Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce. Skoda na prowadzeniu

Wojciech Frelichowski
Skoda jest od pół roku liderem rynku w Polsce.
Skoda jest od pół roku liderem rynku w Polsce. Fot. Skoda Auto Polska
Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego podał, że od stycznia do końca września tego roku w Polsce sprzedano 239 612 nowych samochodów, o 1,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2008 roku. Ale sprzedaż wrześniowa jest aż o 18,6 proc. wyższa niż w sierpniu.

Tytuł lidera polskiego rynku należy do Skody, której auta znalazły od początku roku 27 958 nabywców. Taki wynik oznacza ponad 16-procentowy wzrost w ciągu roku, i zwiększenie udziału w rynku z nieco ponad 10 proc. na koniec września 2008 r. do poziomu 11,7 proc.

Drugie miejsce, podobnie jak w sierpniu, przypadło Fiatowi, który sprzedał dotychczas 24 619 samochodów, o 13,5 proc. (+2 936 sztuk) więcej niż rok wcześniej. Udział marki w rynku wynosi 10,3 proc.(przed rokiem było to 9,2 proc.). Trzecie miejsce zajmuje Toyota. Tegoroczna sprzedaż japońskiej marki wynosi 21 806 aut, o 19,4 proc. (5 257 sztuk) mniej niż po dziewięciu miesiącach ubiegłego roku. Toyota zmniejszyła swój udział w rynku z 11,5 do 9,1 proc.

Dwie kolejne pozycje należą do Forda i Volkswagena. Obie firmy uzyskały zbliżone wyniki sprzedaży, odpowiednio 20 364 i 19 818 auta. Ponadto obie wykazały wzrost na przestrzeni roku: o 18 i o 20,3 proc.. Volkswagen zwiększył udział w rynku krajowym z 7 do 8,3 proc., natomiast Ford - z 7,3 do 8,5 proc.
Na szóstym miejscu znalazł się Opel z rezultatem dotychczasowej sprzedaży w wysokości 16 670 sztuk, o 18,7 proc. mniejszym niż rok wcześniej. Siódma pozycja należy do Renault. Samochody najpopularniejszej spośród francuskich marek znalazły na polskim rynku 12 623 nabywców, o 12,9 proc. mniej niż w ubiegłym roku.

Lokata ósma należy do marki Kia ze sprzedażą 11 371 sztuk i wzrostem na przestrzeni roku o 38,6 proc.. Na dziewiątym miejscu sklasyfikowany jest Peugeot z wynikiem 9 097 sprzedanych aut, czyli o 27,6 proc. mniej niż rok temu. Pierwszą dziesiątkę zamyka Hyundai, który sprzedał 9 034 samochodów, czyli o 28,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2008 r.

Tuż za koreańskim producentem uplasowała się Honda z wynikiem 8 781 sprzedanych aut (spadek o 15,6 proc.). W segmencie marek Premium obok dotkliwych spadków, np. Lexusa (-29,9 proc.), Jaguara (-61,32 proc), Land Rovera (-60,3 proc.), odnotowano również wzrosty, chociażby Mercedesa (+11,7 proc.), czy BMW (+12,2 proc.).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!