- W przypadku uszkodzenia zawartości przesyłki rejestrowanej adresat ma prawo do złożenia reklamacji bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki przez adresata oraz w terminie 12 miesięcy od dnia jej nadania, gdy bezpośrednio po przyjęciu przesyłki adresat złożył pisemne oświadczenie o stwierdzeniu ubytków lub uszkodzeń - odpowiada Przemysław Kluczkowski, zastępca dyrektora Centrum Poczty Oddziału Rejonowego w Koszalinie.
- Do reklamacji należy dołączyć protokół sporządzony bezpośrednio przy przyjęciu uszkodzonej przesyłki oraz opakowanie przesyłki, oświadczenie o stwierdzeniu widocznych ubytków lub uszkodzeń złożone bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki.
Druga sytuacja to przesyłka, w której uszkodzeń lub ubytków nie widać na pierwszy rzut oka. W takim wypadku klient ma siedem dni na złożenie reklamacji. Dołączyć do niej należy oświadczenie o stwierdzeniu niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki, nie jest konieczne opakowanie przesyłki, jednak do celów dowodowych bardzo przydatne.
Nasi Czytelnicy często pytają o procedury postępowania w przypadku dostarczenia przesyłki po terminie. W przypadku usług powszechnych - listy polecone, przesyłki (listowe i paczki) z zadeklarowaną wartością, paczki pocztowe do 10 kg - przepisy nie przewidują możliwości złożenia reklamacji i dochodzenia roszczeń z tytułu niedochowania standardów jakościowych dotyczących terminów doręczeń!
W przypadku innych przesyłek rejestrowanych przyjmowanych na zasadach umownych nadawca (z możliwością zrzeczenia się roszczeń na rzecz adresata) ma prawo do złożenia reklamacji gdy doręczenie przesyłki priorytetowej lub zawiadomienia o jej nadejściu nastąpiło w terminie późniejszym niż D+1 (gdzie D oznacza dzień nadania przesyłki do godz.15, do terminów doręczeń wlicza się tylko dni robocze), doręczenie paczki ekonomicznej lub zawiadomienia o jej nadejściu nastąpiło w terminie późniejszym niż D+3, powiadomienia o nadejściu E-przesyłki nastąpiło w terminie późniejszym niż D+3, doręczenie przesyłki Pocztex lub zawiadomienia o jej nadejściu nastąpiło w terminie późniejszym niż gwarantowany.
Przesyłki przyjmowane na zasadach umownych to: paczki PLUS (powyżej 10 kg), przesyłki pobraniowe, e-przesyłki, przesyłki na warunkach szczególnych, przesyłki Pocztex i EMS.
- Reklamację można złożyć w każdym Urzędzie Pocztowym - wyjaśnia Przemysław Kluczkowski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?