Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKO Bank Polski zwraca pieniądze klientom. To efekt decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z sierpnia 2018 roku

Michał Korn
Michał Korn
Klienci, których dotyczy decyzja prezesa UOKiK będą mieć możliwość skorzystania z rekompensat publicznych.
Klienci, których dotyczy decyzja prezesa UOKiK będą mieć możliwość skorzystania z rekompensat publicznych. Paweł Lacheta/Polska Press
PKO Bank Polski zwraca pieniądze swoim klientom. Jest to rekompensata w wyniku decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 27 sierpnia 2018 roku. Warto jednak sprawą zainteresować się szybko, bowiem czas na podpisanie porozumienia mija 4 lipca 2019 roku. Kwota zwrotu dla każdego będzie wyliczana indywidualnie.

Rekompensata dla klientów PKO BP to efekt decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z sierpnia 2018 roku, o której bank informował na swojej stronie.

- Przekazywane przez bank w latach 2014 - 2016 informacje o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat za pośrednictwem serwisu internetowego w ocenie UOKiK nie stanowiło tzw. trwałego nośnika informacji. Prezes UOKiK uznał również, że bank w korespondencji kierowanej do konsumentów dotyczącej zmiany warunków umownych nie zamieszczał dokładnej podstawy prawnej umożliwiającej dokonanie tych zmian i okoliczności faktycznych, które je spowodowały - wyjaśnił w komunikacie PKO BP.

Jak wyjaśnia UOKiK tak zwany trwały nośnik informacji ma zapewnić, żeby bank po wysłaniu do konsumenta informacji nie mógł już w nią ingerować ani jej usunąć i żeby klient miał do niej dostęp przez określony czas, także np. po rozwiązaniu umowy. Trwałym nośnikiem może być np. dokument zapisany na płycie CD, e-mail (jeżeli zawarte są w nim wszystkie wymagane prawem informacje), papierowy list, pendrive. Może być nim również wiadomość przesłana w ramach bankowości elektronicznej, o ile spełnia ustawowe cechy trwałego nośnika i bank poinformuje klienta o takiej korespondencji.

W związku z powyższym Bank PKO BP zobowiązał się do zwrócenia ewentualnych nadpłat opłat oraz prowizji z tytułu zmian, które zachodziły w latach 2014 - 2016.

Porozumienie z bankiem

- Porozumienie może podpisać każdy klient, do którego w latach 2014 - 2016 bank przesyłał informację o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat wyłącznie za pomocą wiadomości elektronicznych w ramach systemu bankowości elektronicznej i z którym, na dzień przekazania informacji z banku, będzie wiązać bank umowa o usługę płatniczą - informuje PKO BP.

Na zwrot zatem nie mogą liczyć osoby, które nie są już klientami banku.

Na podstawie porozumienia bank dokona indywidualnego rozliczenia opłat i prowizji za okres od stycznia 2014 roku do 4 sierpnia 2018 roku. Takie rozliczenie zostanie zrealizowane w ciągu czterech miesięcy od podpisania porozumienia. Na tej podstawie klienci PKO BP dostaną zwrot nadpłaty na wskazany przez nich rachunek w banku bądź informację o braku kwoty do zwrotu.

Przypomnijmy, że kwota zwrotu dla każdego klienta będzie wyliczana indywidualnie.

Warto jednak zainteresować się tematem już dzisiaj, ponieważ termin na podpisanie porozumienia z bankiem mija 4 lipca 2019 roku. Jak informuje PKO BP w przypadku rachunków wspólnych porozumienie wymaga podpisu wszystkich współposiadaczy rachunku. Jeśli jednak klienci nie zdecydują się na podpisanie takiego porozumienia to umowa z bankiem będzie obowiązywać na zasadach, które obowiązywały w dniu otrzymania stosownej korespondencji PKO BP w tej kwestii.

Rekompensaty publiczne dla klientów PKO BP

Ponadto klienci, których dotyczy decyzja prezesa UOKiK będą mieć możliwość skorzystania z rekompensat publicznych. Ważna informacja jest taka, że osoby, które nie podpiszą porozumienia z bankiem również będą miały możliwość z nich skorzystać.

Na jakie formy rekompensaty mogą liczyć klienci PKO BP?

Przez dwa miesiące można będzie korzystać z darmowej usługi powiadomień SMS. Ponadto od 1 sierpnia do 31 października 2019 roku można będzie bezpłatnie rozłożyć na 6 rat 0 procent dowolną transakcję bezgotówkową dokonaną za pośrednictwem karty kredytowej w kwocie od 200 zł do 1500 zł, pod warunkiem złożenia wniosku o taką usługę w terminie pięciu dni kalendarzowych od dnia dokonania transakcji.

Dodatkowo wśród form rekompensaty znalazła się możliwość wybrania jednorazowo niestandardowego wizerunku karty debetowej z galerii (dostępny w iPKO, serwisie telefonicznym lub oddziale), a także w okresie od 1 sierpnia do 31 października 2019 roku możliwość wykonywania bezpłatnych przelewów do ZUS i US za pośrednictwem iPKO, aplikacji mobilnej IKO, bądź przy pomocy telefonicznego serwisu.

Kto może skorzystać z rekompensat publicznych?

Rekompensaty dotyczą klientów PKO Banku Polskiego:

  • którym w latach 2014 - 2016 bank przesyłał informacje o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat wyłącznie za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej, co w ocenie UOKiK nie stanowiło tzw. trwałego nośnika informacji,
  • którym w latach 2014 - 2016 bank przesyłał informacje o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat bez wskazania podstaw prawnych oraz okoliczności faktycznych tych zmian;
  • których wiąże z bankiem umowa o usługę płatniczą.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerami infolinii 800 302 302 oraz +48 81 535 60 60.

Zobacz również: Polacy mają coraz większą finansową świadomość. A to sprzyja rozwojowi fintechów

POLECAMY RÓWNIEŻ PAŃSTWA UWADZE:

Płaca minimalna 2020. Minimalne wynagrodzenie od 1 stycznia 2020 r. ma znów wzrosnąć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: PKO Bank Polski zwraca pieniądze klientom. To efekt decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z sierpnia 2018 roku - Gazeta Lubuska