Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Problem z dokończeniem przebudowy drogi wojewódzkiej z Połczyna-Zdroju do Czaplinka. Chodzi o koszty

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Droga wojewódzka 163 w rejonie Połczyna-Zdroju.
Droga wojewódzka 163 w rejonie Połczyna-Zdroju. Fot. ZZDW
Wykonawca zmaga się rosnącymi kosztami inwestycji. Chodzi o ośmiokilometrowy odcinek DW 163 między Połczynem-Zdrój a Czaplinkiem. To fragment ważnej, alternatywnej trasy nad morze, którą w sezonie jeździ bardzo wielu turystów.

Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich umowę z wykonawcą podpisał na początku roku 2021, przebudowa ruszyła wkrótce potem. Zadania za ponad 28 milionów złotych podjęła się firma Polbud Pomorze.

Teraz jest duże ryzyko, że nie uda się jej ukończyć w terminie, czyli do początku tegorocznych wakacji. Michał Żuber, szef ZZDW, nie ukrywa, że wykonawca sygnalizuje, że przy lawinowo rosnących kosztach materiałów budowlanych będzie miał problem, aby „zmieścić” się w założonych wydatkach. – Rozmawialiśmy o tej sprawie z dyrektorem Polbudu – mówi Michał Żuber i dodaje, że wykonawca ma teraz złożyć pismo, w którym sprecyzuje o jakiej kwocie mowa. – Na dziś z moich informacji wynika, że prace są kontynuowane.

Przedstawiciel inwestora rozumie zmieniające się realia i ceny, które po wojnie na Ukrainie jeszcze bardziej wzrosły, ale na dziś obowiązuje dotychczasowa umowa. O ewentualnym zwiększeniu finansowania musi najpierw zdecydować zarząd województwa, a potem Sejmik, który musiałby dokonać zmian w budżecie. – Na pewno zarządowi zależy, aby inwestycje drogowe były kontynuowane – mówi dyrektor ZZDW.

- Prace na DW 163 trwają, negocjacje z wykonawcą także, bo sytuacja na rynku jest potwornie trudna i ceny rosną z dnia na dzień – mówi burmistrz Połczyna Sebastian Witek, który od dawna zabiegał, aby ta niezwykle ważna dla gminy droga znalazła się w planach inwestycyjnych województwa.

Przypomnijmy, że już pod koniec zeszłego roku okazało się, że przebudowa drogi wojewódzkiej nr 163 na odcinku od Czaplinka do Połczna-Zdroju natrafiła na przeszkody. Problemem okazały się jeszcze gorsze od zakładanych warunki geologiczne, na które w kilku miejscach natrafił wykonawca. Konsekwencją była konieczność wykonania projektu zastępczego z nowymi rozwiązaniami technicznymi. Między innymi konieczne było wzmocnienie podłoża palami. Nowy projekt przewiduje wbudowanie 500 pali, dochodzących do 8 metrów głębokości. Zaprojektowano też dodatkowo 143 betonowe palisady.

DW 163 na czas przebudowy została zamknięta, a objazd wytyczono drogami wojewódzkimi 171 i 172 z Czaplinka do Barwic. Droga została zamknięta dla ruchu ponieważ roboty ziemne prowadzone są tu na dużych głębokościach. Wilgotne torfy i droga biegnąca między krawędzią jeziora i zboczem wzniesienia, nie pozwalały na wprowadzenie ruchu wahadłowego.

Teraz zanosi się więc, że dotrzymanie czerwcowego terminu jest mało realne i objazd będzie funkcjonował także we te wakacje. – Co nas też martwi, bo ruch ominie Połczyn, a opieraliśmy na tym część naszej strategii promocyjnej – ubolewa Sebastian Witek.

To kolejny problem na placach budów dróg w regionie. Jak już informowaliśmy, firma Onde, która za ponad 54 mln zł, miała przebudować prawie 17 kilometrów DW 152 ze Świdwina do Połczyna. Z uwagi na rosnące koszty zdecydowała się – już po rozstrzygnięciu przetargu – nie podpisywać umowy. Zarządca będzie musiał powtórzyć przetarg, co de facto oznacza, że w tym roku szanse na rozpoczęcie tej niezwykle ważnej inwestycji zmalały do minimum.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera