Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 308 1.6 HYbrid 225 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie.

Kamil Rogala
Ostatnie lata pokazały, że nic na rynku motoryzacyjnym nie jest wieczne. Wystarczy kilka lat nieuwagi, aby konkurencja błyskawicznie wyskoczyła na prowadzenie. Przykładem może być Volkswagen Golf, który przez lata był wyznacznikiem w segmencie, a obecnie dostaje zadyszki i tylko patrzy, jak konkurencja go wyprzedza. Ten moment wykorzystał Peugeot, który zaryzykował i stworzył model 308. Awangardowy, odważny, nieco kontrowersyjny, ale w wielu aspektach zdecydowanie lepszy od – można powiedzieć – byłego króla segmentu.
Ostatnie lata pokazały, że nic na rynku motoryzacyjnym nie jest wieczne. Wystarczy kilka lat nieuwagi, aby konkurencja błyskawicznie wyskoczyła na prowadzenie. Przykładem może być Volkswagen Golf, który przez lata był wyznacznikiem w segmencie, a obecnie dostaje zadyszki i tylko patrzy, jak konkurencja go wyprzedza. Ten moment wykorzystał Peugeot, który zaryzykował i stworzył model 308. Awangardowy, odważny, nieco kontrowersyjny, ale w wielu aspektach zdecydowanie lepszy od – można powiedzieć – byłego króla segmentu. Kamil Rogala
Ostatnie lata pokazały, że nic na rynku motoryzacyjnym nie jest wieczne. Wystarczy kilka lat nieuwagi, aby konkurencja błyskawicznie wyskoczyła na prowadzenie. Przykładem może być Volkswagen Golf, który przez lata był wyznacznikiem w segmencie, a obecnie dostaje zadyszki i tylko patrzy, jak konkurencja go wyprzedza. Ten moment wykorzystał Peugeot, który zaryzykował i stworzył model 308. Awangardowy, odważny, nieco kontrowersyjny, ale w wielu aspektach zdecydowanie lepszy od – można powiedzieć – byłego króla segmentu.

Król Golf zdetronizowany?

Oczywiście Volkswagen Golf nie złożył broni i nadal jego oferta jest niemal nie do pobicia, jeśli chodzi o elastyczność. Tutaj konkurencja nie ma do niemieckiego kompaktu podejścia. Możemy kupić skromnie wyposażoną wersję hatchback, jak również piekielnie mocną odmianę R, również z nadwoziem kombi, a pomiędzy nimi znajdziemy kilkadziesiąt innych konfiguracji i wersji. Konkurenci tego nie mają i pewnie jeszcze długo mieć nie będą. Ale inni producenci nie śpią i wciąż pokazują, że lata bezwzględnego panowania Golfa dawno się skończyły. Corolla oferuje trzy wersje nadwozia, Octavia mnóstwo przestrzeni, Hyundai z i30 ciekawy charakter, a Peugeot z nowym modelem 308 niepowtarzalny i awangardowy styl. Gdyby jeszcze oferta silnikowa była kompletna, moglibyśmy mówić o całkowitej detronizacji. Ale wróćmy do początku.

Peugeot 308 HYbrid. Nadwozie i wnętrze

Gdy pierwszy raz zobaczyłem nową 308-kę na zdjęciach, byłem odrobinę zmieszany. Auto mi się podobało, ale miałem wrażenie, że ma nieco zaburzone proporcje. Na szczęście, było to tylko wrażenie. Nowy Peugeot 308 po prostu nie jest autem dla tych, którzy szukają minimalizmu i wizualnej powściągliwości, a niektóre zabiegi stylistyczne odrobinę zaskakują. Wystarczy wspomnieć, że nawet podstawowa odmiana Active Pack jest dość atrakcyjna wizualnie, a bazowy, bezpłatny lakier zielony Olivine wygląda po prostu świetnie i pozwala wyróżnić się z tłumu. W wyższych wersjach wyposażenia np. Allure Pack mamy świetnie wyglądające felgi oraz przednie światła tzw. kły lwa itp. To naprawdę jeden z najładniejszych, o ile nie najładniejszy przedstawiciel segmentu C na rynku. Styliści Peugeota powinni dostać podwyżkę!

Podobnie jest we wnętrzu. Projekt kokpitu nie przypomina żadnego innego samochodu. Nawet, gdybyśmy zasłonili znaczek Peugeota, każdy bez trudu rozpoznałby tę markę. Warto jednak pamiętać, że o ile z zewnątrz można przywyknąć do odważnych linii i zadziornych akcentów stylistycznych, tak w środku nie każdy przekona się do specyficznej pozycji za kierownicą. Ja ją uwielbiam i znam wiele osób, które podzielają moje zdanie, ale na początku jest po prostu dziwnie. Oczywiście to kwestia przyzwyczajenia i znaczna większość przekonuje się do tego rozwiązania. Fotele wyglądają świetnie, szczególnie w bazowej wersji tj. z tapicerką materiałową, łączoną z elementami ze skóry ekologicznej. Przestrzeni także nie brakuje, choć w wersji hybrydowej pojemność bagażnika została zmniejszona do 361 litrów (412 litrów w odmianie konwencjonalnej). Minusem wersji hybrydowej typu plug-in jest także skromny zbiornik paliwa – zaledwie 40 litrów.

Peugeot 308 HYbrid. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Testowy egzemplarz Peugeota 308 wyposażono w topowy napęd hybrydowy typu plug-in. To jednostka 1.6 HYbrid o mocy systemowej 225 KM i momencie obrotowym 360 Nm. Napęd bazuje na silniku spalinowym 1.6 o mocy 180 KM oraz momencie obrotowym 250 Nm, który współpracuje z jednostką elektryczną, która generuje 110 KM i 320 Nm momentu obrotowego. Warto zaznaczyć, że słabsza wersja napędu hybrydowego o mocy 180 KM różni się tylko mocą silnika spalinowego – 150 KM zamiast 180 KM. Przy okazji pojawia się pytanie, czemu w ofercie nie ma tradycyjnych wersji spalinowych tj. 1.6 PureTech o mocy 150 i 180 KM? Przecież właśnie tego brakuje w ofercie Peugeota 308 i wielu innych modeli grupy Stellantis. Alternatywą dla wersji hybrydowych są silniki 1.2 PureTech o mocy 110 lub 130 KM i jednostka wysokoprężna 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM. Nie dość, że różnica w mocy jest spora 130 KM vs 180 KM w bazowej hybrydzie, to na dodatek różnica w cenie to kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Wróćmy jednak do naszego testowego egzemplarza. Moc 225 KM zapewnia bardzo przyzwoitą dynamikę. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 235 KM. Takie wartości obiecują sportowe emocje i przypominają nieco parametry niektórych hot hatch'y pokroju Volkswagena Golfa GTI. W rzeczywistości jest nieco inaczej, bowiem napęd hybrydowy mocno wygładza dynamikę, zaś skrzynia biegów w niektórych sytuacjach nie radzi sobie najlepiej. Przejście pomiędzy jazdą na silniku elektrycznym a spalinowym bardzo często jest odczuwalne. Niekiedy załączaniu się jednostki spalinowej towarzyszy odczuwalne szarpnięcie. Skrzynia potrafi również poszarpywać podczas powolnej jazdy w korku. Trochę szkoda, bowiem podczas normalnej jazdy jej praca jest bez zarzutu i tylko w tych dwóch sytuacjach sobie nie radzi.

Denerwuje także hamowanie z rekuperacją. Nie mogłem nauczyć się naprawdę płynnego, jednostajnego hamowania, bowiem co chwilę odczuwałem lekkie szarpnięcia - coś jakby system hamulcowy przełączał się w sposób zauważalny i mało subtelny z rekuperacji do hamowania tarczami. Być może to kwestia ustawienia, wprawy itp. ale po tygodniu nie mogłem osiągnąć zadowalającej mnie płynności. Bez zarzutu jest za to spalanie, ale trzeba się nauczyć tego układu napędowego, aby wykorzystać jego potencjał. Na pełnej baterii udało mi się przejechać ponad 40 kilometrów w ruchu miejskim (korki, spory ruch), a po rozładowaniu baterii system hybrydowy nadal działał dość sprawnie, udając hybrydę równoległą. W niewielką prędkością można przejechać spory odcinek np. podczas jazdy w korku, po parkingu.

  • zużycie paliwa w mieście (50 km/h) – 6,5 l/100km
  • zużycie paliwa w trasie (70-100 km/h) – 6-7 l/100km
  • zużycie paliwa na drodze ekspresowej i autostradzie (120-140 km/h) – 7,5-8 l/100km

Peugeot 308 HYbrid. Ceny i wyposażenie

Ceny Peugeota 308 zaczynają się od poziomu 100 300 złotych za bazową odmianę Active Pack z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 110 KM i z manualną skrzynią biegów. Za najtańszą wersję hybrydową plug-in o mocy 180 KM z wyposażeniem Allure trzeba zapłacić już 164 700 złotych. Testowy egzemplarz z napędem o mocy 225 KM i wyposażeniem GT Pack to koszt 194 000 złotych. Co dostajemy w tak wyposażonej wersji?

