PKO Bank Polski zwraca pieniądze klientom. To efekt decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z sierpnia 2018 roku

Michał KornZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (5 zdjęć)
PKO Bank Polski zwraca pieniądze swoim klientom. Jest to rekompensata w wyniku decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 27 sierpnia 2018 roku. Warto jednak sprawą zainteresować się szybko, bowiem czas na podpisanie porozumienia mija 4 lipca 2019 roku. Kwota zwrotu dla każdego będzie wyliczana indywidualnie.

Rekompensata dla klientów PKO BP to efekt decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z sierpnia 2018 roku, o której bank informował na swojej stronie.

- Przekazywane przez bank w latach 2014 - 2016 informacje o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat za pośrednictwem serwisu internetowego w ocenie UOKiK nie stanowiło tzw. trwałego nośnika informacji. Prezes UOKiK uznał również, że bank w korespondencji kierowanej do konsumentów dotyczącej zmiany warunków umownych nie zamieszczał dokładnej podstawy prawnej umożliwiającej dokonanie tych zmian i okoliczności faktycznych, które je spowodowały - wyjaśnił w komunikacie PKO BP.

Jak wyjaśnia UOKiK tak zwany trwały nośnik informacji ma zapewnić, żeby bank po wysłaniu do konsumenta informacji nie mógł już w nią ingerować ani jej usunąć i żeby klient miał do niej dostęp przez określony czas, także np. po rozwiązaniu umowy. Trwałym nośnikiem może być np. dokument zapisany na płycie CD, e-mail (jeżeli zawarte są w nim wszystkie wymagane prawem informacje), papierowy list, pendrive. Może być nim również wiadomość przesłana w ramach bankowości elektronicznej, o ile spełnia ustawowe cechy trwałego nośnika i bank poinformuje klienta o takiej korespondencji.

W związku z powyższym Bank PKO BP zobowiązał się do zwrócenia ewentualnych nadpłat opłat oraz prowizji z tytułu zmian, które zachodziły w latach 2014 - 2016.

Porozumienie z bankiem

- Porozumienie może podpisać każdy klient, do którego w latach 2014 - 2016 bank przesyłał informację o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat wyłącznie za pomocą wiadomości elektronicznych w ramach systemu bankowości elektronicznej i z którym, na dzień przekazania informacji z banku, będzie wiązać bank umowa o usługę płatniczą - informuje PKO BP.

Na zwrot zatem nie mogą liczyć osoby, które nie są już klientami banku.

Na podstawie porozumienia bank dokona indywidualnego rozliczenia opłat i prowizji za okres od stycznia 2014 roku do 4 sierpnia 2018 roku. Takie rozliczenie zostanie zrealizowane w ciągu czterech miesięcy od podpisania porozumienia. Na tej podstawie klienci PKO BP dostaną zwrot nadpłaty na wskazany przez nich rachunek w banku bądź informację o braku kwoty do zwrotu.

Przypomnijmy, że kwota zwrotu dla każdego klienta będzie wyliczana indywidualnie.

Warto jednak zainteresować się tematem już dzisiaj, ponieważ termin na podpisanie porozumienia z bankiem mija 4 lipca 2019 roku. Jak informuje PKO BP w przypadku rachunków wspólnych porozumienie wymaga podpisu wszystkich współposiadaczy rachunku. Jeśli jednak klienci nie zdecydują się na podpisanie takiego porozumienia to umowa z bankiem będzie obowiązywać na zasadach, które obowiązywały w dniu otrzymania stosownej korespondencji PKO BP w tej kwestii.

Rekompensaty publiczne dla klientów PKO BP

Ponadto klienci, których dotyczy decyzja prezesa UOKiK będą mieć możliwość skorzystania z rekompensat publicznych. Ważna informacja jest taka, że osoby, które nie podpiszą porozumienia z bankiem również będą miały możliwość z nich skorzystać.

Na jakie formy rekompensaty mogą liczyć klienci PKO BP?

Przez dwa miesiące można będzie korzystać z darmowej usługi powiadomień SMS. Ponadto od 1 sierpnia do 31 października 2019 roku można będzie bezpłatnie rozłożyć na 6 rat 0 procent dowolną transakcję bezgotówkową dokonaną za pośrednictwem karty kredytowej w kwocie od 200 zł do 1500 zł, pod warunkiem złożenia wniosku o taką usługę w terminie pięciu dni kalendarzowych od dnia dokonania transakcji.

Dodatkowo wśród form rekompensaty znalazła się możliwość wybrania jednorazowo niestandardowego wizerunku karty debetowej z galerii (dostępny w iPKO, serwisie telefonicznym lub oddziale), a także w okresie od 1 sierpnia do 31 października 2019 roku możliwość wykonywania bezpłatnych przelewów do ZUS i US za pośrednictwem iPKO, aplikacji mobilnej IKO, bądź przy pomocy telefonicznego serwisu.

Kto może skorzystać z rekompensat publicznych?

Rekompensaty dotyczą klientów PKO Banku Polskiego:

  • którym w latach 2014 - 2016 bank przesyłał informacje o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat wyłącznie za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej, co w ocenie UOKiK nie stanowiło tzw. trwałego nośnika informacji,
  • którym w latach 2014 - 2016 bank przesyłał informacje o zmianach regulaminów oraz taryfy prowizji i opłat bez wskazania podstaw prawnych oraz okoliczności faktycznych tych zmian;
  • których wiąże z bankiem umowa o usługę płatniczą.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerami infolinii 800 302 302 oraz +48 81 535 60 60.

Zobacz również: Polacy mają coraz większą finansową świadomość. A to sprzyja rozwojowi fintechów

Materiał oryginalny: PKO Bank Polski zwraca pieniądze klientom. To efekt decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z sierpnia 2018 roku - Gazeta Lubuska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

I
Iza

Hej. Za PO to mnie banki okradały. Teraz zwracają.

G
Gość
2019-06-01T11:57:17 02:00, Gość:

Hej, poznam Pana na dyskretne spotkania.

Mam 23 lata, jestem po rozwodzie i nie chcę już faceta na dłuższy związek.

Złap mnie pod loginem ania23 na portalu randkowym:

***hotprofil.pl/ania23***

***hotprofil.pl/ania23***

***hotprofil.pl/ania23***

***hotprofil.pl/ania23***

***hotprofil.pl/ania23***

***hotprofil.pl/ania23***

Współczuję mężowi.

G
Gość

Hej, poznam Pana na dyskretne spotkania.

Mam 23 lata, jestem po rozwodzie i nie chcę już faceta na dłuższy związek.

Złap mnie pod loginem ania23 na portalu randkowym:

***hotprofil.pl/ania23***

***hotprofil.pl/ania23***

***hotprofil.pl/ania23***

***hotprofil.pl/ania23***

***hotprofil.pl/ania23***

***hotprofil.pl/ania23***

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3