Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Próbny egzamin gimnazjalny z OPERONem. W teście matematyczno-przyrodniczym był błąd

(ak)
- W próbnym egzaminie matematyczno-przyrodniczym z OPERONEM jedno zadanie miało błąd. Było nie do rozwiązania - zaalarmował nas internauta. Sprawdziliśmy. Gimnazjalista miał rację.
Próbny egzamin gimnazjalny z OPERONem. W teście matematyczno-przyrodniczym był błąd

- Jestem gimnazjalistą - napisał uczeń. Jak wielu uczniów trzecich klas w Polsce, pisałem próbny egzamin z przedmiotów ścisłych. Było tam zadanie z fizyki. Nie ukrywam, że to zadanie było trudne. Głowiłem się, ale nie wiedziałem, w jakim czasie samochód przyśpieszył od 0 m/s do 15 m/s. Tego zadania nie dało się rozwiązać.

Aby ściągnąć test i odpowiedzi z egzaminu matematyczno-przyrodniczego - KLIKNIJ TUTAJ > > > Próbny egzamin gimnazjalny 2010 - OPERON - test humanistyczny - pytania i odpowiedzi.

Chodziło o następujące zadanie:
Samochód napędzany gazem zwiększył swoją szybkość od 0 m/s do 15 m/s.
1. jaka drogę pokona w czasie 15 s?
1. jaką szybkość osiągnie po upływie 10 s?
Zapisz obliczenia uwzględniając jednostki wielkości fizycznych. Do rozwiązania wykorzystaj dwa z poniższych wzorów.
s=at^2/2
a=delta v/ delta t
s=vt
v=s/t

Czy rzeczywiście w tym zadaniu jest błąd, który uniemożliwia jego prawidłowe rozwiązanie? O wyjaśnienia poprosiliśmy Kazimierę Piwowarczyk-Rossę, doświadczoną nauczycielkę fizyki w koszalińskim Zespole Szkół nr 13.

- Przyczyną problemów, jakie mieli uczniowie z tym zadaniem, jest niefortunne sformułowanie polecenia. W pierwszym zdaniu zabrakło informacji o tym, w jakim czasie nastąpiło zwiększenie prędkości samochodu. Potem są dwa pytania i dwa różne czasy. Uczniowie mogli mieć mętlik w głowach - albo nie wiedzieli o co chodzi, albo liczyli zadanie podwójnie. Polecenie dla ucznia zdającego egzamin powinno być sprecyzowane jednoznacznie.

W tym zadaniu polecenie było mało precyzyjne, dlatego pojawił się metodyczny błąd. Na podstawie treści tego zadania uczeń mógł jedynie się domyślać, jak je rozwiązać, zabrakło informacji wprost. To zadanie jest trudne. Ktoś z autorów zadania chciał przedobrzyć, jeszcze je utrudnić. I tak powstał błąd. Moim zdaniem to zadanie nie powinno być liczone do wyniku całego testu.

Próbne testy oceniają nauczyciele w szkołach, według podanych kryteriów. Po sprawdzeniu wiedzą, co jeszcze powinni z uczniami omówić, uzupełnić. To przymiarka ważna dla uczniów i nauczycieli, na szczęście nie był prawdziwy egzamin.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!