Pierwszeństwo pieszych przed przejściem. Wiemy, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Kierowców czeka rewolucja

Mateusz Mazur
Mateusz Mazur
Pierwszeństwo pieszych przed przejściem. Wiemy, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Kierowców czeka rewolucja
Pierwszeństwo pieszych przed przejściem. Wiemy, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Kierowców czeka rewolucja Grzegorz Olkowski / Polska Press
Według zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego piesi będą mieli pierwszeństwo przed kierowcami jeszcze zanim wejdą na przejścia. Rząd przedstawił szczegóły nowych przepisów. Wiemy, kiedy zaczną obowiązywać.

Premier Mateusz Morawiecki w swoim expose zapowiedział, że rząd zrobi wszystko, aby poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Jedną ze zmian, jakie już niedługo nas czekają ma być wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszych jeszcze zanim wejdą na przejście.

Czytaj także

Na początku grudnia rozpoczęły się prace nad nowym projektem ustawy, który wprowadzi zmiany w obowiązujących przepisach. Szczególnie będą musieli na nie przygotować się kierowcy. Pieszy będzie miał pierwszeństwo przed pojazdami jeśli w odpowiedni sposób to zasygnalizuje. Jak to ma wyglądać w praktyce?

ZOBACZ TAKŻE:Pieszy będzie miał pierwszeństwo przed przejściem. Premier zapowiedział to w swoim expose

Wystarczy, że pieszy zbliży się do krawędzi jezdni i chwile poczeka aż kierowcy zdążą wyhamować pojazd i ustąpią pierwszeństwa.

"Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy oczekujący na możliwość wejścia na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju” - czytamy w projekcie.

Mapa fotoradarów w Kujawsko-Pomorskiem. Gdzie kierowcy muszą uważać?

"Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy oczekujący na możliwość wejścia na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju”

Czytaj także

– Nie może być dłużej tak, że przejście dla pieszych jest najbardziej niebezpiecznym elementem na drogach – mówił w czasie swojego expose Mateusz Morawiecki. Dodał, że bezpieczeństwo na drogach będzie jednym z priorytetów dla obecnego rządu. Przyczynić do tego ma się właśnie wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszych jeszcze przed przejściem. Zapowiedział także podwyższenie kar dla pijanych kierowców.

Według projektu ustawy nowe przepisy miałyby obowiązywać od stycznia 2021 roku.

Dwa razy więcej fotoradarów na polskich drogach. Zobacz wideo!

Wideo

Materiał oryginalny: Pierwszeństwo pieszych przed przejściem. Wiemy, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Kierowców czeka rewolucja - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
12 grudnia, 18:59, Gość:

Rozumiem, że wprowadzą również ogromne kary za brak odblasków. Miałem sytuację kiedy w deszcz, jadąc przy pasach, przy których stoją drzewa wbiegł mi Pan ubrany cały na czarno, nawet nie myślał o tym żeby się przy tych pasach zatrzymać. Jechałem wolno więc zareagowałem w porę. Pan nawet nie spojrzał czy coś jedzie. Pierwszeństwo owszem, ale jeśli ktoś wtargnie w taki sposób powinien być ostro karany.

12 grudnia, 23:53, Gość:

Zgadzam się w 200%!

Dlaczego piesi nic nie muszą? Powinni mieć odblaski, powinni się rozglądać mimo wszystko, bo chodzi o ich życie! Przejścia dla pieszych powinny być doświetlone ( bo często to jest dramat )

Kiedy np.jest po zmroku, pada deszcz, czy jest mgła lub smog, przejście jest źle oświetlone i jeszcze oślepiają pojazdy z naprzeciwka- a pieszy wtargnie nagle zza drzewa, cały ubrany na ciemno...

Nawet jadąc ostrożnie i powoli nie będzie go widać.Taka jest prawda.

Jak będą mieli bezwzględne pierszeństwo- będzie więcej wypadków zobaczycie...

13 grudnia, 1:34, Gość:

W biały dzień, przy wyśmienitej widoczności wioskowi furmani przelatują przez skrzyżowania przy czerwonym świetle. I wytłumacz takim baranom, że muszą dostosować szybkość pojazdu do warunków. Jeśli widoczność jest kiepska "ciężką nóżkę rozdeptaną w radlonie" należy zdjąć z gazu, kiedy w reflektorach pojawia się znak "przejście dla pieszych"!!! Piesi nie mają szans z takimi baranami. Na szczęście przyroda eliminuje baranów np. nie oświetlonymi pojazdami i drzewami na których rozbijają sobie tępe ryje.

