(fot. Źrodło: Samar)
Szacowany nawet na 3% wzrost PKB w pierwszym kwartale nie znajduje odzwierciedlenia w poziomie zakupów samochodów dostawczych i ciężarowych w tym roku.
Sprzedaż samochodów dostawczych od początku roku spadła o ponad 20 %, natomiast ciężarowych o nieco ponad 0,5 %. Tego typu pojazdy kupują najczęściej małe i średnie przedsiębiorstwa, a także zatrudniające maksymalnie 10 osób mikrofirmy, przez co sprzedaż samochodów użytkowych stanowi swoisty barometr koniunktury w gospodarce.
Jedynie samochody ciężarowe sprzedają się na podobnym poziomie jak przed rokiem, ale wtedy mieliśmy do czynienia z gwałtownym załamaniem się popytu. W całym 2009 r. łączna sprzedaż samochodów dostawczych i ciężarowych spadła o 36,1 % z 81 263 sztuk w 2008 do zaledwie 51 936 sztuk.
Niektóre segmenty, jak chociażby samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 T, zanotowały spadki nawet o 61,5 %.
Z pierwszej dziesiątki najchętniej kupowanych samochodów dostawczych w 2010 r. jedynie Renault może pochwalić się wzrostem sprzedaży o 16,5 %. Pozostali producenci zanotowali spadki wynoszące od 6,29 % w przypadku Mercedesa do aż 81,81 % dla Nissana.
Na uwagę zasługuje dobry wynik Dacii, która w segmencie aut dostawczych oferuje Logana w wersjach pick-up oraz van. Należąca do Renault marka jest co prawda sklasyfikowana dopiero na 12. miejscu w rankingu najczęściej kupowanych samochodów dostawczych, ale w ciągu czterech miesięcy udało jej się zwiększyć tegoroczną sprzedaż aż o 198 % do 158 sztuk.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?