Egzamin polega na napisaniu pracy, na jeden z dwóch podanych tematów w nawiązaniu do fragmentów lub całych dzieł literackich
Podajemy sugestie, co należało w nich zawrzeć. Pomógł nam Tomasz Stępniak, nauczyciel j.polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym w Koszalinie
Temat pierwszy
Praca polegała na zanalizowaniu i zinterpretowaniu fragmentu "Chłopów" W.S. Reymonta i "Brzezin" J. Iwaszkiewicza pod kątem obrazów pogody.
Należało dokonać charakterystyka narracji obu utworów . W pierwszym występuje narrator chłopski, ale obdarzony wrażliwością plastyczną, wrażliwy na piękno przyrody. W opisie zawarte są elementy ekspresjonistyczne i impresjonistyczne (np. gra świateł).
W drugim mamy do czynienia z narracją trzecioosobową, obraz burzy pogłębia charakterystykę bohatera - odzwierciedla jego stan emocjonalny. Należało wskazać środki stylistyczne występujące w tym fragmencie i wskazać ich funkcję.
Temat drugi
Polegał na analizie i interpretacji utworu "Testament mój" Juliusza Słowackiego oraz "Non omnis moriar" Zuzanny Ginczanki pod względem kreacji podmiotu lirycznego i sytuacji w jakiej się on znajduje.
W pracy powinien pojawić się kontekst obu utworów (w drugim pomocne były przypisy). Należy zwrócić uwagę na inne sytuacje podmiotów lirycznych, inne emocje, a także inny stosunek do rzeczywistości (w drugim przypadku nieco ironiczny). Natomiast w obu utworach podobieństwo podmiotu lirycznego ze względu na świadomość zagłady.
Należało zwrócić uwagę na parafrazę sformułowań zaczerpniętych z utworu Słowackiego w utworze "Non omnis moriar".
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?