Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy coraz bardziej się zadłużają. „Mijający rok był dużym obciążeniem dla domowych budżetów”

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
W okresach przedświątecznych Polacy częściej korzystają z pożyczek, kredytów, odroczonych płatności czy kredytów ratalnych. – W ostatnich tygodniach roku notujemy najwięcej zapytań o rzetelność konsumentów w perspektywie całych dwunastu miesięcy – komentuje Edyta Szymczak, prezes ERIF Biura Informacji Gospodarczej. Z kolei Adam Łącki, prezes KRD wskazuje, że ostatni kwartał roku to żniwa kredytowe. – O ile liczba wniosków o kredyt hipoteczny dramatycznie spadła, to o blisko jedną czwartą wzrosła liczba udzielonych kredytów ratalnych – podaje.

Spis treści

Pod koniec roku częściej sięgamy po pożyczki

W okresach przedświątecznych Polacy częściej korzystają z pożyczek, kredytów, odroczonych płatności czy kredytów ratalnych. Tak było również w ubiegłym roku – świadczy o tym zwiększona liczba zapytań o wiarygodność finansową, które wpłynęły do ERIF Biuro Informacji Gospodarczej. Nie dość, że zapytania wzrastają wraz z końcem roku – rośnie też ich liczba z roku na rok. – W listopadzie i grudniu br. do ERIF trafiło o 12,5 proc. więcej zapytań niż średnio miesięcznie od stycznia bieżącego roku – podano.

W ostatnich tygodniach roku notujemy najwięcej zapytań o rzetelność konsumentów w perspektywie całych dwunastu miesięcy. Wpływ na ten wzrost mają prawdopodobnie dwa czynniki: coraz większa popularność Black Friday i Cyber Monday, a także rozpoczynające się przygotowania do świąt – tłumaczy Edyta Szymczak, prezes ERIF Biura Informacji Gospodarczej.

Ekspertka, powołując się na badanie, które przeprowadził w 2022 roku Empik badań, podaje, że już z początkiem grudnia 40 proc. konsumentów kompletowało świąteczne prezenty dla bliskich. – Tak duże wyprzedzenie w przygotowaniach do świąt znajduje swoje odzwierciedlenie w zwiększającym się ruchu w BIG, gdyż w tym czasie chętnie sięgamy m.in. po zewnętrzne finansowanie lub zakupy z elementem kredytu w tle – wyjaśnia.

Kto najczęściej sprawdza?

Według danych za okres od stycznia do połowy grudnia do ERIF BIG miesięcznie docierało więcej zapytań o rzetelność konsumencką niż w 2021 r. Tylko w listopadzie tego roku pojawiło się o 4 proc. więcej zapytań niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Co więcej, od 2019 r. widoczny jest stały wzrost udziału zapytań w okresie okołoświątecznym w stosunku do ogólnej liczby zapytań w skali roku.

Dane ERIF wskazują, że w listopadzie 2022 wpłynęło o ok. 10 proc. więcej zapytań od banków lub instytucji finansowych niż w okresie nieświątecznym. Jednak w 2021 r. wzrost zapytań od banków i instytucji finansowych był jeszcze większy i wyniósł 17 proc. Dane te mogą wskazywać, że w tym roku Polacy są nieco bardziej ostrożni i powściągliwi w podejmowaniu nowych krótkoterminowych zobowiązań.

Natomiast w przypadku branży e-commerce, szczególnie w segmencie BNPL (Buy Now Pay Later – Kup teraz, zapłać później), tegoroczny wzrost zapytań w listopadzie i grudniu osiąga poziom nawet o 14 proc. wyższy w porównaniu z pozostałymi miesiącami w roku, co wskazuje na popularność tego modelu finansowania zakupów, a także na rosnącą dostępność tej oferty finansowej.

Wartość zadłużenia wzrosła o 12 proc.

Rok 2022 dla wielu osób był finansowo ciężki. Tylko w perspektywie ostatnich 12 miesięcy średnia wartość zadłużenia wzrosła o blisko 12 proc., osiągając poziom 18 845 zł.

– Nasze dane wyraźnie wskazują, że mijający rok był dużym obciążeniem dla domowych budżetów. Wzrost średniej wartości zadłużenia o blisko 2 tys. zł to bardzo silnie odczuwalna zmiana. Zwłaszcza gdy uświadomimy sobie, że od lipca do grudnia 2021 r. średnie zadłużenie wzrosło jedynie o 0,62 pro., a w tym samym okresie, ale już rok później – w 2022 r. – wartość przeterminowanych zobowiązań przypadająca na jednego konsumenta wzrosła aż o 11,6 proc. – tłumaczy Szymczak.

Jej zdaniem wpływ na tak dynamiczną i negatywną zmianę ma wzrost kosztów życia, na które wpływ mają m.in. inflacja, kryzys energetyczny, decyzje Rady Polityki Pieniężnej i Narodowego Banku Polskiego dot. podniesienia stóp procentowych, czy też wojna w Ukrainie. – W konsekwencji wzrost cen produktów i usług oraz kosztów utrzymania gospodarstw domowych, przy jednoczesnym rozluźnieniu dyscypliny płatniczej w regulowaniu zobowiązań, doprowadza do niekorzystnego stanu, który już jest widoczny w danych – mówi.

Ekspertka wskazuje, że najwięcej wpisów znajdujących się w bazie ERIF pochodzi z niespłaconych pożyczek (28 proc.), niespłaconych rachunków za multimedia (24 proc.) czy zadłużeń bankowych (15 proc.).

Więcej dłużników i niewypłacalności

Pod koniec grudnia 2022 r. długi 2,38 mln konsumentów notowanych w Krajowym Rejestrze Długów dochodziły do 44,4 mld zł, a 264 tys. przedsiębiorców sięgały prawie 8,6 mld zł. W pierwszych 10 miesiącach 2022 r. najwięcej długów przybyło w budownictwie i handlu, w mniejszym stopniu w przemyśle, transporcie, hotelarstwie i gastronomi oraz wśród firm doradczych. Rosła też liczba niewypłacalności przedsiębiorstw. W III kwartale 2022 r. było ich o ponad 1/4 więcej niż trzy miesiące wcześniej, a co trzecia firma, która ogłosiła upadłość, była notowana w KRD już na 2 lata wcześniej.

– Trzeba pamiętać, że my rejestrujemy rzeczywistość z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Tak więc problemy z regulowaniem zobowiązań pojawiły się już pod koniec 2021 roku, a w 2022 roku się nasiliły. Niestety rok 2023 pod tym względem rysuje się w czarnych barwach. Dłużników będzie przybywać, wzrośnie liczba upadłości – prognozuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

– Ostatni kwartał roku to żniwa kredytowe. O ile liczba wniosków o kredyt hipoteczny dramatycznie spadła, to o blisko jedną czwartą wzrosła liczba udzielonych kredytów ratalnych. Co ciekawe notujemy znacznie większy, bo 26-procentowy, wzrost odpytań o klientów ze strony firm świadczących usługi odroczonych płatności – dodaje Łącki.

Zagrożone bazy danych osobowych

W 2023 roku nadal będziemy mierzyć się z dynamicznie rosnącą aktywnością cyberprzestępców, którzy wykorzystają kryzys i bieżące wydarzenia do tego, żeby wyłudzić nasze dane osobowe. Wzrośnie też liczba ataków hakerskich na instytucje przechowujące już takie informacje.

– Rośnie świadomość wśród konsumentów, że ich dane są łakomym kąskiem dla przestępców. Niestety nadal wiele osób dostrzega zagrożenie tylko ze strony oszustów, którzy próbują je od nas pod różnymi pozorami wyłudzić. Tymczasem zagrożenie czyha także z innej strony. Nasze dane są zgromadzone w wielu miejscach i nie mamy wpływu na to, jak są chronione. Stamtąd też je można wykraść i to hurtowo. Liczba takich ataków będzie rosła. Dlatego konieczne jest monitorowanie swojego PESEL-u, żeby reagować natychmiast, jak tylko pojawi się zagrożenie – komentuje Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy coraz bardziej się zadłużają. „Mijający rok był dużym obciążeniem dla domowych budżetów” - Strefa Biznesu