Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedaż samochodów w Polsce w 2008 roku

Wojciech Frelichowski [email protected]
Auris, jeden z najpopularniejszych modeli Toyoty w Polsce.
Auris, jeden z najpopularniejszych modeli Toyoty w Polsce. Fot. Toyota
W zeszłym roku w Polsce sprzedano 320 040 sztuk nowych samochodów. W porównaniu do 2007 r. wynik ten jest o 9,15 proc. wyższy. Liderem, podobnie jak przed rokiem, jest Toyota.

Jak podaje Instytut Badania Rynku Samochodowego Samar, spośród 47 firm oferujących swoje samochody polskim klientom, tylko 12 wykazało mniejszą sprzedaż niż rok wcześniej. W czołowej dziesiątce są dwie takie firmy (Skoda i Peugeot), w drugiej dziesiątce jedna (Seat), a w trzeciej trzy (Land Rover, Jeep i Alfa Romeo). Zdecydowana większość producentów osiągnęła wyższą sprzedaż niż rok wcześniej, a rekordowe tempo wzrostu w skali rynku należy do Hyundaia (12. lokata w rankingu, 10 069 sprzedanych aut, +104,8 proc.) i Hummera (43. lokata, 9 szt., +350 proc.).

Znany lider

Tytuł lidera rynku w 2008 roku zachowała Toyota, której samochody znalazły w ciągu roku 34 855 nabywców, o 3 proc. więcej (1007 sztuk) niż w roku poprzednim. Taki wynik zapewnił japońskiej marce 10,9 proc. udziału w rynku, o 0,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Wiceliderem jest Skoda, która sprzedała w 2008 roku 32 887 aut, o 0,2 proc. (-78 aut) mniej niż przed rokiem. Skoda zajmuje obecnie 10,3 proc. polskiego rynku, o 0,9 proc. mniej niż w 2007 roku. Na trzecim miejscu znalazł się Fiat. Sprzedaż 29 232 samochodów, o 5,1 proc. większa niż przed rokiem, zapewniła marce 9,1 proc. udziału w rynku.

Auto - roszady

Kolejną pozycję na liście rankingowej zajmuje Opel, który sprzedał w 2008 roku 27 940 aut i osiągnął 4,4 proc. wzrostu. Do Opla należy 8,7 proc. polskiego rynku.

O ile cztery czołowe marki zachowały lokaty sprzed roku, na kolejnych nastąpiły zmiany. Na piąte miejsce awansował Volkswagen, sprzedając w ciągu roku 23 704 samochody, tj. o 15,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jest to jednocześnie pierwszy producent w rankingu, który w 2008 roku umocnił swoją pozycję na polskim rynku w stosunku do poprzednich 12 miesięcy. Udział VW zwiększył się z 7 do 7,4 proc.

Na szóstą lokatę (z piątej) spadł Ford. Na zakup samochodów tej marki zdecydowało się 23 207 nabywców, czyli o 7,7 proc. więcej niż w 2007 r. Jednak to nie wystarczyło do zachowania udziału w rynku. Obecnie Ford zajmuje 7,3 proc. rynku.

Na miejscach siódmym i ósmym również doszło do zamiany: awans Renault spowodował utratę lokaty przez Peugeota. Wyniki sprzedaży francuskich producentów wyniosły, odpowiednio, 19 466 i 16 535 pojazdów, przy czym w przypadku Renault wynik jest o ponad 20,1 proc. większy niż rok wcześniej, a Peugeot odnotował spadek o 11,4 proc. Udziały rynkowe obu marek wynoszą: 6,1 i 5,2 proc. (przed rokiem 5,5 i 6,4 proc.).

Pierwszą dziesiątkę zamykają Honda i Citroen. Japońska marka sprzedała w 2008 roku w Polsce 14 715 samochodów, o 13,0 proc. więcej niż rok wcześniej, natomiast Citroen uzyskał na koniec roku wynik 13 777 sprzedanych aut, o 0,8 proc. większy niż przed rokiem. Udziały rynkowe obu producentów wyniosły odpowiednio 4,6 i 4,3 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!