Zachodnia część drogowego obejścia Trzebiatowa domknie komunikacyjny „pierścień” wokół miasta. Dwie części obwodnicy służą kierowcom od 2012 roku. Trzecia pozwoli wyprowadzić cały ruch tranzytowy z wąskich ulic.
Przez Trzebiatów przebiegają trzy ważne drogi:
- wojewódzka nr 102 z Międzyzdrojów do Kołobrzegu,
- 109 z Płotów (trasa S6),
- 103 z Kamienia Pomorskiego.
Teraz inwestycja wkroczyła w kolejny etap – specjalistycznego wzmocnienia podłoża.
ZOBACZ TEŻ:
Po co tyle pali do budowy obwodnicy Trzebiatowa?
1,7-kilometrowy odcinek łączący drogi wojewódzkie biegnie przez podmokły teren, dlatego konieczna jest stabilizacja gruntów za pomocą kolumn przemieszczeniowych. Będzie ich aż 3423, więc 80-tonowa palownica pracuje codziennie.
- To bardzo ważny węzeł komunikacyjny w tej części regionu. W sezonie wakacyjnym przez Trzebiatów przejeżdżają tysiące aut, miasto się korkuje, kierowcy się irytują, mieszkańcy narzekają na hałas i spaliny. Dlatego dokończenie budowy obwodnicy Trzebiatowa było jednym z naszych inwestycyjnych priorytetów – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
Dlaczego budowa trwa tak długo?
- Nizinne tereny Pomorza Zachodniego wbrew pozorom nie są łatwym miejscem do budowy dróg. Na obszarach sąsiadujących z korytami rzek oraz jeziorami występują grunty słabonośne, zwłaszcza torfy. Posadowienie drogi w takich miejscach wymaga zaawansowanych technologicznie umocnień. Torfy zalegają w tym miejscu na dużej głębokości, nawet dziewięciu metrów. Aby korpus drogi nie „pływał” i nie zapadał się w torfie, konstrukcja musi opierać się na gruncie o wystarczającej nośności. Zdecydowaliśmy się na wykonanie tzw. kolumn przemieszczeniowych, formowanych w gruncie w sposób bezudarowy. W ten sposób nie dochodzi do rozchodzenia się w gruncie niekorzystnych drgań, mogących mieć wpływ na faunę torfowisk – tłumaczy Michał Żuber, dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie
Ta technologia nie generuje też uciążliwego dla mieszkańców hałasu.
Na odcinkach wymagających palowania zaprojektowano kolumny o różnych długościach i zbrojeniu. 187 to kolumny najdłuższe, dziewięciometrowe. W trakcie odwiertów pojawiły się punkty, w których głębokość pala dochodzi do 18m. Proces wzmacniania podłoża wymagał wcześniejszego przygotowania platformy roboczej, po której może przemieszczać się gąsienicowa palownica i 50-tonowe betonowozy.
Ile kosztowała inwestycja i kiedy planowany koniec?
Wartość prowadzonych robót ziemnych i wzmocnienia podłoża to blisko 4,5 miliona złotych. Na budowę obwodnicy Trzebiatowa zarezerwowano w tegorocznym budżecie województwa 20,5 mln zł. Inwestycja ma kosztować 29,40 mln zł, maksymalna kwota dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego WZ 2014-2020 może wynosić 26,04mln zł.
Drogowe obejście Trzebiatowa będzie gotowe w przyszłym roku. Budowany odcinek o długości 1,7 km zostanie w południowej części włączony do istniejącego ronda, a na północy do nowopowstającego ronda w ciągu drogi wojewódzkiej nr 102.
ZOBACZ TEŻ:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?