Przegląd techniczny aut z Unii Europejskiej ważny także w Polsce

Marcin Barnowski
Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że niemiecki przegląd TÜV jest ważny także w Polsce
Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że niemiecki przegląd TÜV jest ważny także w Polsce Fot. TÜV
Od 22 września można zarejestrować w Polsce samochód na podstawie zagranicznych badań technicznych, czyli np. niemieckiego TÜV lub brytyjskiego MOT.

To fundamentalna zmiana. Przed 22 września każdy samochód z UE, nawet taki ze świeżym zaświadczeniem o pozytywnym wyniku, np. austriackiego przeglądu technicznego, aby mógł być przerejestrowany do Polski, musiał być poddany kolejnym badaniom w Polsce. To kosztowało 170 zł.
Półtora roku temu Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał jednak za niedozwoloną dyskryminację nieuznawanie przez Polskę badań przeprowadzonych w innych krajach Wspólnoty i zmuszanie tym samym przez RP importerów aut pochodzących z innych krajów UE do dublowania przeglądów. Skutek wyroku to nowelizacja Prawa o ruchu drogowym.
Przede wszystkim zmniejszyły się koszty rejestracji sprowadzanych aut. Osoby, które ściągnęły sobie lub kupiły w Polsce niezarejestrowany wóz z zagranicy, już nie muszą płacić owych 170 zł za pierwszy przegląd przed rejestracją, bo wydział komunikacji ma obowiązek uhonorowania wyniku badań zagranicznych, o ile są jeszcze ważne. Ministerstwo Infrastruktury stanęło na wysokości zadania: aby ułatwić życie petentom i pracę urzędnikom, opublikowało na swojej stronie internetowej (http://www.mi.gov.pl/2-4ab387aed5f52.htm) wzory zagranicznych dokumentów z badań oraz objaśnienia występujących w nich terminów.

Ważne dla zwykłych zjadaczy chleba rejestrujących wóz są zwłaszcza te terminy obcojęzyczne, przy których można znaleźć ową datę ważności zagranicznego przeglądu - bo właśnie dzięki niej oszczędza się, lub nie, czas i pieniądze. I tak w dokumentach austriackich znajdziemy ją w rubryce "Naechste Begutachtung", w belgijskich - pod "Certificat de visite valable jusqu’ au", we francuskich - pod "Dates de Visites Techniques", a w niemieckich - pod "Naechste HU (Monat Und Jahr)".
W brytyjskim MOT i irlandzkim VT20 termin ważności badań znajdziemy w rubrykach "Date of expiry" lub "Expiry date". I te daty również są teraz honorowana w RP. Ale - jak już wielokrotnie pisywaliśmy - z anglikami są w Polsce problemy ze względu na inny polski przepis, bezwględnie wymagający w autach kierownicy umiejscowionej po lewej stronie. W znowelizowanej ustawie zawarto więc zastrzeżenie, że honorowanie zagranicznych badań nie dotyczy aut przystosowanych konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego, czyli typowych anglików, a także taksówek, pojazdów uprzywilejowanych, przystosowanych do przewozów towarów niebezpiecznych i z zamontowanym urządzeniem technicznym, podlegającym dozorowi technicznemu (np. na gaz).

Tak więc jeśli mamy anglika z kierownicą po prawej stronie, nowelizacja teoretycznie nic nie daje. Formalnie nadal trzeba zrobić badanie, do których nie będą chcieli nas dopuścić, dopóki nie przedłożymy zaświadczenia o technologicznej dopuszczalności przekładki kierownicy. Ale w praktyce, jak przyznają to w wydziałach komunikacji, teraz ten przepis łatwiej jest obejść. - W Wielkiej Brytanii można rejestrować samochody z kierownicami zarówno po lewej, jak i po prawej stronie - usłyszeliśmy w WK w Szczecinie. - Jak ktoś ma ważny MOT i oświadczy, że kupił wóz z kierownicą po lewej stronie, nie musi dublować badań.

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Obowiązujący przepis o akceptowaniu ważnych badań technicznych nie działa jest październik i sprowadzony samochód miał jeszcze pół roku ważne badania techniczne zostałem zmuszony do wykonania badań technicznych. W wydziale komunikacji stwierdzono że nie ma takiego przepisu. Proszę o informacje jak się to ma do informacji iż od 22.09.2019 nie trzeba już wykonywać takich badań

G
Gość
2009-10-09T14:46:06 02:00, anka 69:

Witam w Tarnowskim UM mimo ważnego dowód rejestracyjnego do 2011 wyganiają klienta na przegląd techniczny i nie chcą respektować niemieckiego przeglądu motywując to tym,że jest wystawiony na 2 lata.

To samo w Ostrowi Mazowieckiej ,państwo parodii .Tylko wyciągnąć z człowieka kasę , cóż państwo ma potrzeby.

M
Matias

Dopóki nie zmieni się władzą do póty nie zmienia przepisów niebywale od dawna jesteśmy w Unii a dopiero teraz zauważyli że są jakieś luki w prawie a oni i tak niczego nie respektują więc ja się pytam po co te bzdury tyle przepisów a gdzie można o nich przeczytać a urzędnicy sobie sami to interpretują

S
Slawek

Niemiecki przegląd ważny w Polsce tylko rok od zrobienia. Jeżeli minął rok (mimo że auto ma w De ważny przegląd) w pl trzeba robić od nowa

m
macko

witam

mam pewne pytanie co do waznosci przegladu tüv z niemiec.

auto jakie sprowadzilem ma wazny niemiecki przeglad do maja 2012 roku.
podczas rejstracji stargardzki wydzial komunikacji cofnal waznosc przegladu o rok czasu.
czyli po zarejstrowaniu auta mam przeglad wazny na okolo 6 miesiecy czyli do maja 2011 roku.

jakim prawem zostal zredukowany wazny przeglad niemiecki jesli jest niby od 22 wrzesniac w naszym kraju honorowany..

moge zrozumiec ze redukuje sie przeglady do roku a nie o rok czyli majac wazny przeglad na rok i 6 miesiecy zostaje on zredukowany do roku czasu czyli na 12 miesiecy,
a nie na 6 miesiecy ,,,, z wzgledow ze u nas nie wydaje sie przegladow na wiecej niz rok czasu na autach uzywanych.

do kogo mam sie teraz zwrocic z owym problemem ????

z powazaniem maciej n.

tel 603 259 047

G
Gość

W Połczynie Zdroju również trzeba sobie zapłacić pieniążki (więc jaka oszczędność pytam?) i mimo że przeglad wazny do maja tego roku, pojechać i sobie go zrobić :). I nie ma mocnych! :) Nie da rady inaczej, bo przecież dokumenty jak usłyszałem belgijskie nie mają wpisanych wszystkich danych pojazdu. Cuda się dzieją w naszym kraiku. Tutaj czytam już nie trzeba a praktyka pokazuje że trzeba. Czy oby autor tego artykułu jest porzadnie zorientowany co w naszym kraju się wyczynia?

a
anka 69

Witam w Tarnowskim UM mimo ważnego dowód rejestracyjnego do 2011 wyganiają klienta na przegląd techniczny i nie chcą respektować niemieckiego przeglądu motywując to tym,że jest wystawiony na 2 lata.

Dodaj ogłoszenie