Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza wyczekiwana przebudowa drogi wojewódzkiej nr 152 ze Świdwina do Połczyna-Zdroju

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Mieszkańcy na ten remont czekali już od dawna.
Mieszkańcy na ten remont czekali już od dawna. Google Street View
Rusza wyczekiwana od dawna przebudowa drogi wojewódzkiej nr 152 ze Świdwina do Połczyna-Zdroju. Wkrótce też poznamy wykonawcę modernizacji DW 152 od Świdwina do wsi Starogard.

W środę (7 września) oficjalnie przekazano plac budowy firmie Onde. Wydarzeniu towarzyszył briefing władz województwa i Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Nic dziwnego, bo to jedna z większych tegorocznych inwestycji na drogach wojewódzkich w regionie. Za 68,8 miliona złotych zmodernizowanych zostanie 16,7 kilometra drogi nr 152 ze Świdwina do Połczyna (dokładnie do skrzyżowania z DW 163 w Przyrówku). To najbardziej zniszczony fragment tej najważniejszej w powiecie świdwińskim trasy. O jego remont samorządowcy i kierowcy zabiegali od lat.

Co ciekawe, nie obeszło się bez perturbacji z wyborem wykonawcy. Udało się dopiero za drugim podejściem. Na początku roku ZZDW wybrał już ofertę w pierwszym przetargu, także zresztą firmy Onde. Ale o 14 milionów zł tańszą niż obecnie. Wtedy ta sama firma wycofała się z podpisania umowy, bo realia rynkowe – zwłaszcza po rosyjskiej agresji na Ukrainę zmieniły się na tyle, że nierealne okazało zmieszczenie się w cenach sprzed zaledwie kilku miesięcy.

Droga ma być gotowa wiosną 2024 roku. Przebudowany i poszerzony do 7 metrów będzie odcinek o długości 16,7 kilometra. Mieszkańcy powiatu świdwińskiego – i nie tylko, bo DW 152 to ciąg ważnej arterii od Szczecinka po Płoty do ekspresówkę S6 - czekali na nią od dawna.

Po ostatniej zimie pojawiło się wiele nowych dziur w asfalcie, z ich remontem – jak informowali kierowcy – wstrzymywano się wiosną właśnie w oczekiwaniu na generalną przebudowę całej trasy. Drzewa wzdłuż ciasnej drogi wycięto już wcześniej. Zakres robót obejmie między innymi rozbiórkę istniejącej nawierzchni jezdni, chodników, zatok autobusowych, wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych jezdni, wykonanie ulepszonego pobocza, zmianę przebiegu drogi w miejscach korekty łuków, a także budowę ciągów pieszych, a lokalnie pieszo-rowerowych. Wykonawca będzie miał 650 dni na wykonanie inwestycji od momentu podpisania umowy, co miało miejsce w lipcu.

Warto prześledzić, jak szybko rosną ceny robót drogowych. Kosztorys ZZDW z końcówki zeszłego roku opiewał na 61 mln zł. Onde wygrała wiosenny przetarg z kwotą poniżej kosztorysu (niespełna 55 mln zł), kolejne firmy oferowały wówczas Pol-Dróg 70,3 mln zł, a Strabag 79,5 mln zł. Teraz Onde wygrywa przetarg z ofertą (68,8 mln zł), a konkurenci byli gotowi podjąć się zadania za 89,4 mln zł (Budimex) i 96,6 mln zł (Strabag – wzrost o 17 mln zł).

Dodajmy, że remont i modernizacja czeka wkrótce także drugi odcinek DW 152, jeszcze bardziej zniszczony niż ten ze Świdwina do Połczyna. Mowa o fragmencie drogi ze Świdwina do wsi Starogard w kierunku na Resko i dalej na Płoty. ZZDW jest w trakcie przetargu – o zlecenie ubiegają się dwie firmy Budimex (89,6 mln zł) i Strabag (96,9 mln zł).

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera