ma obwodnica.

Na pytanie ministra, czy ta obwodnica jest priorytetem dla Pomorza Zachodniego szczecinecki poseł zapewniał, że oczywiście tak mówiąc, że odblokuje to województwo od południa. Czasu na ulokowanie drogi w planach jest niewiele. Lista inwestycji w arterie wokół miasta ma być dopięta tej jesieni. - Usłyszeliśmy, że jest jeszcze miejsce na kilka obwodnic, ale kryteria są sztywne: mają to być wydatki, które rozwiązują problemy komunikacyjne w skali kraju, a nie lokalnie - mówi Wiesław Suchowiejko. - W mojej ocenie nasza obwodnica takie warunki spełnia i trzeba zrobić wszystko, aby w końcu doczekała się realizacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!