Obwodnica Wałcza kosztowała ponad 650 mln zł
- Łączna wartość inwestycji to około 657 mln zł.
- Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
- Wysokość dofinansowania UE wyniosła 264,8 mln zł.
Prawie 20 km dwujezdniowej drogi ekspresowej GDDKiA
Obwodnica omija Wałcz od północy. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę.
Na trasie powstało:
- 13 wiaduktów,
- 2 mosty,
- 2 estakady
- i 4 wiadukty ekologiczne.
Największymi obiektami są dwie duże estakady, E-1 o długości 276 metrów i E-2 o długości 760 metrów.
Połączenie z pozostałymi drogami zapewniają cztery węzły drogowe:
- Wałcz Zachód z DK10 od strony Szczecina,
- Wałcz Północ z DW163,
- Wałcz Wschód z DK22
- i Witankowo z DK10 od strony Piły.
Obwodnica Wałcza. Zysk dla mieszkańców i transportu
- Wałcz był dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym - podkreśla Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Przez miasto prowadzą dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW163 i DW178). Układ komunikacyjny wewnątrz miasta nie zmienił się w zasadzie od 1945 roku i cały tranzyt skupiał się w centrum miasta, mieszając się z ruchem lokalnym. W efekcie przejazd przez Wałcz potrafił zająć nawet godzinę. Teraz obwodnica w ciągu S10 wyprowadzi główną część ruchu tranzytowego z miasta, a pojazdy jadące ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy ominą Wałcz.
Pbecnie opracowywana jest dokumentacja dla obwodnicy Wałcza w ciągu DK22, która powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
ZOBACZ TEŻ:
Obwodnicę miał wybudować Energopol Szczecin. Firma została wyrzucona z budowy
Inwestycję pierwotnie realizowała firma Energopol Szczecin. Wykonawca ten wstrzymał roboty po zrealizowaniu około 85 proc. prac. GDDKiA w październiku ubiegłego roku odstąpiła od umowy z tym wykonawcą.
Jeszcze w grudniu 2019 roku ruszyły przetargi na dokończenie inwestycji. Prace zostały podzielone na kilka zadań, dzięki czemu w realizacji wzięły też udział mniejsze firmy.
- Roboty na trasie głównej prowadziła firma PORR,
- wiadukty i kanał technologiczny wykonywał Budimex,
- roboty na węzłach kończyła firma Pol Dróg Drawsko Pomorskie,
- bariery, ogrodzenie i oznakowanie GZD – Saferoad Grawil,
- a zieleń firma MGM Business z Wałcza.
Błyskawiczne przetargi i sprawna realizacja przez nowych wykonawców pozwolą na udostępnienie obwodnicy przed końcem 2020 r.
ZOBACZ TEŻ:
Przed nami jeszcze prace przy węźle Wałcz Zachód GDDKiA
- Pewne prace na inwestycji można wykonać po przełożeniu ruchu na obwodnicę - dodaje Mateusz Grzeszczuk. - Tak jest z przebudową włączenia węzła Wałcz Zachód do dawnego przebiegu DK10. Droga musi być na odcinku około 300 metrów całkowicie przebudowana i nie można było tych prac zrealizować „pod ruchem”. Dlatego od połowy stycznia przyszłego roku węzeł Wałcz Zachód będzie zamknięty.
Ruch będzie skierowany na pozostałe węzły. Prace te mają się zakończyć w kwietniu, wówczas węzeł zacznie ponownie funkcjonować.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w korku? Poinformuj o tym innych! Prześlij nam zdjęcia i wideo na
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?