Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Próbny sprawdzian szóstoklasistów. Zobacz test

Alina Konieczna, [email protected]
W koszalińskiej Szkole Podstawowej nr 6 próbny sprawdzian zaliczało 50 uczniów.
W koszalińskiej Szkole Podstawowej nr 6 próbny sprawdzian zaliczało 50 uczniów. Fot. Radek Koleśnik
Wielu szkołach uczniowie sprawdzili dziś, jak poradzą sobie podczas egzaminów czekających ich wiosną. Zmagali się z ćwiczeniowymi arkuszami przygotowanymi przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Poznaniu.

Ćwiczeń nigdy dość. Z takiego założenia wyszli dyrektorzy szkół, którzy zdecydowali się wykorzystać ćwiczeniowe materiały na płytach CD, przekazane przez poznańską Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Szkoły drukowały arkusze, aby uczniowie mogli spróbować swoich sił.

- Są dzieci, które mają duże umiejętności, jednak potrzebują kilku prób, aby przezwyciężyć egzaminacyjny stres - twierdzi Małgorzata Jasińska, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 6 w Koszalinie. - Dlatego te próbne sprawdziany są tak ważne. Chodzi też o to, aby dzieci przećwiczyły kodowanie pracy, wypełnianie karty odpowiedzi, aby nauczycyły się, jak najlepiej rozplanować czas.

Choć to tylko próba, uczniowie bardzo ją przeżywali.

- Mój wnuczek Adam był trochę zdenerwowany - potwierdziła Regina Pietraś, która czekała w szkolnym holu na koniec sprawdzianu. - To dobry uczeń, na pewno sobie poradzi.

Organizowanie próbnych egzaminów nie jest obowiązkowe, jednak większość szkół nie chce z nich rezygnować. W końcu każda taka próba zwiększa szanse uczniów na dobry wynik podczas prawdziwego egzaminu. Każda próba, to informacja, co jeszcze trzeba uzupełnić, nadrobić. Odbyła się już próbna matura przygotowana przez wydawnictwo Operon, była także ogólnopolska próbna matura z matematyki zorganizowana przez Centralną Komisję Egzaminacyjną - matematyka w tym roku wraca na maturę jako przedmiot obowiązkowy. Teraz poznańska Okręgowa Komisja Egzaminacyjna zaproponowało szkołom materiały ćwiczeniowe. To nic innego, jak kolejne próbne arkusze, które szkoły mogą wykorzystać w dowolny sposób i w dogodnym terminie. Niektóre szkoły przeprowadzają próbne egzaminy w tych dniach, inne wykorzystają arkusze później, podczas lekcji.

Uczniowie rozwiązują wiele ćwiczeniowych testów. Arkusze zaproponowane przez poznańską OKE niczym ich nie zaskoczyły. Sprawdzian dla szóstoklasistów dotyczył zagadnień związanych z teatrem. Nawet zadania matematyczne były teatralne. Taki sam był temat wypowiedzi pisemnej: "To było wspaniałe przeżycie".Napisz sprawozdanie z dowolnie wybranego szkolnego przedstawienia (wystawionego z okazji rozpoczęcia roku szkolnego, Święta Niepodległości, Dnia Patrona lub innej szkolnej uroczystości.
Humanistyczny arkusz gimnazjalny proponował różne teksty do analizy, m.in. "List Leopolda Staffa do Juliana Tuwima", czy fragment rozmyślań Marka Aureliusza.

Uczniowie musieli też napisać w imieniu przewodniczącego szkolnego Koła Filozofów podanie z prośbą o wyrażenie zgody na wygłoszenie podczas akademii wykładu "Recepta na udane życie według Marka Aureliusza". Gimnazjaliści mieli do wyboru dwa tematy. Pierwszy polegał na napisaniu charakterystyki wybranej postaci literackiej, w postępowaniu której znajdziesz odpowiedź na pytanie "Jak żyć?". Kolejny temat to rozprawka na temat "Jak żyć?". Należało przywołać co najmniej jeden argument wynikający z tekstów zawartych w arkuszu oraz jeden spoza arkusza (odwołać się do literatury lub historii).

Maturalny arkusz z języka polskiego na poziomie podstawowym rozpoczął fragment artykułu księdza Draguły z Tygodnika Powszechnego "Biblia pierwszego kontaktu", który trzeba było przeczytać ze zrozumieniem i odpowiedzieć na wiele pytań. Maturzyści mogli wykazać się umiejętnością pisania własnych tekstów, wybierając jeden z dwóch tematów. Pierwszy dotyczył "Pana Tadeusza". Na podstawie analizy podanych fragmentów oraz znajomości Pana Tadeusza trzeba było scharakteryzować Maćka Dobrzyńskiego, porównując go z postacią Gerwazego.Drugi temat mówił o "Życiowych wyborach idealistów". Analizując fragmenty "Lalki" Bolesława Prusa i "Ludzi bezdomnych" Stefana Żeromskiego należało porównać kreacje nauczycielek i zinterpretować ich postawy w kontekście postaw głównych bohaterów dzieł: Wokulskiego i Judyma.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo