Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Duża podwyżka cen prądu. Ucierpią m.in. autobusy elektryczne KM Szczecinek [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Autobusy elektryczne KM i inne pojazdy na prąd w powiecie szczecineckim
Autobusy elektryczne KM i inne pojazdy na prąd w powiecie szczecineckim Rajmund Wełnic
Drożejący prąd może „położyć” ekonomikę transportu elektrycznego. W Szczecinku z tego „paliwa” korzysta głównie 10 miejskich autobusów.

Elektromobilność w powiecie szczecineckim nie robi na razie furory. Zarejestrowano raptem trzy pojazdy elektryczne, ale – nie licząc taksówki ufundowanej przez Kronospan w konkursie dla taksówkarzy – kupują je jedynie instytucje publiczne: jedno auto ma Zespół Szkół Technicznych, drugie Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych. Jest jeszcze policyjny radiowóz, ale on formalnie w Szczecinku nie jest zarejestrowany.
Jest oczywiście 10 autobusów elektrycznych od ponad roku jeżdżących w barwach Komunikacji Miejskiej.

Tymczasem drożejący prąd pogarsza opłacalność jazdy pojazdami o napędzie elektrycznym. Gazeta „Rzeczpospolita” pisze, że przejechanie 100 kilometrów takim autem osobowym obecnie może kosztować już 50 zł, a wkrótce – wraz z nieuchronnymi podwyżkami cen prądu – nawet 70 zł. A to już dwa razy drożej niż jazda autem z silnikiem diesla. Koszty dotyczy naładowania baterii w szybkiej ładowarce, dostępnej w niektórych stacjach benzynowych. Ale np. Lotos już wycofał się darmowego, promocyjnego ładowania takich pojazdów, Orlen ma to zrobić za kilka miesięcy.

Znacznie taniej (3-4 razy) jest w wypadku ładowania akumulatorów ze zwykłego gniazdka. Tyle tylko, że trwa to znacznie dłużej. A sieć stacji szybkiego ładowania powstaje powoli, np. w Szczecinku i całym powiecie nie ma ich w ogóle

A co z transportem publicznym? Zasada jest dokładnie taka sama, jak w wypadku aot prywatnych. Nie ma cudów, drogi prąd uderzy w ten sektor. - Będzie to bolesny cios w elektromobilność, gdyż wobec porażki z próbą rozpędzenia przez rząd rynku elektrycznych samochodów osobowych to właśnie e-busy miały się stać jej forpocztą w Polsce – zauważa autor tekstu w „Rzeczpospolitej”.

Jak na tym tle prezentuje się Komunikacja Miejska Szczecinek, której już połowę taboru napędza prąd. – Od stycznia podniesiono nam ceny energii elektrycznej o 44 procent, a i tak znaleźliśmy się w grupie zakupowej z miastem i jego instytucjami i dzięki temu mogliśmy wynegocjować niższą cenę – mówi Tomasz Merk, dyrektor KM. – Oczywiście odbije się to na ekonomice naszego taboru, ale nadal nam się elektromobilność opłaca, biorąc pod uwagę same kosztu zakupu leju napędowego i prądu.

Przed podwyżką wozokilometr (tylko koszty paliwa) autobusem spalinowym kosztował spółkę 1,84 zł, a elektrykiem 0,86 zł. – Nie mamy jeszcze styczniowych faktur, ale zakładam, że teraz koszt te wzrośnie do około 1,10-1,15 zł w wypadku pojazdów elektrycznych – liczy Tomasz Merk i dodaje, że ropa także drożeje: w ciągu minionego roku o 18 procent.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Duża podwyżka cen prądu. Ucierpią m.in. autobusy elektryczne KM Szczecinek [zdjęcia] - Szczecinek Nasze Miasto

Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto