Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy znów zaczęli kupować książki. I to jak - wzrost o 30 procent!

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Szczególnie popularne jest w Polsce obdarowywanie bliskich książkami w okresie świątecznym. Według danych za 2020 r. w grudniu konsumenci przeznaczali na ich zakup tygodniowo ponad trzykrotnie więcej niż w pozostałych okresach roku.  Co ciekawe, Polacy wciąż chętniej sięgają po książki w formie papierowej niż cyfrowej.
Szczególnie popularne jest w Polsce obdarowywanie bliskich książkami w okresie świątecznym. Według danych za 2020 r. w grudniu konsumenci przeznaczali na ich zakup tygodniowo ponad trzykrotnie więcej niż w pozostałych okresach roku. Co ciekawe, Polacy wciąż chętniej sięgają po książki w formie papierowej niż cyfrowej. Arkadiusz Wojasiewicz / Polska Press

Z analiz wydatków kartowych klientów Santander Bank Polska wynika, że więcej wydajemy w księgarniach oraz salonikach prasowych. Nasze wydatki w sklepach stacjonarnych i online z tej kategorii z roku na rok wzrastają – na przełomie lipca i sierpnia 2021 r. Polacy wykonali w nich ponad 30% więcej transakcji kartami niż przed rokiem.

Polacy chętnie kupują książki – w tym roku wydajemy na nie ponad 30 proc. więcej niż rok temu

Najwięcej od 2014 r.

Polacy czytają więcej książek - jak podaje Biblioteka Narodowa, poziom czytelnictwa w Polsce w 2021 r. jest najwyższy od 2014 r. Według ostatniego raportu, 42% badanych deklaruje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytało choć jedną książkę lub przynajmniej jej fragment. Z okazji Dnia Miłośnika Książki analitycy Santander Bank Polska przyjrzeli się temu, jak wyglądają nasze zakupy w tej kategorii. Zwiększone zainteresowanie widać wyraźnie w danych transakcyjnych , które wskazują, że wydatki kartowe klientów banku w księgarniach stacjonarnych, salonach prasowych oraz sklepach internetowych były w pierwszych tygodniach sierpnia o 34% wyższe niż w analogicznym okresie w 2020 r. oraz o ponad 50% wyższe niż w roku 2019.

Od początku 2021 r. do początku sierpnia klienci Santander Bank Polska wydawali średnio 4 mln zł tygodniowo na zakupy w księgarniach i salonach prasowych, co oznacza wzrost o ok. 1 mln zł w porównaniu z rokiem poprzednim. Co ciekawe, największy przyrost transakcji kartowych w tym sektorze miał miejsce tuż przed wakacjami, a obecnie ponownie obserwujemy tendencję wzrostową.

WARTO WIEDZIEĆ. Kliknij i przeczytaj!

WARTO WIEDZIEĆ. Kliknij i przeczytaj!

- Jak wynika z analizy danych kartowych, nasi klienci wykonują w tym roku średnio o 15 tysięcy więcej transakcji w księgarniach i salonach prasowych niż przed rokiem. Szczytowym momentem zakupu produktów czytelniczych w pierwszej połowie roku był przełom maja i czerwca, kiedy wolumen transakcji przekroczył rekordowe 100 tysięcy tygodniowo – mówi Przemysław Chojecki, data scientist z Santander Bank Polska

Książka papierowa pierwszym wyborem

Raport Biblioteki Narodowej wskazuje, że książki najczęściej kupujemy sobie sami – tak wskazuje 45% badanych, a w drugiej kolejności pożyczamy je od znajomych (32%), lub dostajemy w prezencie (34%).
Jak pokazują dane z ubiegłych lat, szczególnie popularne jest w Polsce obdarowywanie bliskich książkami w okresie świątecznym. Według danych za 2020 r. grudniu konsumenci przeznaczali na ich zakup tygodniowo ponad 11 mln zł, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w pozostałych okresach roku. Co ciekawe, respondenci badania Biblioteki Narodowej wciąż chętniej sięgają po książki w formie papierowej niż cyfrowej.

WARTO WIEDZIEĆ. Kliknij i przeczytaj!

WARTO WIEDZIEĆ. Kliknij i przeczytaj!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy znów zaczęli kupować książki. I to jak - wzrost o 30 procent! - Strefa Biznesu