Próbna matura 2012 OPERON. Język polski - ODPOWIEDZI [film]

Radosław Brzostek
Radosław Brzostek
Udostępnij:
Matura próbna 2012 z Operonu już zakończona. Dziś maturzyści zdawali język polski. Zamieszczamy sugerowane odpowiedzi do pytań, które znalazły się w teście. Specjalnie dla nas przygotował je Tomasz Stępniak, nauczyciel j. polskiego w I LO im. Dubois w Koszalinie.

Próbna matura Operon 2011. Język polski - odpowiedzi - część 1.


Odpowiedzi z próbnej matury OPERON z MATEMATYKI >>> Matura próbna z OPERONem. Matematyka - odpowiedzi

CZĘŚĆ I (20 punktów) - rozumienie pisanego tekstu.
Fragment tekstu A. Krzemiński, "Słownik zabijania", Polityka nr 2, s 64-66.
Zadanie 1.

Pytania znajdujące się w 1. akapicie to pytania retoryczne, które stanowią potwierdzenie wypowiedzi XVI-wiecznego jezuity. Dowodzą one tego, że ludzie zabijali się od dawna, a przykłady na to znajdujemy w historii i literaturze.

Zadanie 2.
Zdania tożsame pod względem treści występujące w akapitach 1. i 2 to:

"Od początku świata ludzie wciąż się tylko mordują i zabijają" (akapit 1)
"Masowe morderstwa od zawsze towarzyszą dziejom ludzkości" (akapit 2)

Zadanie 3.

Teza potwierdzająca istnienie społeczności przez stulecia nieprowadzących wojen to:

Wojny i ludobójstwo wynikają z uwarunkowań kulturowych, wychowania, nie mają charakteru genetycznego.

Zadanie 4.

Czynniki pozwalające zdaniem autora tekstu rozwiązać problem ludobójstwa to:
- rozwiązania prawne (stawianie zbrodniarzy przed trybunałem)
- poznanie kulturowych uwarunkowań prowadzących do ludobójstwa

CZYTAJ >>> Inżynierowie poszukiwani na rynku pracy
Zadanie 5.

Cztery przyczyny aktów ludobójczych z akapitu 6. to:
- nienawiść religijna i rasowa
- idealizacja przeszłości
- gloryfikacja wiejskiego życia (przywiązanie do ziemi)
- poczucie wyższości nad tubylcami (ofiarami), np. poczucie wyższości cywilizacyjnej bądź kulturowej

Zadanie 6.

Ułomność konwencji ONZ z 1948 roku wskazana w akapicie nr 7 polega na tym, że konwencja uznaje za ludobójstwo mord, który wynika z wyraźnego planu, rozkazu sugerującego eliminację jakiejś grupy.

Zadanie 7.

Związek frazeologiczny z akapitu 8. to "dzielić włos na czworo" - przesadzać w analizowaniu czegoś, rozpatrywać coś zbyt dokładnie.

Zadanie 8.

Przypominanie masowych mordów, odwoływanie się do historii, przeszłości nie są w stanie zapobiec nieszczęściom. Trzeba zmienić międzynarodowe prawo, badać kulturę i politykę oraz poszukiwać przyczyn i genezy zbrodniczych zachowań.

Zadanie 9.

Użyte w akapicie 11. cudzysłowy:
- wskazują na tytuły książek D.J. Goldhagena
- pozornie określają zbrodniarzy jako "zwykłych ludzi"
- zwracają uwagę, że zbrodniarze mogą rekrutować się ze "zwykłych ludzi"

Zadanie 10.

1. - informacja
2. - informacja
3. - opinia
4. - opinia


Zadanie 11.

Ostatnie zdanie z akapitu 11. nawiązuje do akapitu 3.


Zadanie 12.

Autor tekstu podaje wiele faktów historycznych w celu:
- w celu potwierdzenia własnych poglądów
- po to, by uświadomić czytelnikowi, jak często dochodziło w historii do masowych morderstw.


Zadanie 13.

