Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostatnia szansa na obwodnicę

(r)
Ulica Narutowicza, fragment starej obwodnicy Szczecinka, która już dawno przestała spełniać swoją rolę obejścia miasta.
Ulica Narutowicza, fragment starej obwodnicy Szczecinka, która już dawno przestała spełniać swoją rolę obejścia miasta. Rajmund Wełnic
Obwodnica Szczecinka - teraz albo nigdy, ewentualnie nieprędko. W ministerstwie szykują listę inwestycji, na których - niestety - krajowa "jedenastka" jest na odległym miejscu.

Obwodnica Szczecinka ma liczyć około 15 kilometrów i będzie wykonana w standardzie drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu każda. Po "odchudzeniu" zrezygnowano z 2 z 4 planowanych węzłów drogowych, rezerwy na 3 pas ruchu i "łącznika" do drogi krajowej nr 20. Będą jednak wiadukty, mosty, estakady, drogi dojazdowe, ekrany dźwiękochłonne i przejścia dla zwierząt.

Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakończył właśnie kilkuletnie przygotowania do budowy obwodnicy Szczecinka. Jest raport środowiskowy i decyzja środowiskowa, po "odchudzeniu" gotowa jest też już koncepcja programowa. - Kolejnym etapem byłoby ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie "zaprojektuj i zbuduj" z cyklem realizacji zadania wynoszącym 32-36 miesięcy - rzecznik prasowy szczecińskiej GDDKiA Mateusz Grzeszczuk dodaje jednak od razy, że przetarg będzie można ogłosić, gdy zapewnione będzie finansowanie. A chodzi o niebagatelne kwoty rzędu kilkuset milionów złotych.

Sporym rozczarowaniem jesienią zeszłego roku było uchwalenie przez rząd załącznika nr 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych, w którym znalazła lista kilkunastu obwodnic budowanych w pierwszej kolejności do roku 2015. Rząd znalazł na nie 4,7 miliarda złotych. Nie ma na niej obejścia Szczecinka w ciągu drogi S11, choć są np. obwodnice Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego leżące na tej samej trasie. W noworocznej rozmowie z "Głosem" burmistrz Szczecinka Jerzy Hardie-Douglas, który doprowadzenie do budowy obwodnicy zapisał w swoim programie, zapewniał nas, że na pełnej liście ogłoszonej niebawem przez rząd, inwestycja już powinna się znaleźć. - Mam podstawy sądzić, że na tej liście będziemy, choć ręki za to bym sobie, przynajmniej prawej, obciąć nie dał - asekurował się Jerzy Hardie-Douglas.

Postanowiliśmy sprawdzić, jak w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju (nowy superresort wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej) postępują prace nad ową listą do PBDK. Pamiętajmy bowiem, że dotychczasowe załącznik to tylko wycinek inwestycji planowanych do realizacji w latach 2014-2020. Cały program drogowy znajduje się w przygotowaniu, choć już na ostatnim etapie.

- Przygotowywana obecnie nowelizacja Programu Budowy Dróg Krajowych obejmuje zadania będące priorytetami rządu na nową perspektywę Unii Europejskiej (2013-2020 - red) - informuje Piotr Popa, rzecznik MIiR. - Celem nadrzędnym jest domknięcie ciągów dróg ekspresowych i autostrad umieszczonych uprzednio w załączniku nr 5. Przypomnijmy, że obwodnicy Szczecinka w nim nie ma. Rzecznik zastrzega jednak, że ostateczna lista zadań, jakie będą realizowane w nowym budżecie UE jest uzależniona od wysokości dofinansowania UE, a także uzgodnień na poziomie krajowym dotyczącym współfinansowania ze środków krajowych.

Kończą się już konsultacje społeczne tego dokumentu, nowelizacja PBDK ma być ogłoszona lada tydzień. Dodajmy tylko, że ciąg S11 Koszalin - Piła, na którym znajduje się obwodnica Szczecinka, jest na pozycji… 42. Czy to wystarczy, aby "załapać" się na owo finansowanie? Pokażą najbliższe tygodnie, ale wydaje się, że umieszczenie Szczecinka na liście priorytetowych inwestycji byłoby raczej miłą niespodzianką.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!