Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rynek mediów w Polsce jest specyficzny. Prasa spada znacznie mniej niż w regionie

Redakcja
Tempo rozwoju rynku prasy w Polsce w kolejnych 5 latach nadal będzie ujemne i wyniesie -0,6 proc. To jednak dużo lepszy wynik niż wskaźnik globalny (-2,4 proc.), a także najlepszy w całej Europie.
Tempo rozwoju rynku prasy w Polsce w kolejnych 5 latach nadal będzie ujemne i wyniesie -0,6 proc. To jednak dużo lepszy wynik niż wskaźnik globalny (-2,4 proc.), a także najlepszy w całej Europie. 123RF
Rynek mediów i rozrywki w Polsce będzie rozwijał się w średniorocznym tempie 3,5 proc., by w 2022 r. osiągnąć wartość 13,4 mld dol. Segmentami, które w największej mierze będą odpowiadać za tę dynamikę są OTT, czyli serwisy streamingowe dostarczające treści filmowe i telewizyjne przez internet bez potrzeby opłacania abonamentu oraz reklama internetowa. - Polska jest nasyconym rynkiem, ale z drugiej strony w Polsce znacznie mniej spada prasa niż w całym regionie. Biznes mediowy jest dosyć specyficzny w Polsce- tłumaczy ekspert.

- Według naszej prognozy branża będzie się rozwijała w średniorocznym tempie około 3,5 proc. do 2020 roku, z czego najszybciej będą się rozwijały technologie VR, ale one startują z bardzo niskiej bazy, ponieważ starują praktycznie z poziomu zero. Drugi segment to OTT, czyli te systemy umożliwiające oglądanie telewizję poprzez internet- tłumaczy w rozmowie z AIP Michał Kreczmar, dyrektor ds. trnasformacji cyfrowej PwC.

OTT wbrew wcześniejszym przewidywaniom, jak na razie nie zastępuje tradycyjnej telewizji, jest raczej jej uzupełnieniem i rozwija się równolegle. Pomimo silnego wzrostu, do 2022 roku segment ten globalnie będzie stanowił 26 proc. rynku subskrypcji telewizyjnej. W przypadku drugiego, najszybciej rosnącego obszaru, czyli reklamy internetowej, średnioroczne tempo jej rozwoju wyniesie 12,5 proc., a na koniec badanego okresu jej wartość osiągnie niemal 1,7 mld dol. wobec 1,1 mld na koniec 2018 roku.

Największymi kategoriami reklamy online w Polsce pozostają display oraz paid search advertising- wynika z raportu PwC „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2018-2022” (Global Media and Entertainment Outlook).

- Cały rynek w tym roku, jeżeli chodzi o wzrost, to będzie 10,5 mld dol w Polsce. Największym segmentem zaczyna być internet, nie telewizja. Sytuuje nas to trochę lepiej niż ma to miejsce w Europie Wsch., ale trochę gorzej w porównaniu z Europą Zach. Gorzej niż Indie, Chiny, Indonezja, czyli kraje które są bardzo bardzo duże- tłumaczy ekspert.

Tempo rozwoju rynku prasy w Polsce w kolejnych 5 latach nadal będzie ujemne i wyniesie -0,6 proc. To jednak dużo lepszy wynik niż wskaźnik globalny (-2,4 proc.), a także najlepszy w całej Europie. Pomimo spowolnienia tempa kurczenia się tego segmentu, wyzwaniem dla wydawców pozostaje zwiększenie liczby czytelników płatnych serwisów internetowych i osiąganie większych przychodów z działalności w sieci.

- Polska jest nasyconym rynkiem, ale z drugiej strony w Polsce znacznie mniej spada prasa niż w całym regionie. Biznes mediowy jest dosyć specyficzny w Polsce- dodaje Kreczmar.

W raporcie eksperci zwrócili także uwagę na wyzwania, które w najbliższym czasie mogą mieć istotny wpływ na branżę mediów i rozrywki. Jednym z nich jest rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które weszło w życie w maju br. Nowa regulacja spowodowała, że użytkownicy zyskali świadomość na temat liczby podmiotów mających dostęp do ich danych oraz rozległej sieci partnerów serwisów internetowych. Dodatkowo, błędy przy wdrożeniu nowych przepisów mogą powodować szereg komplikacji w aspekcie prowadzenia działań marketingowych i wpływać na rozwój sektora reklamy internetowej.

- Mamy regulacje związane z RODO, ACTA. Z drugiej strony w przypadku części branży jest digitalizacja, czyli „scyfrzanie” się odbiorcy, bo ci coraz częściej korzystają z technologi cyfrowych, nie z analogowych. Odpływają z prasy, przestają korzystać z telewizji, tak samo jest z radiem- podsumowuje.

Przeczytaj także:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rynek mediów w Polsce jest specyficzny. Prasa spada znacznie mniej niż w regionie - Strefa Biznesu