Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwszy samochód w Szczecinku. To już ponad 100 lat temu [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Paul Stubbe i jego automobil na dzisiejszej ulicy Boh. Warszawy w Szczecinku
Paul Stubbe i jego automobil na dzisiejszej ulicy Boh. Warszawy w Szczecinku Muzeum Regionalne Szczecinek
Zagadka pierwszego auta w Neustettin rozwiązana. Dzięki pomocy fanów zabytkowej motoryzacji z portalu oldimery.com udało się zidentyfikować pojazd, który należał do doktora Paula Stubbe’ego.

W kolekcji zdjęć z dawnego Szczecinka zachowała się fotografia auta podpisana, że to pierwszy samochód w Neusttetin należące do dr Paula Stubbe, znanego jako malarz miasta nad Trzesieckiem, autor cyklu obrazów na 600-lecie Szczecinka w roku 1910. Wszystko wskazywało, że i zdjęcie zostało wykonane w tym okresie, bo Paul Stubbe prowadził praktykę lekarską w rodzinnym mieście od roku 1904 do końca I wojny światowej. Potem wyjechał do Hamburga.

CZYTAJ TEŻ:

Niewykluczone, że w podróż wybrał się właśnie tym wehikułem. Sęk w tym, że nie wiedzieliśmy co to za pojazd, choć podejrzewaliśmy, że to może jakiś model Adlera. Z błędu wyprowadzili nas znawcy tematy z portalu oldtimery.com, których poprosiliśmy o pomoc w identyfikacji auta. I okazało się, że ma ono całkiem lokalny rodowód…

- Poszukiwane przez Pana auto to Stoewer G 4, pojazd 4-cylindrowy z silnikiem o pojemności 1500 cm , łącznie wyprodukowano ich zaledwie 1070 sztuk – informuje Zbigniew Żelazny, redaktor naczelny portalu, któremu dziękujemy przy okazji za pomoc. - Co ciekawe produkcja odbywała się w fabryce Braci Stoewer w Szczecinie.
Stoewer G4 produkowano w latach 1907-11, a więc idealnie pasowałoby do okresu pobytu Paula Stubbe w Neustettin. Silnik samochodu miał moc 12 koni mechanicznych i rozpędzał go do 60 km/h. Można się tylko domyślać, że kosztował wówczas – dzisiaj także – majątek.

Warto też kilka słów poświęcić fabryce Stoewer w Szczecinie, którą może niektórzy kojarzą jeszcze ze zburzonymi już jakiś czas temu z odbudowanymi po wojnie zakładami Polmo przy ulicy Wojska Polskiego. A może i dziś jeszcze, w niektórych domach stoją maszyny do szycia tej marki, bo fabryka początkowo znana z takiej produkcji. Wytwarzała także maszyny do pisana, rowery i motocykle. Potem produkowała auta i autobusy. Jak podaje wikipedia, założycielem firmy był Bernhard Stoewer (1834–1908). W 1896 przyjęła nazwę Stettiner Eisenwerk Bernhard Stoewer. W 1899 prowadzona była przez synów Bernharda, Bernharda młodszego (1875–1937) i Emila (1873–1942) i działała pod nazwą Gebrüder Stoewer, Fabrik für Motorfahrzeuge. W 1916 roku przedsiębiorstwo zostało przekształcone w spółkę. W latach wojny fabryka realizowała zamówienia wojskowe. W 1945 roku nowa fabryka uległa zniszczeniu, po odbudowie znajdowały się na jej miejscu zakłady branży metalowej, pod koniec istnienia Fabryka Mechanizmów Samochodowych Polmo. To tam m.in. produkowano od lat 50. kultowe ciężkie motocykle Junak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto