Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polscy armatorzy zyskają nowe promy. Zbuduje je Gdańska Stocznia Remontowa. Umowa już podpisana. Jak będą wyglądać?

Michał Elmerych
Michał Elmerych
Nowe promy dla PŻM! Jak będą wyglądać?
Nowe promy dla PŻM! Jak będą wyglądać? Archiwum
Spółka Polskie Promy będzie miała dwie nowe jednostki. Zbuduje je Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudskiego S.A. Polskie promy to wspólna inicjatywa szczecińskiej Polskiej Żeglugi Morskiej i Skarbu Państwa. Umowę na budowę promów podpisano wczoraj w Gdańsku.

Zgodnie z zawartymi ustaleniami w Gdańsku powstaną trzy nowoczesne promy ro-pax. Dwa zasilą flotę Unity Line, spółki zależnej od PŻM, zaś trzeci trafi do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W umowie zawarto również list intencyjny, który zakłada budowę czwartego promu.

- Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób – mówi rzecznik prasowy Polskiej Żeglugi Morskiej Krzysztof Gogol.

Jednostki typu ro-pax kursują już po Bałtyku, charakteryzują się tym, że przestrzeń ładunkową powiększono kosztem tej przeznaczonej dla np. turystów. Te z Gdańska dodatkowo będą miały jeszcze inne niebagatelne zalety.

Jednym z nich okazuje się ekologia. Promy zostaną wyposażone w silniki LNG Dual-Fuel. Zasilane będą skroplonym gazem ziemnym i olejem napędowym. Dodatkowo mają je jeszcze wspomagać baterie elektryczne. To poważnie ograniczy emisję spalin.
W nowych promach nie zobaczymy też klasycznych śrub okrętowych.

- Zamiast konwencjonalnych śrub, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach – tłumaczy Gogol.

Tego typu jednostki budować musi stocznia o olbrzymim doświadczeniu. Dlatego wybrano właśnie gdański zakład, największą spółkę polskiej grupy stoczniowej „Remontowa”. Od 2009 roku Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

ZOBACZ TEŻ:

Co się dzieje na budowie tunelu pod Świną? Sprawdziliśmy to! [ZDJĘCIA]

Budowa tunel w Świnoujściu na etapie wyjść ewakuacyjnych. A ...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polscy armatorzy zyskają nowe promy. Zbuduje je Gdańska Stocznia Remontowa. Umowa już podpisana. Jak będą wyglądać? - Głos Szczeciński