Piekący problem w przełyku

Anna MIszczyk
Zgaga - Może być oznaką choroby przewodu pokarmowego.

Zgaga to uczucie palenia za mostkiem, które rozpoczyna się w nadbrzuszu i promieniuje wzdłuż klatki piersiowej do szyi. - Powoduje to wsteczne zarzucanie kwaśniej treści żołądkowej do przełyku i drażnienie jego błony śluzowej. W pozycji leżącej utrudnione jest przełykanie i nasilają się objawy. Jeśli pojawia się w nocy, chorego budzi silny kaszel i uczucie dławienia - mówi prof. Krzysztof Celiński, gastroenterolog.

Aż 60 procent osób odczuwających zgagę cierpi na bezsenność. Zgaga może budzić nawet kilka razy w ciągu nocy. Pojawiają się także komplikacje zdrowotne. Cierpiący na bezsenność częściej odczuwają bóle głowy, następuje u nich zwiększone wydzielanie hormonów stresu, przez co mają osłabiony układ odpornościowy.

Zgaga występująca sporadycznie wynika z niezdrowego stylu życia lub złych przyzwyczajeń. Wystarczy je zmienić. Niewskazane jest zatem nadużywanie alkoholu i palenie tytoniu. Powinno się pić dużo płynów. Ale tylko w ciągu dnia. Picie przed zaśnięciem może powodować, że w nocy będziemy wstawać do toalety. Jedzmy chude mięso oraz drób.

Polecane są: mleko, jogurty, kefiry, a z warzyw - marchew, kalafior, szpinak, buraki i ziemniaki. Na układ pokarmowy dobrze wpływają zioła (bazylia, oregano, estragon, rozmaryn, szałwia) i herbaty ziołowe. Warto pić niegazowaną wodę mineralną. Jeśli już mamy ochotę na słodycze, najlepsze są ciasta drożdżowe i biszkopty (w niewielkiej ilości).

Zrezygnujmy z tłustej wieprzowiny, mięsa gęsi, kaczki, żeberek, golonki, serów, cebuli, pomidorów, ogórków, pikantnych przypraw, słodyczy zawierających kakao, napojów gazowanych, soków cytrusowych, mocnej kawy.

Jeśli w nocy budzi cię kaszel i krztuszenie, podłóż pod głowę dodatkową poduszkę. Półsiedząca pozycja zapobiegnie występowaniu objawów zgagi.
Inne rady stosuje się zawsze, kiedy mamy kłopot z zaśnięciem. Wstawaj zatem zawsze o tej samej porze. W ten sposób przyzwyczaisz organizm do rytmu, który pomoże Ci unikać zbyt wczesnego budzenia się.

Kładź się do łóżka tylko wtedy, kiedy chcesz spać, a nie żeby odpocząć. Staraj się kontrolować stres. Nie rozmyślaj o trudach minionego dnia. Aktywność fizyczna pozwoli rozładować codzienne napięcie i stres. Ćwicz w ciągu dnia, ale nie bezpośrednio przed snem.

Odżywiaj się prawidłowo i regularnie. Jedz częściej, ale w mniejszych ilościach. Pamiętaj, aby nie najadać się przed pójściem spać. Ostatni duży posiłek zjadaj na 3 godziny przed snem.
Jeśli zgaga występuje częściej niż raz w tygodniu, może być objawem schorzeń górnego odcinka przewodu pokarmowego takich, jak choroba refluksowa przełyku.

Specjaliści radzą zadać sobie trzy pytania: czy pieczenie nasila się w pozycji leżącej (np. w nocy), przy pochylaniu się lub po posiłku? Czy słabnie po przełknięciu śliny lub wypiciu płynów? Czy słabnie lub ustępuje po zastosowaniu leków bez recepty? Odpowiedź twierdząca na powyższe pytania jest sygnałem, że należy zasięgnąć porady specjalisty.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie