Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Trzebiatowa. Praca wre, trzeci odcinek częściowo na palach, ale dlaczego trwa to tak długo?

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Kolejny etap budowy obwodnicy Trzebiatowa
Kolejny etap budowy obwodnicy Trzebiatowa Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
3 tysiące 423. Tyle specjalnych pali trzeba wbić w ziemię, aby udało się dokończyć budowę obwodnicy Trzebiatowa. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pojedziemy nią w przyszłym roku.

Zachodnia część drogowego obejścia Trzebiatowa domknie komunikacyjny „pierścień” wokół miasta. Dwie części obwodnicy służą kierowcom od 2012 roku. Trzecia pozwoli wyprowadzić cały ruch tranzytowy z wąskich ulic.

Przez Trzebiatów przebiegają trzy ważne drogi:

  • wojewódzka nr 102 z Międzyzdrojów do Kołobrzegu,
  • 109 z Płotów (trasa S6),
  • 103 z Kamienia Pomorskiego.

Teraz inwestycja wkroczyła w kolejny etap – specjalistycznego wzmocnienia podłoża.

ZOBACZ TEŻ:

Po co tyle pali do budowy obwodnicy Trzebiatowa?

1,7-kilometrowy odcinek łączący drogi wojewódzkie biegnie przez podmokły teren, dlatego konieczna jest stabilizacja gruntów za pomocą kolumn przemieszczeniowych. Będzie ich aż 3423, więc 80-tonowa palownica pracuje codziennie.

- To bardzo ważny węzeł komunikacyjny w tej części regionu. W sezonie wakacyjnym przez Trzebiatów przejeżdżają tysiące aut, miasto się korkuje, kierowcy się irytują, mieszkańcy narzekają na hałas i spaliny. Dlatego dokończenie budowy obwodnicy Trzebiatowa było jednym z naszych inwestycyjnych priorytetów – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Dlaczego budowa trwa tak długo?

- Nizinne tereny Pomorza Zachodniego wbrew pozorom nie są łatwym miejscem do budowy dróg. Na obszarach sąsiadujących z korytami rzek oraz jeziorami występują grunty słabonośne, zwłaszcza torfy. Posadowienie drogi w takich miejscach wymaga zaawansowanych technologicznie umocnień. Torfy zalegają w tym miejscu na dużej głębokości, nawet dziewięciu metrów. Aby korpus drogi nie „pływał” i nie zapadał się w torfie, konstrukcja musi opierać się na gruncie o wystarczającej nośności. Zdecydowaliśmy się na wykonanie tzw. kolumn przemieszczeniowych, formowanych w gruncie w sposób bezudarowy. W ten sposób nie dochodzi do rozchodzenia się w gruncie niekorzystnych drgań, mogących mieć wpływ na faunę torfowisk – tłumaczy Michał Żuber, dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie

Ta technologia nie generuje też uciążliwego dla mieszkańców hałasu.

Na odcinkach wymagających palowania zaprojektowano kolumny o różnych długościach i zbrojeniu. 187 to kolumny najdłuższe, dziewięciometrowe. W trakcie odwiertów pojawiły się punkty, w których głębokość pala dochodzi do 18m. Proces wzmacniania podłoża wymagał wcześniejszego przygotowania platformy roboczej, po której może przemieszczać się gąsienicowa palownica i 50-tonowe betonowozy.

Ile kosztowała inwestycja i kiedy planowany koniec?

Wartość prowadzonych robót ziemnych i wzmocnienia podłoża to blisko 4,5 miliona złotych. Na budowę obwodnicy Trzebiatowa zarezerwowano w tegorocznym budżecie województwa 20,5 mln zł. Inwestycja ma kosztować 29,40 mln zł, maksymalna kwota dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego WZ 2014-2020 może wynosić 26,04mln zł.

Drogowe obejście Trzebiatowa będzie gotowe w przyszłym roku. Budowany odcinek o długości 1,7 km zostanie w południowej części włączony do istniejącego ronda, a na północy do nowopowstającego ronda w ciągu drogi wojewódzkiej nr 102.

ZOBACZ TEŻ:

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Obwodnica Trzebiatowa. Praca wre, trzeci odcinek częściowo na palach, ale dlaczego trwa to tak długo? - Głos Szczeciński