Masz rację, że są kierowcy, którzy jeżdżą bardzo nieuważnie. Ale zwróć uwagę na fakt, że w nocy, przy nieoświetlonych przejściach dla pieszych nie tylko kierowca powinien zachować ostrożność ale i pieszy. A jeśli chodzi o odblaski to każdy pieszy powinien go nosić w nocy. Skoro policja kontroluje kierowców, powinna również kontrolować pieszych, mandaty powinny być bardzo wysokie.

P
Piotr
13 grudnia, 18:53, Piesza:

Wszyscy macie rację, piesi niech wogle mają zakaz przechodzenia przez pasy, tyle razy, będąc już na przejściu, kierowca przed nosem mi przejeżdża, ale to wam się pewnie nigdy nie zdążyło, czy wszystko musi być walką, już nie ma uprzejmości, kompromisu?

W dni parzyste z domu wychodzą piesi A w dni nie parzyste wyjeżdżają zmotoryzowani

G
Gość

Dla mnie to jakieś szaleństwo... W miastach przejścia dla pieszych niejednokrotnie znajdują się w niewielkich odległościach od siebie.. To będzie jakiś armagedon. Piesi i tak już wchodzą na jezdnię z biegu a teraz już wogole będą uważać że im wszystko wolno i będą czuć się bezkarni... Sama niejednokrotnie jestem pieszym uczestnikiem ruchu ale doskonale sobie zdaje sprawę, że samochód nie zatrzyma się od tak, że droga hamowania jest różna w zależności od warunków panujących na drodze i nigdy nie wchodzę kierowcom przed maskę ale większość ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy a teraz już wogole będą uważać, że im wszystko wolno!!! Niech zrobią kładki dla pieszych albo przejścia podziemne i będzie sprawa rozwiązana!!!!

Ą
Ątalina

To szaleństwo! W Polsce nie ma warunków do prowadzenia takich przepisów,słabo oświetlone przejścia , zakompleksiony naród i procentowo dużo ludzi którzy chcą być waźniejsi od nowego Mercedesa,brak współpracy pieszego z kierowcą i wchodzenie nagłe tylko po to by na bluzgać kierowcy który nie zdarzy wychamować .

G
Gość

Mao Wiecki PiSraelski bankster antypolski!

P
Piesza

Wszyscy macie rację, piesi niech wogle mają zakaz przechodzenia przez pasy, tyle razy, będąc już na przejściu, kierowca przed nosem mi przejeżdża, ale to wam się pewnie nigdy nie zdążyło, czy wszystko musi być walką, już nie ma uprzejmości, kompromisu?

T
Tomek

No to teraz będzie selekcja naturalna przez potrącenie i kierowca do pierdla albo będą wbiegiwac jak w Rosji i wymuszać kasę z odszkodowań!

O
Ola
13 grudnia, 14:53, Patrycja:

No to jest jeszcze potrzebne już chodzą jak święte krowy nie patrząc czy auto sie zbliża. Jak dla mnie pieszy i rowerzyści powinni mieć przed skrzyżowaniem bezwzgledny STOP i tyle w temacie

Dokładnie przed pasami powinni mieć stop i nie targac sie na pasy pod rozpędzone auto !

P
Patrycja

No to jest jeszcze potrzebne już chodzą jak święte krowy nie patrząc czy auto sie zbliża. Jak dla mnie pieszy i rowerzyści powinni mieć przed skrzyżowaniem bezwzgledny STOP i tyle w temacie

G
Gość
12 grudnia, 18:59, Gość:

Rozumiem, że wprowadzą również ogromne kary za brak odblasków. Miałem sytuację kiedy w deszcz, jadąc przy pasach, przy których stoją drzewa wbiegł mi Pan ubrany cały na czarno, nawet nie myślał o tym żeby się przy tych pasach zatrzymać. Jechałem wolno więc zareagowałem w porę. Pan nawet nie spojrzał czy coś jedzie. Pierwszeństwo owszem, ale jeśli ktoś wtargnie w taki sposób powinien być ostro karany.

12 grudnia, 23:53, Gość:

Zgadzam się w 200%!

Dlaczego piesi nic nie muszą? Powinni mieć odblaski, powinni się rozglądać mimo wszystko, bo chodzi o ich życie! Przejścia dla pieszych powinny być doświetlone ( bo często to jest dramat )

Kiedy np.jest po zmroku, pada deszcz, czy jest mgła lub smog, przejście jest źle oświetlone i jeszcze oślepiają pojazdy z naprzeciwka- a pieszy wtargnie nagle zza drzewa, cały ubrany na ciemno...

Nawet jadąc ostrożnie i powoli nie będzie go widać.Taka jest prawda.

