reklama

Obwodnica Szczecinka musi schudnąć

RZaktualizowano 
Obwodnica Szczecinka obwodnicą jest dziś tylko z nazwy, ulica Narutowicza.
Obwodnica Szczecinka obwodnicą jest dziś tylko z nazwy, ulica Narutowicza. Rajmund Wełnic
Znikną dwa z czterech węzłów nowej obwodnicy Szczecinka, nie będzie też rezerwy terenu pod trzeci pas ruchu i łącznika z krajową drogą nr 20. Bez tego inwestycja byłaby piekielnie droga i bez szans na szybką realizację.

Miliard złotych. Tyle mniej więcej miałaby kosztować obwodnica Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 11 w wersji zaproponowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Kwota jest porażająca i raczej przekreślałaby nadzieję, że umieszczenie jej w planach inwestycyjnych, choć przecież część formalności już dopełniono.

Jest już wydana m.in. decyzja środowiskowa, najbardziej kłopotliwa i czasochłonna z wszystkich uzgodnień. - W procesie przygotowawczym inwestycji wykonywane są analizy ekonomiczne - mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy GDDKiA w Szczecinie. - W przypadku obwodnicy Szczecinka okazało się, iż koszty inwestycji są zbyt wysokie, co przekłada się na niewystarczającą efektywność ekonomiczną, a nieefektywna ekonomicznie inwestycja nie ma szans na realizację. Dlatego konieczne jest wprowadzenie zmiany w projekcie obwodnicy.

Co się zmieni? Obwodnica ma liczyć około 15 kilometrów i będzie wykonana w standardzie drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu każda (plus rezerwa na 3 pas w przyszłości). Powstać miały też 4 węzły drogowe umożliwiające dojazd do Szczecinka. Od węzła "Południe" planowano poprowadzić także ponad 4-kilometrową nitkę łącząca "jedenastkę" z "dwudziestką" na wysokości Sitna. Wszystko z wiaduktami, mostami, estakadami, drogami dojazdowymi, ekranami dźwiękochłonnymi, czy przejściami dla zwierząt.

To już nieaktualne. Nowa koncepcja zakłada, że nie powstaną 2 węzły. Węzła "Południe" w rejonie Miękowa nie będzie w ogóle (stąd miała odchodzić kilkukilometrowa odnoga do krajowej "dwudziestki", którą też skreślono). Zamiast węzła "Północ" w okolicy wyjazdu na Koszalin pojawi się natomiast tylko duże rondo. Zrezygnowano także z bardzo kosztownej rezerwy terenu pod trzeci pas ruchu między dwiema jezdniami.

Oszczędności ma dać również nowa formuła realizacji projektu w myśl zasady "zaprojektuj i zbuduj", co oznacza, iż GDDKiA wybierze w przetargu firmę odpowiedzialną za wykonanie projektu, a następnie zbudowanie obwodnicy. - Planowany termin opracowania nowej koncepcji programowej to przełom trzeciego i czwartego kwartału tego roku - mówi Mateusz Grzeszczuk. Jedyne pocieszenie to fakt, iż nie trzeba będzie na nowo robić raportu środowiskowego i uzyskiwać nowej decyzji środowiskowej.

- Wszyscy twardo stąpamy po ziemi i wiemy, że w pierwotnej wersji taka obwodnica z uwagi na koszty jest nierealna do zbudowania - burmistrz Szczecinka Jerzy Hardie-Douglas do końca negocjował w GDDKiA odchudzenie projektu. Bez większych oporów przystał m.in. na zwężenie drogi poprzez rezygnację z rezerwy pod 3 pas ruchu. - Z likwidacji łącznika do "20" nie byłem zachwycony, ale nie mieliśmy na to wpływu - mówi. - Jedyne co nam się udało wynegocjować, to pozostawienie kluczowego dla miasta węzła "Fabryka". Zdaniem burmistrza po tych cięciach koszty inwestycji powinny spaść do - i tak przecież gigantycznej kwoty - pół miliarda.

To pozwoli na zakończenie przygotowań po stronie inwestora. Pozostaje kluczowa decyzja o rozpoczęciu budowy. - Obecnie nie są znane dokładne terminy realizacji obwodnicy Szczecinka - mówi rzecznik GDDKiA. - Wszystko zależy od finalnego zatwierdzenia budżetu Unii Europejskiej na perspektywę lat 2014-2020 i późniejszego rozdziału tych pieniędzy.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

-o-

Głos opozycji.Dość mrzonek o budowie obwodnicy!!!To głupi pomysł Burmistrza.Jak wygramy obwodnicy nie będzie.

G
Gość
Skąd takie pieniądze ?! Przecież obwodnica Poznania z wiaduktami i mostami była o wiele tańsza !!!
Jak to skąd ,przy okazji budowy obwodnicy cały tabun złodzieji z PO musi się nachapać tak jak przy budowie autostrad.
G
Gość
Ludzie wystarczy obejrzec telewizje jakie wałki ida w przetargach na budowe dróg kwota definitywnie zawyzona aprzez tych oszustów nie bedzie zrealizowany pierwotny projekt pan burmistrz zamiast decydowac za ludzi powinien zwołac referendum lokalne i po opiniach mieszkanców wtedy zadecydowac i negocjowac dalsze losy odbwodnicy.

