Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP PLK podpisały umowę na wykonanie projektu modernizacji linii kolejowych do elektrowni jądrowej

Robert Gębuś
Robert Gębuś
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla modernizacji i budowy linii kolejowych prowadzących do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino, budowanej przez spółkę Polskie Elektrownie Jądrowe. Pod uwagę brane są dwa warianty przebudowy linii.

Wykonawca przygotuje dokumentację i pozyska decyzje administracyjne w ciągu 27 miesięcy od podpisania umowy. Wartość zadania wynosi 47,9 mln zł netto.

Budowa i modernizacja linii kolejowych prowadzących do planowanej elektrowni jądrowej zapewni sprawny i bezpieczny transport towarów podczas budowy i eksploatacji tej strategicznie ważnej dla polskiej gospodarki inwestycji. To także szansa na lepszy dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego i powrót pociągów pasażerskich na nieczynne obecnie linie lub wykorzystywane tylko sezonowo -

powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Opracowaniem dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla realizacji robót budowlanych w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino” zajmie się konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o.

Wykonawca przygotuje m. in. koncepcję programowo-przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji oraz projekty budowlane i wykonawcze wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych. Pozwolenie na budowę zostanie wydane dla jednego z dwóch wariantów inwestycji.

od 16 lat

Dwa warianty

Pierwsze pociągi, według założeń, pojechałby po zmodernizowanej trasie w 2026 roku. Jakiej? PKP PLK wybiera pomiędzy dwoma wariantami: preferowanym i opcjonalnym. Projekty zostaną wykonane dla obu, wybrany zostanie tylko jeden.

Wariant preferowany obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Choczewo wraz z budową nowych odcinków i modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba. Ten wariant obejmuje także budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w Steknicy oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby.

Trasa kolei biegłaby też przez Stilo, Sasino, Sarbsk, Łebieniec. Nowa linia zostałaby połączona w Steknicy ze zmodernizowaną i zelektryfikowaną linią kolejową Lębork-Łeba. Region zyskałby w ten sposób nie tylko komunikację z elektrownią jądrową ale z bardzo atrakcyjnymi miejscowościami turystycznymi znajdującymi się po drodze. Sezonowe dziś połączenia z Łebą stałby się całoroczne.

Wariant opcjonalny zakłada modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork - Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka.

Ten wariant nie przewiduje jednak modernizacji linii 229 z Lęborka do Łeby. Koszty przebudowy tej linii byłby wysokie, ponieważ dużą jej część trzeba by praktycznie odtworzyć na nowo.

-Dla mieszkańców Lęborka najlepiej, żeby obydwa warianty były zrobione. Myślę jednak, że opcja, która jest priorytetowa w tej chwili, czyli modernizacja linii 229 do Łeby i linia ze Steknicy do Choczewa ma większe szanse - mówi Alicja Zajączkowska, starosta lęborski.- Chcielibyśmy, żeby były to linie całoroczne, jeśli chodzi o obsługę pasażerską. Ważne, żeby Urząd Marszałkowski utrzymał połączenia pasażerskie. Dla nas istotne z punktu widzenia dojazdu młodzieży do szkół. Przy takim rozwiązaniu, że zostanie zrobiona jedna linia a linia do Łeby nie byłaby modernizowana, to nie byłaby to dobra wiadomość.

Wariant z modernizacją linii 229 do Łeby jest preferowany, jednak w przypadku jego wyboru część prac będzie wykonywana w otulinie Parku Narodowego. Dlatego PKP PLK z ostateczną decyzją muszą zaczekać do momentu wydania opinii w tej kwestii przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.

W 20 minut z Lęborka do Łeby

Pociągi na trasie do Łeby, które obecnie osiągają prędkością 60 km na godz., po zmodernizowanej linii jechałby dwa razy szybciej - 120 km/godz. Na linii 230 od Wejherowa pociągi mógłby się rozpędzić do 120 km/godz., a z Kostkowa do Choczewa, już po nowym śladzie, nawet do 160 km/godz. To oznacza, że z Lęborka do Łeby jechalibyśmy 20 min., tyle samo z Wejherowa do Choczewa, z Choczewa do elektrowni jądrowej 7 min, z Łeby 12 min, a z Gdyni do Łeby godzinę. Cała linia zostałaby zelektryfikowana.

Marzy, że turyści w Gdyni kupują sobie kawę z automatu, gazetę, wsiadają do pociągu i jadą do Łeby. Nie zdążą przejrzeć całej gazety i już są na miejscu - mówi Andrzej Strzechmiński, burmistrz Łeby. - To szansa dla rozwoju powiatu lęborskiego, dla miejscowości, które znajdują się przy tej linii kolejowej i dla całego regionu.

Te marzenia mają realną szansę na realizację. W Łebie właśnie rusza przebudową placu Dworcowego, w planach jest modernizacja dworca i instalacja portu serwisowego dla farm wiatrowych. W to wszystko wpisuje się modernizacja linii w wariancie preferowanym, ale wybór wykonawcy projektu to początek drogi.

-Aby powstała nowa linia kolejowa, należy przeprowadzić żmudny etap przygotowań, w ramach którego powstaje m.in. projekt budowlany i wykonawczy. Tak jest też w tym przypadku. Nasze działania planujemy na wiele lat do przodu, ponieważ poważnie traktujemy rozwój Polski i wiemy, że wybiega on poza horyzont tej czy innej kadencji-

mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Kolej na elektrownię jądrową

Realizacja inwestycji ma zapewnić sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie i towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h.

- Nie tylko prowadzimy rekordowe inwestycje na kolei, ale i planujemy kolejne. Tak odważne inwestycje jak elektrownia jądrowa, która powstanie w Polsce, wymagają dobrego skomunikowania. Spokojnie, systematycznie i z dużą determinacją przygotowujemy się do realizacji wszystkich inwestycji towarzyszących - zaznaczył Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Natomiast Krzysztof Jackowski, wiceprezes Zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych Sp z o.o. podkreślił, że w sprawie budowy elektrowni jądrowej inwestycje realizowane są zgodnie z planem.

- Dzisiejsze podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej linii kolejowej na Pomorzu jest jednym z kluczowych warunków powodzenia procesu inwestycyjnego, związanego z budową pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Chciałbym podziękować naszym partnerom z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za dotychczasowe zaangażowanie i współpracę z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi na każdym etapie realizacji tego zadania inwestycyjnego- mówi Krzysztof Jackowski, wiceprezes Zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych Sp z o.o.

Polecjaka Google News - Dziennik Bałtycki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: PKP PLK podpisały umowę na wykonanie projektu modernizacji linii kolejowych do elektrowni jądrowej - Dziennik Bałtycki