Skoda Vision iV. Studium elektrycznego crossovera

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką SkodaZaktualizowano 
Samochody elektryczne stają się faktem. Obecnie każdy liczący się producent albo rozpoczyna produkcję takich aut, albo jest w ostatniej fazie przygotowań. Skoda zaprezentowała niedawno koncept Vision iV, który poza elektrycznym napędem wyróżnia się również szeregiem innowacyjnych rozwiązań stylistycznych.

Pojazd koncepcyjny jest nie tylko zapowiedzią stylistyki przyszłych samochodów danej marki. Zwiastuje również nowe rozwiązania, które w przyszłości znajdą się na wyposażeniu samochodów. Od kilku lat widać, że przyszłością motoryzacji są alternatywne źródła napędu. Zatem i ten element znajduje swój oddźwięk w technologicznych zapowiedziach producentów. Przykładem jest model Vision iV - najnowszy koncept Skody.

Auto zostało zaprezentowane podczas ostatniego salonu samochodowego w Genewie. Vision iV to zapowiedź modeli opartych na platformie MEB opracowanej specjalnie dla pojazdów z napędem elektrycznym. Nowy koncept Skody został zaprojektowany jako czterodrzwiowy crossover w stylu coupe posadowiony na olbrzymich, 22-calowych kołach. W masywnej, przedniej części auta wyróżnia się firmowy grill marki Skoda, który poddano odpowiedniej obróbce. W modelu Vision iV ten element otrzymał drobne, pionowe ożebrowanie, zaś przez całą jego szerokość przeciągnięto ledowy pasek świateł do jazdy dziennej, który dociera do obu reflektorów głównych.

Poniżej grilla widzimy dodatkowy wlot powietrza wsparty po bokach dużymi otworami do chłodzenia przednich hamulców.

Tylna część nowego konceptu Skody to typowe elementy stylistyczne auta typu coupe. Tylna szyba łagodnie opada na krótką klapę zakończoną wyraźnie uformowanym spoilerem. Tylną partię nadwozia wyposażono w charakterystyczne dla Skody tylne lampy w kształcie litery C wykonane w technologii LED. Uwagę przykuwa także napis „Skoda” umieszczony na tylnej klapie, w którym każda litera jest podświetlona na czerwono.

Styliści zadbali o odpowiednią aerodynamikę nadwozia, które jest pozbawione takich elementów jak klamki czy lusterka boczne. Te ostatnie zostały zastąpione przez kamery, których obudowy przypominają płetwy rekina.

Drzwi do czteroosobowej kabiny otwierają się na oścież, w dosłownym znaczeniu, bo drzwi do tylnej części wnętrza otwierają się w kierunku odwrotnym do kierunku jazdy. W kabinie nie ma konsoli tunelowej, która mogłaby ograniczać swobodę kierowców i pasażerów. Dla zwiększenia funkcjonalności wnętrza fotele są obracane.

Deskę rozdzielczą podzielono na dwie warstwy. Górną zdominował duży wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego. Część dolną ozdobiono matowym białym brzozowym dekorem, który zastępuje klasyczne otwory wentylacyjne i tworzy wrażenie naturalnego przepływu powietrza. Jeszcze niżej jest miejsce na dwa telefony, które można ładować bezprzewodowo, zaś za pośrednictwem Wi-Fi podłączyć do systemu audio-nawigacyjnego.

Przeprojektowano również kierownicę, która posiada teraz dwa ramiona, a logo znajdujące się dotychczas w jej centralnym miejscu zastąpiono napisem Skoda.

Do napędu Skody Vision iV przeznaczono dwa silniki elektryczne - jeden na przedniej osi, a drugi z tyłu. Łącznie zapewniają moc 225 kW (306 KM), która jest przekazywana na wszystkie koła. Jak informuje producent, maksymalny zasięg auta wynosi 500 km. Naładowanie baterii do 80 procent ich pojemności trwa 30 minut. Vision iV wyposażony jest w skanery laserowe i radarowe, dzięki czemu jest przygotowany do obsługi jazdy autonomicznej.

Elektryfikacja modeli to jedno z naczelnych założeń planu Skody "Strategia 2025". Na przestrzeni najbliższych lat marka wprowadzać będzie szereg zelektryfikowanych modeli. Już w tym roku na rynek wejdzie Superb z napędem hybrydowym typu plug-in. Natomiast pierwsze auta produkowane na platformie MEB pojawią się w 2020 r. Do końca 2022 roku Skoda ma zamiar wprowadzić do produkcji seryjnej kilkanaście zelektryfikowanych modeli.

polecane: Kody na prawie jazdy. Nie ignoruj ich, bo możesz mieć kłopoty.

Wideo

Materiał oryginalny: Skoda Vision iV. Studium elektrycznego crossovera - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
M.

Skoda lubi lokalne gazetki a lokalne gazetki lubia Skode. Swietnie sie dogaduja

G
Gość

BMW z tego nie będzie,poza karoserią jak X6 z przed 7 lat.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3