Ludzie wystarczy obejrzec telewizje jakie wałki ida w przetargach na budowe dróg kwota definitywnie zawyzona aprzez tych oszustów nie bedzie zrealizowany pierwotny projekt pan burmistrz zamiast decydowac za ludzi powinien zwołac referendum lokalne i po opiniach mieszkanców wtedy zadecydowac i negocjowac dalsze losy odbwodnicy.
A pan burmistrz to ma mieszkańców w d...e,ważne że przez Trzesiekę już nie jeżdżą Tiry.
Z
Zbysiu ze Suchej

Ludzie wystarczy obejrzec telewizje jakie wałki ida w przetargach na budowe dróg kwota definitywnie zawyzona aprzez tych oszustów nie bedzie zrealizowany pierwotny projekt pan burmistrz zamiast decydowac za ludzi powinien zwołac referendum lokalne i po opiniach mieszkanców wtedy zadecydowac i negocjowac dalsze losy odbwodnicy.

G
Gość

Skąd takie pieniądze ?! Przecież obwodnica Poznania z wiaduktami i mostami była o wiele tańsza !!!

G
Gość

Droga n 20 jest niebezpieczna i uciążliwa dla mieszkanców wsi, dzieci ida przy drodze do szkół , na 20stce cały czas jeżdzi kronospan, sufity nam dudnią a sciany sie trzęsą, tirów jest masa, co gorsza nie przestrzegają znaków i pedza jak wariaci, krajowa 20stke mozna tez porównać do 11stki, dochodzi tu rocznie na samym odcinku Borne-Sitno do kilkudziesieciu wypadków i kilkunastu smiertelnych, więc nie rozumiem jak mozna było to odrzucic.

G
Gość

Wielkimi krokami zbliżają się wybory!!!!!!!!!!!!!!!!!

e
eko

Władze potrzebny Wam jest zimny okład na główki....po co po dwa pasy jezdniowe.Szczecinek to nie metropolia,nigdy nie będzie korków nawet na dwujezdniowej drodze.Chojnice mają na pewnym odcinku po dwa pasma w jedną stronę i co ? Ten drugi pas jest po to aby kierowca o ułańskiej fantazji mógł sobie poszaleć.Zróbcie lepiej więcej zjazdów!!!

e
eko

Władze potrzebny Wam jest zimny okład na główki....po co po dwa pasy jezdniowe.Szczecinek to nie metropolia,nigdy nie będzie korków nawet na dwujezdniowej drodze.Chojnice mają na pewnym odcinku po dwa pasma w jedną stronę i co ? Ten drugi pas jest po to aby kierowca o ułańskiej fantazji mógł sobie poszaleć.Zróbcie lepiej więcej zjazdów!!!

e
eko

Władze potrzebny Wam jest zimny okład na główki....po co po dwa pasy jezdniowe.Szczecinek to nie metropolia,nigdy nie będzie korków nawet na dwujezdniowej drodze.Chojnice mają na pewnym odcinku po dwa pasma w jedną stronę i co ? Ten drugi pas jest po to aby kierowca o ułańskiej fantazji mógł sobie poszaleć.Zróbcie lepiej więcej zjazdów!!!

t
tubylec

Mimo,że założenia do projektu stały się bardziej rozsądne(a łącznik z "20" to nie wielka strata-nie jest to droga o wielkim natężeniu ruchu),to i tak wątpię-czy doczekamy się w niedalekiej przyszłości rozpoczęcia budowy. Szczecinek od lat karmiony jest pustymi obietnicami,a sytuacja ekonomiczna kraju tym bardziej każe spojrzeć realnie!

T
Trolek

A mnie to zupełnie nie interesuje w jakich warunkach będzie jechał kierowca obwodnicą o ile wogóle ją wybudują. Ważne, żeby nie próbował jechać przez miasto.
To, że węzły będą zorganizowane w formie rond, skrzyżowań, nawet jeden pas ruchu to co ma za znaczenie? I tak będzie szybciej, łatwiej i przyjemniej niż dzisiaj.

Z
ZSZ

Nie wiem komu zależy żeby taką prowizorkę zrobić. Skąd oni w ogóle wytrzasnęli 1 miliard złotych? Dam sobie rękę uciąć, że tyle nie jest warta obwodnica w tej lepszej wersji. Bardzo podobna do naszej jest obwodnica Stargardu w ciągu drogi S10 - jej kwota to trochę powyżej 350 mln złotych (oddana do ruchu w 2010). Bez dwóch węzłów i łącznika z DK20 to będzie śmiech na sali a nie obwodnica, burmistrz od razu poddał się bez walki, dlaczego nie dociekał kwoty, która za 15km odcinek jest porównywalna do tunelu pod górami? Od czego on tu jest? Obwodnica ma zaczynać i kończyć się skrzyżowaniem - szczyt totalnej głupoty. Tyle lat obiecywania i mydlenia oczu, aż w końcu doczekamy się drogi niespełniającej oczekiwań. BRAWO!

J
Jancio

tak biednego projektu drogi ekspresowej jeszcze w Polsce nigdzie nie widziałem, po co w ogóle tą obwodnice budować jak nie będzie spełniać oczekiwań

Z
Zbysiu ze Suchej

Poprostu Szczecinek dał sie wyjebać lepiej poczekać dłuzej 5 lat a zrobic to porzadnie jedna z najwazniejszych rzeczy w tej inwestycji łącznik z krajowa 20 tka jak to sobe wyobrazaja tak czy siak czesc ruchu idzie w miasto jednym słowem szajs i prowizorka ale tak to juz jest u nas w kraju bo przeciez to POLSKA

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3