Forma gramatyczna rozpoczynająca akapit 13. to 3. os. l . poj. - nadaje wypowiedzi autora charakter obiektywny (t. zn. "wydaje się" nie tylko jemu, ale i innym)

Zadanie 14.

Ostatni akapit tekstu to sąd, pogląd autora stanowiący wniosek podsumowujący cały artykuł.


Zadanie 15.

Cztery wymienione w tekście przykłady zbrodni ludobójstwa z XX i XXI wieku to:

- ludobójstwo w sudańskim Darfurze
- terror Pol Pota w Kambodży
- holocaust w Europie
- ludobójstwo w Kenii

Próbna matura Operon 2011. Język polski - odpowiedzi - część 2

Część II.
Pisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu.
Temat 1. Postaci z innych światów. Na podstawie analizy i interpretacji fragmentów "Makbeta" Williama Szekspira oraz "Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego.
Wskazania interpretacyjne:

Kompozycja pracy musi odnosić się do tematu wypracowania. W pierwszej kolejności piszący powinien wskazać postaci fantastyczne przedstawione w podanych fragmentach (Wiedźmy z "Makbeta" i Dziewica oraz Zły Duch w "Nie-Boskiej komedii"), scharakteryzować je. Następnie powinien odwołać się do treści utworów i wyjaśnić, w jakich okolicznościach bohaterowie realistyczni spotykają się z nimi.
Mąż to poeta - znudzony rodzinnym życiem i miłością do Żony, daje się uwieść Dziewicy, która symbolizuję porzuconą poezję; Makbet natomiast spotyka czarownice po zwycięskiej bitwie, która odmieni jego losy.
Potem uczeń musi określić funkcje, jakie w obu utworach pełnią istoty fantastyczne, przywołując ewentualnie inne, niewystępujące we fragmentach (duch Banka z "Makbeta", zjawy oraz Mefisto, Anioł Stróż z "Nie-boskiej komedii").
Na końcu piszący powinien przywołać treść utworów, by określić, w jaki sposób te postaci fantastyczne wpływają na losy bohaterów (Makbeta i Męża).


Temat 2. Marzenia i rzeczywistość. Na podstawie dwóch fragmentów "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego.
Wskazania interpretacyjne:

Oba fragmenty dołączone do tematu pochodzą z "Przedwiośnia" S. Żeromskiego i dotyczą słynnych "szklanych domów". W pierwszym podróżujący do Polski ojciec i syn rozmawiają o kraju. Baryka stara się przekonać Cezarego do utopijnej wizji ojczyzny, kreśli mu przed oczyma fikcyjny obraz zaawansowanego cywilizacyjnie, społecznie i technicznie kraju. Oszukuje syna, który urodzony i wychowany daleko od Polski, nie czuje z nią związku. Chce w ten sposób przekonać go do podróży. Młody człowiek, z początku sceptyczny, uwierzy w obietnice ojca, widząc w nich realizację swoich rewolucyjnych marzeń.

Drugi fragment przestawia wrażenia Cezarego tuż po przekroczeniu granicy kraju. Został on zestawiony z pierwszym na zasadzie kontrastu: młody Baryka ma okazję skonfrontować swoje oczekiwania i marzenia z przygnębiającą rzeczywistością. Odradzająca się Polska, w niczym nie przypomina wizji "szklanych domów". Naturalistyczny obraz przygranicznego miasteczka epatuje brzydotą, ułomnością i biedą. Pora roku ma tu charakter symobiliczny - to tytułowe przedwiośnie, jako czas przełomu między zimą a wiosną. Niemniej jednak bohater czuje w wyniku pierwszych obserwacji nowej ojczyzny rozgoryczenie i zawód, które skłaniają go do wyrzutów pod adresem nieżyjącego ojca.


Tomasz Stępniak
Nauczyciel j. polskiego w I LO im. Dubois w Koszalinie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 47

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomek
Nie ma "np.", a powinno być. Mało tego: nie ma go przy żadnej z odpowiedzi, a to poważny błąd.
A
Ada
A jak chciałabym wpisać, że czasownik jest w czasie teraźniejszym, to też określiłabym jego formę gramatyczną. W kluczu wyraźnie jest napisane, że np.
A
Ada
Ja nie sugeruję się tymi odpowiedziami, bo pisał je polonista, który nie wie, że formą gramatyczną czasownika "wydaje się" jest forma bezosobowa a nie jak napisał 3 os. l.poj. to chyba musiałby wrócić do podstawówki i się podszkolić a nie ośmieszać się udostępniając w internecie tak banalny błąd.

Zajrzyj do słownika, a potem odsyłaj do podstawówki. On też ma rację. Wina pytania. Polecam artykuł w GK, gdzie Topos mówi, że z tym pytaniem będzie kłopot.
y
yelly
To pytanie jest błędem. Wystarczy, że uczeń powie, że to jest czasownik w czasie teraźniejszym i też określa jego formę gramatyczną. Jest nieprecyzyjne. Kto to układał? Dobrze jest, jeśli ktoś napisał, że to forma bezosobowa, dobrze jeśli 30s.l.poj., tak mówi Słownik.
K
Krystyna
w związku z poleceniem , określeniem formy gramatycznej czasownika 'wydaje się", pragnę nadmienić, iż Słownik języka polskiego podaje :"wydawać się ndk, tylko w 3.os. w użyciu nieos. w formach np. wydaje się, wydawało się, itd.Prosiłabym, aby autor odpowiedział, jaka jest prawidłowa odpowiedź, jaka odpowiedx uczniowi zaliczyć?
K
Krystyna
w związku z poleceniem , określeniem formy gramatycznej czasownika 'wydaje się", pragnę nadmienić, iż Słownik języka polskiego podaje :"wydawać się ndk, tylko w 3.os. w użyciu nieos. w formach np. wydaje się, wydawało się, itd.
y
yelly
Wydaje się "coś" (on, ona, ono się wydaje), a więc to nie jest forma bezosobowa, choć użyta w sensie "wydawać by się mogło" - to jest forma bezosobowa. Zadanie moim zdaniem jest niejasne.
P
Paula
Ja nie sugeruję się tymi odpowiedziami, bo pisał je polonista, który nie wie, że formą gramatyczną czasownika "wydaje się" jest forma bezosobowa a nie jak napisał 3 os. l.poj. to chyba musiałby wrócić do podstawówki i się podszkolić a nie ośmieszać się udostępniając w internecie tak banalny błąd.
l
lila12343
Cala matura do bani.. Moim zdaniem pierwsza czesc byla trudna..
A to sa juz te ostateczne odpowiedzi?ktos wie
moze??
A
Ania:*
No w piątym zadaniu raczej nawet trzeba było cytować ,bo jak innaczej byś to napisał.
Własnymi słowami nie wiem jakie zamienniki słów do tego zadania byś wymyślił.
Mi myślenie nad tym zadaniem gdybym tak robiła zajęło by mi całą maturę;p heh
k
kONRAD
TAK, BO BYŁO SŁOWO "WSKAŻ". INACZEJ TRUDNO BY BYŁO.
r
ropcioILo
w zad 5 mozna bylo cytowac? hmm?
M
Michał
No mi też się wydaje że nawiązanie było do akapitu 6, ogólnie po przeczytaniu tych odpowiedzi widzę, że pytanie były zadane bardzo ogólnikowo i można je interpretować na multum sposobów bo np. skąd ja mam wiedzieć co autora miał na myśli, piszę o tym co czytam więc jest to moja interpretacja, proste( piszę ogólnie) Pzdr
A
Aśka
Mam nadzieję że klucz do 1 wypracowania będzie trochę inny bo jeśli nie to mam mega problem;/
M
Milena
mnie się wydaje, że w zadaniu w którym należało wskazać, do którego akapitu nawiązauje akapit (bodajże 11) to odpowiedź brzmi, że do akapitu 6, a nie 3, ponieważ zdanie to, było podsumowaniem (wnioskiem) tego, jakie są przyczyny ludobójstwa, a o przyczynach ludobójstwa było napisane w akapicie 6 xd ale nie wiem, pewności w tej kwestii nie posiadam xd
Więcej informacji na stronie głównej Głos Koszaliński
Dodaj ogłoszenie