Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Szczecinka oficjalnie otwarta! [ZDJĘCIA]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic/GDDKiA
Dzięki uruchomionej dziś (7 listopada) obwodnicy Szczecinka sieć dróg ekspresowych i autostrad w naszym kraju przekroczyła 4 tysiące kilometrów.

- Obecnie sieć dróg ekspresowych i autostrad w naszym kraju liczy 3 993 kilometrów, te 12 km obwodnicy Szczecinka, które oddajemy dziś do użytku pozwoli przekroczyć 4 000 kilometrów dróg szybkiego ruchu w Polsce – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.

Obwodnicę Szczecinka otwierał dziś przed południem minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W godzinach popołudniowych ruch na trasie odbywał się już normalnie i – co ważne – bez żadnych ograniczeń. Ekspresówką wokół miasta można jechać z prędkością 120 km/h.

Umowa na realizację obwodnicy Szczecinka w formule „zaprojektuj i zbuduj” została podpisana jesienią 2015 roku. Zadanie realizowało konsorcjum firm Eurovia i Warbud. Po zakończeniu fazy projektowania wiosną 2017 roku ruszyła budowa.

W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa obwodnica o dwóch pasach ruchu w każdą stronę z dwoma węzłami drogowymi oraz dwoma rondami na początku i końcu trasy. Inwestycja wymagała budowy 13 wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt.

Obwodnica omija Szczecinek od wschodu, przebiegając częściowo równolegle do linii kolejowej, między miastem, a jeziorem Wielimie. Wymagane było zastosowanie w wielu miejscach wzmocnień podłoża, w tym wykonanie betonowych pali przemieszczeniowych. Koszt – wraz z odszkodowaniami za wywłaszczone tereny – przekroczył 400 mln zł, z czego ponad 200 mln zł dołożyła Unia Europejska.

W Szczecinku dotychczas często tworzyły się korki, gdyż przez miasto przechodzą dwie drogi krajowe i droga wojewódzka. Utrudnienia były szczególnie odczuwalne w okresie wakacyjnym, gdy ruch na prowadzącej nad morze drodze krajowej nr 11 wzrasta nawet trzykrotnie.

Było to odczuwalne przez kierowców jadących drogą krajową, ale również poruszających się w samym mieście. Negatywne oddziaływanie związane z hałasem, czy spalinami było uciążliwe dla mieszkańców. Obwodnica zmniejszy te niedogodności, wyprowadzając ruch tranzytowy ze Szczecinka. Węzeł drogowy Szczecinek Wschód zapewni skomunikowanie terenów przemysłowych, przyczyniając się do rozwoju regionu.

Obwodnica Szczecinka jest fragmentem przyszłej drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z A1 na Śląsku. Szczecinek dołączył do Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego, które mają już obwodnicę na S11. Od października tego roku gotowy jest wspólny przebieg dróg S6 i S11 między Kołobrzegiem i Koszalinem, a w realizacji jest obwodnica Kępna i Olesna.

- W przetargu na zaprojektowanie i budowę są odcinki łączące Koszalin z Bobolicami. Pozostałe fragmenty tej trasy objęte są pracami przygotowawczymi i będą sukcesywnie realizowane w kolejnych latach – dodaje rzecznik.

Nowa obwodnica w ciągu S11 to nie koniec inwestycji GDDKiA w Szczecinku. Na etapie projektowania jest obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 20, dzięki której przez miasto nie będą przebiegały już żadne drogi krajowe.

- Pieniądze na jej realizację zostały zapewnione przez Ministerstwo Infrastruktury w lutym ubiegłego roku – dodaje Mateusz Grzeszczuk.

- W przyszłym roku planowany jest przetarg na zaprojektowanie i budowę tej drogi, która będzie gotowa w 2025 roku. Nowa trasa będzie miała długość 4,3 km i w jej ramach powstanie nowy węzeł drogowy na obwodnicy w ciągu S11.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto