Do tegorocznej edycji ABSL Start-Up Challenge zgłosiło się ponad 100 start-upów. Wyselekcjonowani reprezentanci zostali zaproszeni do półfinałów, które odbyły się w siedmiu dużych miastach Polski. Sceną dla start-upów były m.in. odrestaurowane wnętrza dawnej fabryki Grohmana w Łodzi, oryginalne przestrzenie poznańskiej Concordii Design czy nowoczesne wnętrza budynku Dominikańskiego we Wrocławiu. Członkami jury byli reprezentanci firm członkowskich Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) wśród nich reprezentanci z Procter & Gamble, Skanska czy Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Janusz Dziurzyński, Dyrektor P&G Global Business Services przekonuje, że to była ciekawa edycja.
Szansa dla polskich start-upów
– Dla P&G innowacji są jednym z filarów rozwoju firmy. Z doświadczenia wiem, że wiele innowacyjnych pomysłów powstaje w start-upach. Dlatego już po raz drugi jesteśmy partnerem ABSL Start-Up Challenge. Z uwagą przyglądaliśmy się start-upom biorącym udział w projekcie. Podczas lokalnych półfinałów jury oceniało pomysły z różnych dziedzin, m.in. HR, IT, marketingu, medycyny, a nawet rolnictwa. To pokazuje jak kreatywni są młodzi przedsiębiorcy, którzy potrafią udowodnić, że ich produkty i usługi są potrzebne dużym korporacjom z sektora biznesowego. Wiem, że w kilku przypadkach pojawiły się pierwsze pomysły na wdrożenie aplikacji czy usługi w firmach ABSL. Co więcej: prezentacje z lokalnych półfinałów, zostały wysłane do ponad 200 firm, członków ABSL. Jest więc duża szansa, że pomysły zostaną zauważone przez inne przedsiębiorstwa, a ich założyciele zaproszeni do współpracy – mówi Ewa Carr-de Avelon, lider wrocławskiego ABSL.
Konkurs łączący biznes i start-upy
Konkurs ABSL Start-Up Challenge jest platformą łączącą młodych przedsiębiorców i liderów biznesu z korporacji. Pierwszym pozwala zaprezentować swoje pomysły i pozyskać środki na ich realizację, drugim pomaga znaleźć innowacyjne projekty do swoich firm.
Jak przyznaje Marcin Nowak, ABSL Chapter Leader w Katowicach, konkurs udowadnia, że w biznesie ważne jest świeże spojrzenie na znane już technologie: – W dzisiejszym świecie ciężko jest zaprezentować zupełnie nowy pomysł. Atrakcyjne więc staje się to, jak potrafimy wykorzystać istniejące już rozwiązania czy produkty. W ramach ABSL Start-Up Challenge młodzi przedsiębiorcy pokazują nam, jak można zmienić czy poprawić coś, co de facto już zostało już odkryte. Tak było w przypadku wielu zaprezentowanych pomysłów. Challenge młodzi przedsiębiorcy pokazują nam, jak można zmienić czy poprawić coś, co de facto już zostało już odkryte. Tak było w przypadku wielu zaprezentowanych pomysłów – mówi.
Siedmiu zwycięzców
Wśród start-upów, które w tym roku przykuły uwagę jury znalazły się projekty z różnych dziedzin, zaczynając od rekrutacji opartej na sztucznej inteligencji, kończąc na prostych i tanich okularach do wirtualnej rzeczywistości. Zwyciężcą półfinału w Warszawie został projekt SCANYE. Jest to oprogramowanie, które skanuje i przetwarza dokumenty, a następnie interpretuje zebrane dane. W ten sposób w kilkanaście minut można przygotować firmowe faktury czy rachunki. Z kolei w Poznaniu triumf świecił NIBULO. Jest to inteligentny monitoring, który wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji. System „uczy się” standardowego rytmu dnia i nocy w danym pomieszczeniu. O nieprawidłowościach natychmiast informuje użytkownika. Półfinalistą z Krakowa została platforma VIRUB.IO, która symuluje proces pracy, a przez to ułatwia zespołom HR zatrudnienie odpowiednich pracowników. WOODDY to start-up, który produkuje okulary z kartonu, umożliwiające wejście w wirtualną rzeczywistość. Okulary można wykorzystywać na przykład podczas firmowych szkoleń. Półfinały odbyły się w katowickim Silesia Business Park. Kolejnym start-upem jest aplikacja TAKETASK która płaci swoim użytkownikom za wykonanie prostych zadań. Te mogą być różne: sprawdzenie ceny kawy w lokalnej restauracji i dostępności produktu w sklepie czy zrobienie zdjęcia billboardu wystawionego przy konkretnej ulicy. Za wykonanie każdego zlecenia użytkownicy otrzymują wynagrodzenie. TakeTask to zwycięzca półfinałów w Łodzi, w siedzibie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. CHALLENGE ROCKET to innowacyjna platforma, która promuje rekrutację na stanowiska IT poprzez konkursy i zadania rozwiązywane on-line. Użytkownicy muszą np. zaprogramować prostą strategiczną grę. Z jednej strony to dla nich rozrywka, z drugiej – możliwość zaprezentowania swoich umiejętności. Challenge Rocket wygrał wrocławski półfinał, który odbył się w budynku Dominikański. EMPLOCITY to nowatorski start-up, próbujący wyprowadzić na rynek, narzędzie do szukania pracodawców i pracowników. Korzystając z platformy kandydaci dodają swoje CV i określają wymagania względem przyszłej pracy. Zgłoszenie trafia do firm, które szukają pracownika o takim profilu. Emplocity wygrał półfinał w Trójmieście, który odbył się w Pomorskim Parku Naukowo Technologicznym.
Wielki finał
Finał odbędzie się 14 czerwca w Łodzi podczas dorocznej konferencji ABSL. Tam start-upy zaprezentują się przed widownią złożoną z ponad tysiąca przedsiębiorców, managerów i rekinów biznesu. Jest o co walczyć – przedstawiciele najlepszego start-upu pojadą na Polish Tech Day do Londynu. Impreza uznawana jest za najbardziej prestiżowe wydarzenie, promujące polskie technologie poza granicami naszego kraju.
Na wielki finał z niecierpliwością czekają i jurorzy: – Cieszy szczególnie fakt, że w finale zobaczymy różnorodne projekty, rozwiązujące problemy z różnych dziedzin. Na scenie młodzi przedsiębiorcy będą mieli tylko kilka minut, by udowodnić, że to ich pomysł zasługuje na główną nagrodę i możliwość zaprezentowania się przed międzynarodową widownią – mówi Ewa Carr de-Avelon, ABSL Chapter Leader Wrocław.
Obejrzyj:
60 sekund biznesu: Polacy są liderami nowoczsnych płatności, bo...
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?