Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy śmigłowiec ratunkowy lata na zrównoważonym paliwie lotniczym. To Airbus H145.

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
materiały prasowe
Po samolotach, które coraz częściej korzystają ze zrównowążonego paliwa lotniczego, przyszła pora na śmigłowce. Maszyna Airbus H145 należąca do niemieckiej organizacji non-profit ADAC Luftrettung właśnie odbyła pierwszy lot.

Śmigłowiec ratunkowy po raz pierwszy wykonał lot na zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF), otwierając nowy rozdział w historii lotnictwa.

W locie wzięła udział maszyna Airbus H145 należąca do niemieckiej organizacji non-profit ADAC Luftrettung, zatankowana w stacji lotniczego pogotowia ra-tunkowego na terenie monachijskiej kliniki Harlaching. Wydarzeniu przyglądali się członkowie zarządu Fundacji ADAC, kierownictwo ADAC Luftrettung, przedstawiciele producenta silników Safran Helicopter Engines, producenta śmigłowców Airbus Helicopters oraz wytwórcy paliwa TotalEnergies. Wspólnie firmy te zamierzają pełnić wiodącą rolę w działaniach na rzecz dekarbonizacji lotów wiropłatami poprzez opracowanie alternatywy dla konwencjonalnych paliw
lotniczych.

H145 korzystał z biopaliwa drugiej generacji, wybranego przez przemysł lotni-czy, zmniejszającego emisję CO2 o nawet 90 proc. w porównaniu z ekwiwalentem produkowanym z ropy naftowej, ponieważ jest ono produkowane z resztek i od-padów pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym, takich jak zużyte oleje spożywcze i tłuszcze.

Paliwo użyte do pierwszego lotu śmigłowcem ratunkowym w Monachium zostało wyprodukowane przez TotalEnergies w zakładzie we Francji ze zużytego oleju spożywczego, bez użycia oleju roślinnego z pierwszego tłoczenia. Dzięki jego za-stosowaniu flota ADAC Luftrettung mogłaby osiągnąć 33-procentową redukcję emisji CO2, co przy ponad 50 tys. misjach ratunkowych i ponad 3,3 miliona przebytych kilometrów rocznie oznacza redukcję emisji CO2 o około 6 000 ton.

ADAC Luftrettung i producent silników Safran Helicopter Engines zamierzają przyczynić się do rozwoju zrównoważonego paliwa lotniczego. W tym celu uruchamiają projekt badawczy z udziałem śmigłowca ratowniczego ADAC w Kolo-nii. W jego trakcie zweryfikują wszystkie aspekty wykorzystania biopaliw do zasilania H145, a seria lotów operacyjnych ruszy już latem 2021 roku.

Po pierwszym locie na biopaliwie dyrektorzy zarządzający ADAC Luftrettung i Safran Helicopter Engines, Frédéric Bruder i Franck Saudo, podpisali długoterminową umowę na SAF, która przewiduje zwiększenie proporcji mieszania bio-paliw nawet do 100 procent w nadchodzących latach, a w dalszej perspektywie również zastosowanie syntetycznego e-paliwa Power-to-Liquid (PTL), kolejnej prostej alternatywy dla paliw kopalnych. PTL to paliwo wytwarzane przy użyciu energii elektrycznej uzyskiwanej ze źródeł odnawialnych, co wraz z wykorzystaniem biopaliw pozwoli zbliżyć lotnictwo do neutralności klimatycznej.
Obecnie biopaliwo jest dopuszczone do użytku lotniczego w mieszance maksymalnie 50 proc. z konwencjonalną naftą typu JET-A1. Śmigłowiec ADAC latał na mieszance 40-procentowej.

Dr Andrea David, dyrektor generalny Fundacji ADAC, do której należy ADAC Luftrettung, mówi, że „projekt pilotażowy Sustainable Aviation Fuel to pierwszy duży krok na drodze do neutralnej dla klimatu Fundacji ADAC i lotnictwa ratowniczego, stanowiący wkład organizacji non-profit w osiąganie celów ochrony klimatu w Niemczech i Europie”.

Franck Saudo, dyrektor generalny Safran Helicopter Engines: Safran jest liderem w wysiłkach producentów silników lotniczych na rzecz zmniejszenia emisji dwu-tlenku węgla przez śmigłowce. Zaraz po tym historycznym locie podpisaliśmy umowę z ADAC Luftrettung w celu rozszerzenia zastosowania SAF w ich śmigłowcach tej instytucji napędzanych przez silniki Safrana. Wszystkie silniki Safrana są certyfikowane do pracy na mieszance z udziałem nawet 50 procent zrównoważonego paliwa, w tym biopaliwa. Naszym celem jest osiągnięcie 100 procent".

Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters: Naszą ambicją jest przewodzenie zrównoważonemu rozwojowi lotnictwa, a umożliwienie korzystania ze zrównoważonego paliwa lotniczego jest ważnym wydarzeniem dla branży. To pierwszy krok we wzmacnianiu ambicji Airbus Helicopters oferowania gamy produktów o najniższej emisji CO2 na świecie.
Christian Cabrol, prezes TOTAL Deutschland GmbH: TotalEnergies postawił sobie za cel osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 roku. Opracowując biopaliwa, pomagamy klientom z branży lotniczej zmniejszyć emisyjność. Nasze zrównoważone paliwo może być stosowane bez żadnych modyfikacji w infrastrukturze logistycznej służącej do przechowywania i dystrybucji, a zatem również bez-pośrednio w samolotach i śmigłowcach.

od 12 latprzemoc
Wideo

Akcja cyberpolicji z Gdańska: podejrzani oszukali 300 osób

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pierwszy śmigłowiec ratunkowy lata na zrównoważonym paliwie lotniczym. To Airbus H145. - Portal i.pl