S6 Koszalin-Słupsk bez wykonawcy. Polaqua nie chce budować

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Droga krajowa nr 6 w pobliżu Sianowa. Tutaj dziś kończy się zachodniopomorski odcinek S6.
Droga krajowa nr 6 w pobliżu Sianowa. Tutaj dziś kończy się zachodniopomorski odcinek S6. Michał Borkowski
Polaqua, firma, która wygrała przetarg na budowę S6 pomiędzy Koszalinem a Słupskiem nie chce już tego kontraktu. Powodem mają być m.in. pieniądze. Procedura awaryjna już została uruchomiona - deklaruje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Na trzy dni przed podpisaniem umowy na realizację dwóch odcinków S6 między Koszalinem a Słupskiem z kontraktu zrezygnowała firma, która chciała je budować. Mowa o zwycięzcy przetargu, czyli firmie Polaqua. Jakie są powody? Przedsiębiorstwo ich nie ujawnia i sprawy komentować nie chce. W grę wchodzić mają jednak kwestie związane z cenami.

- Które firma sama zaoferowała w momencie składania ofert - mówi Mateusz Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.

- Przedsiębiorstwo powołało się na to, że od złożenia oferty do teraz uwarunkowania się zmieniły. My oczekujemy jednak od wykonawcy odpowiedzialnego ofertowania i takiego samego podejścia do zawierania umów. Trzeba pamiętać, że celem nadrzędnym jest zrealizowanie kontraktu.

Szczeciński oddział GDDKiA koperty z ofertami cen za zbudowanie dwóch odcinków S6 od Koszalina do Słupska otworzył w grudniu. Dla odcinka Koszalin-Sławno było ich dwanaście. Dla odcinka Sławno-Słupsk było dziesięć propozycji.

Różnice w kwotach nie były znaczące. Wartość najniższej oferty dla odcinka Koszalin-Sławno o długości 23,1 km wyniosła 614,8 mln zł, natomiast dla odcinka Sławno-Słupsk 678,3 mln zł za 22,9 km.

W kwietniu tego roku ogłoszony został wybór najkorzystniejszych propozycji. W obu przetargach złożyła je Polaqua, a firmy z kolejnych miejsc, czyli Kobylarnia i Stecol odwołały się do Krajowej Izby Odwoławczej. Co ciekawe, już wtedy zgłaszane były wątpliwości. Dotyczyły rażąco niskiej ceny. Ale również czasu wniesienia wadium i spraw technicznych. Polaqua, jak podkreśla GDDKiA, aktywnie uczestniczyła w tej procedurze, a KIO oddaliła odwołania.

Co teraz? Zgodnie z przepisami, jeśli wykonawca uchylił się od podpisania umowy, można dokonać ponownej oceny ofert. GDDKiA deklaruje, że te czynności już się rozpoczęły. Poprzednie procedury od ogłoszenia zwycięzcy przez odwołania do wyboru trwały ponad cztery miesiące. W kolejnej odsłonie może być podobnie.

Chętnych do podjęcia się tego zadania nie brakuje, a pierwsze deklaracje już są. W poniedziałek konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud zapewniło „Głos”, że wciąż jest zainteresowane budową „szóstki”. Za budowę odcinka Koszalin-Sławno proponowało 657,93 mln zł, a za fragment Sławno-Słupsk - 717,46 mln zł. Jednak niższa oferta na ten ostatni fragment jest od Stecol Corporation (701,63 mln zł). Dla porównania Stecol trasę z Koszalina do Sławna wycenił na 692,52 mln zł.

Polaqua nie jest nowym graczem na rynku. To firma z wieloletnim doświadczeniem. Teraz buduje S3 na trasie Świnoujście- Dargobądz. Zbudowała też fragment S6 między Kołobrzegiem a Kiełpinem. Po drugiej stronie Pomorza jest też wykonawcą kluczowego zadania S6, czyli połączenia Trasy Kaszubskiej z istniejącą obwodnicą Trójmiasta.

Przypomnijmy, że ta część ekspresówki to trzy etapy budowy (Bożepole Wielkie-Luzino, Luzino-Szemud, Szemud-Gdynia) i trzech różnych wykonawców. Budowana aktualnie S6 w pomorskim ma zostać oddana kierowcom jeszcze w tym roku. Natomiast S6 od Trasy Kaszubskiej do Słupska jest w fazie projektowej. To sześć odcinków, dla których wykonawcy złożyli wnioski o wydanie zezwoleń na realizację inwestycji.

GDDKiA spodziewa się, że w ciągu najbliższych miesięcy otrzyma decyzje i jeszcze w tym roku rozpoczną się prace budowlane.

Według planów wszystkie brakujące etapy drogi ekspresowej powstaną do 2025 roku. Do tego czasu zrealizowany powinien zostać też fragment Koszalin-Słupsk.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Cubot

Cubot P50 6/128GB Czarny

589,99 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 14 Pro Max 256GB Gwiezdna czerń

7 598,00 zł

kup najtaniej

Xiaomi

Redmi Note 10 Pro 8/256GB Błękitny

1 195,00 zł

kup najtaniej

Xiaomi

Xiaomi 12 5G 8/128GB Szary

2 599,00 zł

kup najtaniej

Xiaomi

Redmi Note 11S 6/64GB Szary

945,00 zł

kup najtaniej

Oppo

OPPO Reno 6 5G 8/128GB Błękitny

1 464,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Francja rozważa przekazanie Ukrainie czołgów Leclerc

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Ta droga w standardzie S jest mało potrzebna. Lepiej niech zrobią w pierwszej kolejności S11 Bobolice-Poznań.
Wróć na gk24.pl Głos Koszaliński
Dodaj ogłoszenie