Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Policyjne kontrole motocyklistów. Dwóch nie miało uprawnień do kierowania

Joanna Krężelewska
Joanna Krężelewska
Z policyjnych statystyk za 2020 rok wynika, że do wypadków z udziałem motocyklistów najczęściej dochodzi od czerwca do sierpnia. W trosce o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, policjanci z koszalińskiej drogówki przeprowadzili działania skierowane na motocyklistów naruszających przepisy.

W 2020 r. motocykliści uczestniczyli w 2075 wypadkach drogowych. Zginęło w nich 233 kierujących motocyklami i 11 ich pasażerów, a 1 699 motocyklistów i 180 pasażerów zostało rannych. W porównaniu do roku 2019 liczba wypadków zmniejszyła się o 21,1%, liczba zabitych o 17,3%, a liczba rannych o 503.

Zobacz także: Bezpieczne Wakacje 2021 w Koszalinie

Największą liczbę wypadków w 2020 r. zanotowano w lipcu – 396 i w sierpniu – 356.

Do 48,5% wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści lub ich pasażerowie, przyczynili się inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi. Sami motocykliści byli sprawcami 927 wypadków, w których zginęło 158 osób, a 871 zostało rannych. Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów było: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami i nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.

Jak wynika z danych, relatywnie duże zagrożenie powodują młodzi kierowcy w wieku 25-39 lat. Spowodowali oni 394 wypadki (42,5% ogółu z winy motocyklistów).

W trosce o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, policjanci z koszalińskiej drogówki przeprowadzili w weekend działania skierowane na motocyklistów naruszających przepisy. Skontrolowali kilkudziesięciu kierujących jednośladami. - Dwóch motocyklistów ukaranych zostało mandatami za jazdę bez wymaganych uprawnień oraz dziesięciu ukaranych zostało za przekroczenie dozwolonej prędkości – informuje st. asp. Rafał Skoczylas, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Koszalinie. - Motocykliści, którzy przestrzegają zasad bezpiecznej jazdy uważają opinie krążące o ich środowisku za bardzo krzywdzące. Wskazują jednocześnie, że większość kierujących motocyklami to prawdziwi pasjonaci, dla których przejażdżka jednośladem to forma relaksu i okazja do spotkań z przyjaciółmi. Przyznają jednak, że tak, jak w każdej grupie, tak i wśród nich znaleźć można tzw. „czarne owce”.

Ponadto kierowcy motocykli zwracają uwagę na zachowanie innych uczestników ruchu, szczególnie kierowców samochodów osobowych, którzy nie zauważają motocykli przy zmianie pasa ruchu i niechętnie umożliwiają przejazd na zakorkowanych ulicach.
- Brak zrozumienia i wzajemnego szacunku, to kolejny niekorzystny czynnik wpływający na bezpieczeństwo uczestników ruchu. A przecież bez względu na to, jakim środkiem transportu się poruszamy, wszyscy chcemy tego samego - bezpiecznie dojechać do celu – podkreśla st. as. Skoczylas i dodaje: - Niektórzy motocykliści rzadko kiedy używają migaczy, co jest dużym lekceważeniem wobec kierowców samochodów, ale też i pozostałych użytkowników jednośladów. To samo dotyczy kwestii lusterek wstecznych - są po to, aby mieć świadomość, co dzieje się za nami. Przecież my też możemy blokować szybsze pojazdy, np. karetkę pogotowia.

Wszyscy powinniśmy przewidywać sytuacje na drodze. - Mniejsze gabaryty i lepsze przyspieszenia to duża zaleta jednośladów, ale też i pewny mankament. Właśnie dlatego, że motocykl jest mniejszy, inni użytkownicy dróg mogą go przeoczyć. Dlatego trzeba być maksymalnie skoncentrowanym na jeździe i przewidywać ruchy jadących przed nami pojazdów – podsumowuje policjant.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo