Przetarg na budowę śluzy obok kanału jamneńskiego

Jakub Roszkowski
Właśnie został ogłoszony przetarg na budowę śluzy obok kanału jamneńskiego. Ma pozwolić żeglarzom na opuszczenie jeziora Jamno i wypłynięcie na Bałtyk. Do czerwca ma być też gotowy nowy most.
Właśnie został ogłoszony przetarg na budowę śluzy obok kanału jamneńskiego. Ma pozwolić żeglarzom na opuszczenie jeziora Jamno i wypłynięcie na Bałtyk. Do czerwca ma być też gotowy nowy most.

- Termin składania ofert upływa siódmego kwietnia. Później będzie jeszcze czas na ewentualne odwołania, ale wierzę, że jeszcze przed wakacjami śluza, a także planowany most zwodzony, będą już gotowe - powiedział nam wczoraj Tomasz Płowens, dyrektor Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie. To właśnie szczeciński ZMiUW jest głównym inwestorem; śluza wraz z mostem ma kosztować około 8 milionów złotych. Ale większa część tej kwoty będzie pochodzić z unijnych dotacji. W ZMiUW wierzą też, że po przetargu cena może spaść nawet o 30 procent.

Czytaj też >>> Dwie kolejne inwestycje na Jamnie. Kanał i ostroga

Ta inwestycja ma wreszcie otworzyć jezioro Jamno na Bałtyk. Żeglarze czekają na to od lat. Bo pod dotychczas istniejącym mostem na Kanale Jamneńskim przepłynąć żagłówką nie można było. A powstałe w połowie ubiegłego roku wrota sztormowe na kanale uniemożliwiły już zupełnie przepłynięcie tędy nawet zwykłym łódkom wiosłowym.

Śluza, czyli zupełnie nowy przekop o długości 200 metrów, szerokości 6 metrów i głębokości 3,5 metra, pobiegnie zupełnie nową trasą, obok istniejącego kanału. Jej przebieg wyznaczony został po zachodniej stronie kanału. Początek nowego przekopu wyznaczony został zaraz przed istniejącym mostem. Poprowadzi 200-metrowym odcinkiem do wrót sztormowych. Tuż za nimi będzie jego ujście. Natomiast na przecięciu nowego przekopu z drogą powiatową prowadzącą z miejscowości Łazy do Mielna pojawi się zupełnie nowy most zwodzony. Ten został już zaprojektowany przez Industria Project z Gdańska.

Czytaj też >>> Działka przy kanale jamneńskim w ręku grupy. Przymierzają się do inwestycji

Most będzie stalowy, zwodzony, o długości przęsła 9 metrów i szerokości całkowitej 11,5 metra. Jak można wyczytać z opracowania architektonicznego zaprojektowano jednoprzęsłowy most zwodzony z żurawiem i przeciwwagą. "Konstrukcja ustroju niosącego o stałej wysokości oraz klasyczne rozwiązanie mostu zwodzonego z przeciwwagą zamocowaną nad jezdnią, wpływa korzystnie na wrażenia estetyczne.

Forma architektoniczna mostu pozwala na uzyskanie korzystnego wyglądu i dobrze wpisuje się w przyległy teren". Interesujące są kwestie techniczne mostu. Będzie podnoszony dwoma cylindrami hydraulicznymi, "zabudowanymi przegubowo, obustronnie na uchach, tłoczyskami w dół, wpiętymi pomiędzy pylonami i belkami bocznymi mostu. Obydwa cylindry podnoszenia mają pracować równolegle". W położeniu opuszczonym oraz w położeniu całkowicie podniesionym, most będzie ryglowany mechanicznie dwoma parami rygli. Rygle będą wysuwane i wsuwane cylindrami hydraulicznymi. Źródłem zasilania będzie hydrauliczny zespół napędowy, z dwoma zespołami pompa - silnik elektryczny. Pompy będą zanurzone w zbiorniku oleju. Sterowanie będzie się odbywało z pulpitu zlokalizowanego w pomieszczeniu operatora.

- Do końca czerwca most powinien już działać, a więc także żeglarze będą już mieli otwarty dostęp do morza. Jednak cała inwestycja powinna być ostatecznie gotowa na październik - mówi jeszcze dyrektor Płowens. Konieczny będzie m.in. remont istniejącego mostu. Natomiast nowy most będzie otwierany według specjalnego harmonogramu albo też na życzenie żeglarzy. To ma być jeszcze ustalone. Na pewno jednak będzie nie lada atrakcją turystyczną.

Czytaj e-wydanie »

Rekordowa cena za zaginiony obraz Matejki.

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Edward

Cieszę się bardzo. Czekałem na to 21 lat. Budowa śluzy to krok milowy dla Koszalina i Mielna. Nastana bardzo dobre lata. Pozdrawiam Ahoj.

j
jj

Jakie "jachty"?

Przecież w strefie plaży i na przyboju w ujściu Kanału Jamnieńskiego po pierwszymn sztormie nie będzie nawet pół metra wody. Najmniejsze balastowe jachty żaglowe mają 1.2- 1,5m zanurzenia.

 

 BTW - ze względu na falowanie niebezpieczne przy ciut silkniejszym wietrze jest nawet wejście do Łeby (2-3m, w zależności od stanu zapiaszczenia). 

G
Gościuwa

Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o ...

P
Piotr

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem. Teraz ma być budowana głęboka śluza omijająca wrota sztormowe. Więc wszystko wróci do stanu takiego jak przed budową wrót sztormowych? Tak to przynajmniej wygląda na załączonym rysunku.

Niesamowite. Niech mnie ktoś wyprowadzi z błędu, bo wydaje mi się, ze to jest przekręt na miarę naszych czasów. A nie chciałbym nikogo bezpodstawnie skrzywdzić nawet myślą.

G
Gość
W dniu 04.03.2014 o 23:21, Cezary napisał:

Idą wybory i ja głosuje na Zbyszka Ch.

 


A ja już takiego błędu nie popełnię i głosuję na Zenka Z.

C
Cezary

Idą wybory i ja głosuje na Zbyszka Ch.

G
Gość
W dniu 04.03.2014 o 17:06, MIKE napisał:

Super !!! Świetnie, tempo rewelacyjne, jeżeli się uda zakończyć tę inwestycję do sezonu letniego to tylko pogratulować !!!


Ciekawe jak sie ma do zrealizowanego projektu kanału. Wynika z tego, ze kilka miesięcy po wybudowaniu bedą rozwalać
M
MIKE

Super !!! Świetnie, tempo rewelacyjne, jeżeli się uda zakończyć tę inwestycję do sezonu letniego to tylko pogratulować !!!

o
oN

Most zwodzony w 2 mc? No nie możliwe, chyba wybory idą

k
karolek

Kolejne pieniądze wydatkowane drugi raz na ten sam cel. A może pociągnąc do odpowiedzialność mądrego, który planował a drugi mądry wykonał wrota i nie pomyśleli o kanale żeglownym ?  Kto podpisał takie zlecenia robót - kolejny mądry ?     Polska właśnie.  Jesteśmy baaaardzo bogatym i głupim  narodem. Szabelką wywyjać potrafimy  a normalnie żyć nie.  smutne...

666

może ktoś mnie oświeci, po co budowano wrota sztormowe skoro zaraz obok wybuduje się kanał bez takich wrót, który te wrota omija? woda będzie omijać nowy kanał i specjalnie walić we wrota? 

G
Gość

Mnie ciekawi jedno. Jaka jest głębokość kanału przy jego ujściu do Bałtyku i czy przy wejsciu do kanału od strony morza nie będzie falochronów ? I w jaki sposób most będzie obsugiwany ? Etacik do włączani przycisk ?

l
lauda

Czy teren wokół śluzy należy już do rodziny Gawłowskiego ? A potem teren wokół śluzy przekształci starosta koszaliński się pod zabudowę hotelową ?

a
a..m

którego roku pytam się ? bo na pewno w 2 miesiące tego nie zdążą zrobić !

s
siekieradek

Chba nasi włodaże kupili sobie jachty że mają takie parcie na ten kanał.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3