Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sportowe ambicje Mazdy - model Mazda3 MPS

Wojciech Frelichowski
Mazda powiększyła rodzinę modelu Mazda3 o najmocniejszą wersję - MPS (Mazda Performance Series). Jak twierdzi producent jest to kombinacja radości z jazdy z funkcjonalnością samochodu kompaktowego.

Nowy flagowy model serii 3 dziedziczy po swoim pierwowzorze dużą, pięciokątną osłonę chłodnicy i proporcje, które nadają mu sportową sylwetkę. Nowy wlot powietrza umieszczono teraz pośrodku pokrywy silnika, co poza walorami optycznymi równocześnie poprawiło efektywność działania intercoolera.

Do tego dodano mocno zaakcentowany przedni zderzak oraz błotniki, znacznie większe od standardowych. Pod nimi znajdują się 18-calowe felgi o "trójwymiarowych" kształtach zbliżonych do felg zastosowanych w Mazdzie RX-8. Osłonę chłodnicy i niższe partie przedniego zderzaka pokryto czarnym lakierem metalicznym.

Z tyłu łatwo zauważyć powiększony tylny spoiler oraz diodowe lampy. Zapewniają one jeszcze bardziej muskularny wygląd tylnej partii nadwozia.

Szczypta wizualnej dynamiki

Sportowe ambicje Mazdy - model Mazda3 MPS
Fot. Mazda

(fot. Fot. Mazda)

Wnętrze nowej Mazdy3 MPS jest kombinacją sportowego charakteru z praktycznością. Z przodu kabiny zamontowano półkubełkowe fotele z wydatnym podparciem bocznym i poprawionym, w stosunku do pierwszej generacji MPS, podparciem bioder i pleców. Przednie i tylne siedzenia częściowo obszyto czarną skórą z czerwonymi akcentami - współgrające z czerwonymi szwami paneli drzwi, mieszka dźwigni zmiany biegów, środkowego przesuwnego podłokietnika i koła kierownicy.

Przed kierowcą znajduje się nowy zestaw wskaźników, sygnowany logo MPS, oraz nowy, ciekłokrystaliczny wyświetlacz ciśnienia doładowania, umiejscowiony między dwoma analogowymi zegarami szybkościomierza i obrotomierza.

Dźwignia zmiany biegów sześciostopniowej ręcznej przekładni umieszczona jest o 60 mm wyżej i nieco przesunięta w stronę prowadzącego auto.

Standardowym wyposażeniem (w zależności od rynku) jest wysokiej klasy sprzęt audio BOSE z 10 głośnikami i układem dźwięku przestrzennego Centerpoint Surround oraz modułem kompensacji szumów AutoPilot2.

Wysokie osiągi i norma Euro V

Sportowe ambicje Mazdy - model Mazda3 MPS
Fot. Mazda

(fot. Fot. Mazda)

Nową Mazdę3 MPS napędza znany silnik MZR DISI o pojemności 2,3 litra, z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem z pierwszego modelu MPS. W obecnej wersji został jednak unowocześniony.

Zastosowanie układu bezpośredniego wtrysku o wysokim ciśnieniu roboczym ma ogromną przewagę nad konwencjonalnymi układami wtryskowymi. Silnik MZR DISI Turbo 2.3 generuje moc 260 KM. Charakteryzuje się szybką reakcją na ruch pedału gazu, dzięki wysokiemu maksymalnemu momentowi obrotowemu 380 Nm dostępnemu przy niskich 3,000 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h.

Nowa Mazda3 MPS poprawiła się w stosunku do poprzedniczki i spełnia obecnie rygorystyczną normę emisji Euro V.

Stabilność na prostej

(fot. Fot. Mazda)

Wyczynowe zawieszenie Mazdy3 MPS dzieli zasadniczą koncepcję zawieszenia ze standardową wersją hatchback - z przodu kolumny MacPherson, z tyłu układ wielowahaczowy - jest jednak radykalnie zmodyfikowane. Zmieniono wartości sztywności sprężyn oraz siłę tłumienia amortyzatorów. Zwiększono w ten sposób odporność na przechyły. Grubsze stabilizatory, zapewniające bardziej liniową charakterystykę, z rozsuniętymi na zewnątrz punktami mocowań, są również zarezerwowane dla Mazdy 3 MPS.

Tak jak zwykłe Mazdy3, nowa MPS ma trzy wysokowytrzymałe mocowania przekładni kierowniczej (zamiast dwóch, jak w poprzednim modelu), co zapewnia lepsze odczuwanie reakcji kół na ruchy kierownicy i zwiększa czułość układu kierowniczego. Do tego obie półosie zostały zoptymalizowane, aby zminimalizować wpływ napędu na układ kierowniczy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!