  • obręcze kół aluminiowe 18";
  • pakiet Drive Assist Plus z systemem utrzymywania środka pasa ruchu;
  • ergonomiczny fotel kierowcy AGR z elektrycznym sterowaniem i pamięcią ustawień;
  • przednie fotele podgrzewane z funkcją masażu;
  • system nagłośnienia FOCAL Premium Hi-Fi;
  • system kamer Visio Park 360;
  • peugeot i-Cockpit 3D z konfigurowalnym wyświetlaczem 10-calowym;
  • reflektory przednie Matrix LED z automatycznym dostosowaniem wiązek światła dowarunków drogowych;
  • tapicerka Alcantara, łączona z elementami ze skóry ekologicznej.

W wyposażeniu opcjonalnym dla topowej wersji GT Pack znajdziemy m.in.:

  • alarm obwodowy – 1 600 PLN;
  • hak holowniczy – 2 500 PLN;
  • lakier opcjonalny – od 2 700 do 3 500 PLN;
  • skórzaną tapicerkę – 4 000 PLN;
  • podgrzewaną przednią szybę – 800 PLN;
  • elektrycznie otwierany szklany dach – 5 500 PLN.

Peugeot 308 HYbrid. Podsumowanie

Peugeot 308 to niezwykle udane auto z kilkoma bolączkami, których producent dość bezinwazyjnie mógłby się pozbyć. Gdyby oprogramowanie skrzyni biegów lepiej rozumiało się z układem hybrydowym, system info-rozrywki przestał się wieszać (dość rzadko, ale problem występuje), a w ofercie pojawiły się silniki 1.6 PureTech bez elektrycznego wsparcia, francuska oferta byłaby kompletna. Jest kilka rzeczy do poprawy, ale do ideału jest bardzo blisko.

Peugeot 308 HYbrid – zalety:

  • świetna stylistyka i ergonomia wnętrza, mimo kosmicznego wyglądu;
  • bardzo dobrej jakości materiały, świetne spasowanie;
  • dużo ciekawych rozwiązań;
  • wreszcie nowoczesny, choć niekiedy szwankujący system info-rozrywki;
  • sporo przestrzeni wewnątrz;
  • wydajny i dość oszczędny układ napędowy;
  • bardzo bogate wyposażenie (również opcjonalne).

Peugeot 308 HYbrid – wady:

  • w tej wersji – bardzo wysoka cena;
  • szarpiąca skrzynia biegów.

Porównanie Peugeot 308 1.6 HYbrid 225 KM (AT8) do wybranych konkurentów:















































































































































 



Peugeot 308 1.6 HYbrid 225 KM (AT8)



Volkswagen Golf 1.4 TSI PHEV 245 KM (AT6)



Mercedes-Benz 1.3 250e 218 KM (AT8)



Cena (zł, brutto)



od 185 100



od 183 190



od 171 300



Typ nadwozia/liczba drzwi



hatchback/5



hatchback /5



hatchback /5



Długość/szerokość (mm)



4367/1852



4287/1789



4419/1796



Rozstaw kół przód/tył (mm)












Rozstaw osi (mm)



2675



2630



2729



Pojemność bagażnika (l)



361/b.d.



272/1129



310/1125



Liczba miejsc



5



5



5



Masa własna (kg)



1633



1549



1605



Pojemność zbiornika paliwa (l)



40



45



35



Układ napędowy



spalinowy (PHEV)



spalinowy (PHEV)



spalinowy (PHEV)



Rodzaj paliwa



benzyna bezołowiowa



benzyna bezołowiowa



benzyna bezołowiowa



Pojemność (cm3)



1598



1395



1332



Liczba cylindrów



4



4



4



Napędzana oś



przednia



przednia



przednia



Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń



automatyczna, 8-stopniowa



automatyczna, 6-stopniowa



automatyczna, 8-stopniowa



Osiągi



 



 



 



Moc (KM)



225



245



218



Moment obrotowy (Nm)



360



250 (spalinowy)



330 (elektryczny)



Przyspieszenie 0-100 km/h (s)



7,5



6,7



6,6



Prędkość maksymalna (km/h)



235



225



235



Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne



1,2 (WLTP)



1,7 (WLTP)



1,1 (WLTP)



Emisja CO2 (g/km)



27



38



25


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Peugeot 308 1.6 HYbrid 225 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie. - Motofakty