Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy coraz bardziej otwarci na zmianę pracy lub podwyższenie kwalifikacji. Czym jest to spowodowane? O jakie branże chodzi?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Niemal co czwarty ankietowany polski pracownik planuje się przebranżowić w tym roku. Wśród osób obawiających się zwolnienia lub planujących zmianę pracy, odsetek deklarujących chęć zmiany kwalifikacji jest dużo wyższy i sięga 71 proc. – Automatyzacja czy digitalizacja, które upraszczają i przyspieszają realizację procesów, przyczyniają się do zmian w strukturze zawodów, zanikania niektórych profesji i powstawania nowych stanowisk, wymagających nowych umiejętności – komentuje Marcos Segador Arrebola, Gi Group Holding w Polsce.

Spis treści

Im bardziej niepewna przyszłość, tym mniejsza skłonność do podejmowania decyzji o zmianie pracy. Tymczasem polski rynek pracy w 2023 r. wciąż wykazuje dużą odporność na zawirowania gospodarcze. Świadczy o tym m.in. duża liczba ofert pracy, relatywnie niska stopa bezrobocia.

– Wynik i sygnały, które obserwujemy na rynku pracy, np. te dotyczące bezrobocia pokazują, że nie stało się nic, co mogłoby zagrozić pozycji pracowników – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Mateusz Żydek z Randstad Polska. – Przynajmniej w takim statystycznym ujęciu – dodaje.

Polacy coraz bardziej otwarci na zmianę lub podwyższenie kwalifikacji

Polacy są coraz bardziej otwarci na zmianę lub podwyższenie kwalifikacji (reskilling, upskilling). Obecnie zmianę profesji rozważa 42 proc. wszystkich pracowników. Wśród obawiających się utraty pracy lub planujących ją zmienić odsetek ten wynosi aż 71 proc., co stanowi wzrost o 10 p.p. rok do roku – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Gi Group Holding

– Rozwój technologii prowadzi do ważnych, nieuniknionych zmian na rynku pracy. Rutynowe i powtarzalne prace są systematycznie zastępowane przez maszyny lub rozwiązania technologiczne, firmy coraz częściej poszukują więc przede wszystkim wykwalifikowanej kadry. Automatyzacja czy digitalizacja, które upraszczają i przyspieszają realizację procesów, przyczyniają się do zmian w strukturze zawodów, zanikania niektórych profesji i powstawania nowych stanowisk, wymagających nowych umiejętności. W tym kontekście podnoszenie kompetencji czy przekwalifikowywanie się jest szansą dla pracowników, daje możliwość sprostania przyszłym wymaganiom, a tym samym utrzymania zatrudnienia w przyszłości. Polacy w coraz większym stopniu widzą i rozumieją ten trend – komentuje Marcos Segador Arrebola, Dyrektor Zarządzający Gi Group Holding w Polsce.

Kto planuje przekwalifikowanie?

Chęć zmiany profesji zmienia się wraz ze specyfiką branży i zajmowanym stanowiskiem. Jest bardziej widoczna w handlu, w najmniejszym stopniu w sektorze publicznym. Taką możliwość rozważa co drugi pracownik fizyczny i produkcyjny (48 proc.), a także co drugi zajmujący stanowisko kierownicze (49,2 proc.). Tymczasem wśród starszych specjalistów co trzeci rozważa taką perspektywę. Skłonność do zmiany zawodu maleje wraz z wiekiem – w najstarszej grupie respondentów 27,4 proc. bierze pod uwagę taką możliwość.

Zmianę lub podwyższenie kwalifikacji rozważa co druga osoba mająca wykształcenie podstawowe (51 proc.), wśród absolwentów wyższych uczelni ten wskaźnik wynosi 42 proc. Mniejsze zainteresowanie widoczne jest wśród osób mających wykształcenie średnie.

– Wielu pracowników, bez względu na szczebel zatrudnienia, widzi w zmianie kwalifikacji szansę na poprawienie swojej sytuacji zawodowej. Mniej wykwalifikowani chętniej decydują się na zmianę zawodu, gdyż mają świadomość, że ich pozycja na rynku pracy może być zagrożona. Z kolei kadra zajmująca wyższe stanowiska widzi konieczności stałego uczenia się i rozwoju – wyjaśnia Anna Wesołowska, Dyrektor Zarządzająca Gi Group Temp&Perm.

Blisko 40 proc. pracowników byłoby skłonnych podjąć decyzję związaną w przebranżowieniem się, jeśli mieliby gwarancję ze strony pracodawcy, że zapewni im stabilne zatrudnienie lub możliwość awansu. To jeden z najważniejszych czynników w opinii pracowników. Z kolei dla 34 proc. motywacją byłoby zapewnienie przez firmę czasu na zdobywanie nowych kompetencji, np. dodatkowych dni wolnych, elastycznych godzin pracy czy możliwości nauki w czasie pracy.

Finansowanie lub dofinansowanie edukacji czy organizacja szkoleń przez pracodawcę mają nieco mniejsze znaczenie w kontekście motywacji pracowników do zmiany zawodu, choć jest to ważny czynnik dla co trzeciego z zatrudnionych. Najmniejsze zainteresowanie budzą programy mentoringowe i pomoc doświadczonych pracowników w rozwijaniu umiejętności.
Reskilling kluczowym remedium na niedobór pracowników

Pracownicy biurowi chętni do zmian

Aktualnie 89 proc. Polaków pracujących w segmencie white collar jest otwartych na zmianę pracy, a 61 proc. już ją planuje. Połowa spośród wszystkich planujących ten ruch, już aktywnie szuka dla siebie nowego miejsca zatrudnienia. Co drugi pracownik chce znaleźć nowego pracodawcę jeszcze w tym roku. Spośród badanych, 58 proc. wskazuje, że ich znajomi także planują zmianę pracy – wynika z kolei z badania przeprowadzonego dla grupy portali pracy Just Join IT i Rocket Jobs.

Dlaczego Polacy zmieniają pracę?

Główne motywacje badanych do zmiany pracy to lepsze zarobki (58 proc.), możliwość rozwoju (30 proc.) oraz elastyczny czas pracy (27 proc.). Natomiast 26 proc. oczekuje spokojnej pracy bez obciążenia psychicznego, co wskazuje na wagę trendu work-life balance. Ankietowani wskazują także, że szukają zajęcia związanego z ich pasją (22 proc.). Wśród pracowników Generacji Z odsetek ten jest większy i wynosi 27 proc. Ponadto 11 proc. badanych chce zmienić pracę dla lepszego stanowiska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy coraz bardziej otwarci na zmianę pracy lub podwyższenie kwalifikacji. Czym jest to spowodowane? O jakie branże chodzi? - Strefa Biznesu