Jak będą mieli bezwzględne pierszeństwo- będzie więcej wypadków zobaczycie...

W biały dzień, przy wyśmienitej widoczności wioskowi furmani przelatują przez skrzyżowania przy czerwonym świetle. I wytłumacz takim baranom, że muszą dostosować szybkość pojazdu do warunków. Jeśli widoczność jest kiepska "ciężką nóżkę rozdeptaną w radlonie" należy zdjąć z gazu, kiedy w reflektorach pojawia się znak "przejście dla pieszych"!!! Piesi nie mają szans z takimi baranami. Na szczęście przyroda eliminuje baranów np. nie oświetlonymi pojazdami i drzewami na których rozbijają sobie tępe ryje.

G
Gość
12 grudnia, 18:59, Gość:

Rozumiem, że wprowadzą również ogromne kary za brak odblasków. Miałem sytuację kiedy w deszcz, jadąc przy pasach, przy których stoją drzewa wbiegł mi Pan ubrany cały na czarno, nawet nie myślał o tym żeby się przy tych pasach zatrzymać. Jechałem wolno więc zareagowałem w porę. Pan nawet nie spojrzał czy coś jedzie. Pierwszeństwo owszem, ale jeśli ktoś wtargnie w taki sposób powinien być ostro karany.

Zgadzam się w 200%!

Dlaczego piesi nic nie muszą? Powinni mieć odblaski, powinni się rozglądać mimo wszystko, bo chodzi o ich życie! Przejścia dla pieszych powinny być doświetlone ( bo często to jest dramat )

Kiedy np.jest po zmroku, pada deszcz, czy jest mgła lub smog, przejście jest źle oświetlone i jeszcze oślepiają pojazdy z naprzeciwka- a pieszy wtargnie nagle zza drzewa, cały ubrany na ciemno...

Nawet jadąc ostrożnie i powoli nie będzie go widać.Taka jest prawda.

Jak będą mieli bezwzględne pierszeństwo- będzie więcej wypadków zobaczycie...

G
Gość

To dopiero za rok. Czy to coś zmieni? ciężko powiedzieć ale pewne jest to że raczej roczna ilość zabitych osób na pasach się nie poprawi znacznie. W drugą strone nie dawać pierwszeństwa pieszym to w życiu by nie przeszli przez pasy. W europie jesteśmy na ostatnim miejscu pod względem bezpieczeństwa, dlaczego?? Jaki jest powód że w innym krajach jest bezpieczniej? Podnieść mandaty dla wszystkich ( stać cię na jazde to na mandaty też) i może by to coś pomogło bo takie pare tysięcy punkty powinno robić robote.

G
Gość

Rozumiem, że wprowadzą również ogromne kary za brak odblasków. Miałem sytuację kiedy w deszcz, jadąc przy pasach, przy których stoją drzewa wbiegł mi Pan ubrany cały na czarno, nawet nie myślał o tym żeby się przy tych pasach zatrzymać. Jechałem wolno więc zareagowałem w porę. Pan nawet nie spojrzał czy coś jedzie. Pierwszeństwo owszem, ale jeśli ktoś wtargnie w taki sposób powinien być ostro karany.

G
Gość

Obrzydliwy ćwierć inteligencie, autorze wszystkich wpisów poniżej, pięknie zaprezentowałeś mentalność "nowego miastowego" dowartościowanego czterema kółkami na móniu - "ludzie zejdźcie z drogi, bo wsiowe panisko jedzie "intelektualnym zapaszkiem" i usiłuje nauczać przechodniów".

Poza przejściami dla pieszych pierwszeństwo ma kierowca, a na przejściach dla pieszych pieszy. Dla najmądrzejszego we wsi ten prosty i jednoznaczny przepis jest zbyt skomplikowany i trudny do zrozumienia. Kursy prawa jazdy nie uczą zdolności przewidywania niebezpiecznych sytuacji drogowych. Uczą parkowania i jazdy 30 km/godz., teoretycznie czasami coś wspomną o dostosowaniu prędkości do warunków i wypuszczają na drogi tabuny imbecylów z pretensjami do przechodniów, a nawet dzieci.

A
Asdf

Najlepiej bd jak na drodze z ograniczeniem do 90 i nieoswietlonej drodze pieszy wejdzie na pasy bo ma pierwszenstwo. Nalezy pamietac ze na takiej drodze kierowca zobaczy pieszego na 20m przed autem a droga hamowania to ok 40m takze powodzenia. Mysle ze istnieja troche madrzejsze rozwiazanie jezeli rzad drastycznie zamierza zmniejszyc populacje ludnosci Polski

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3