Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sto lat Škody

(jak)
Jubileuszowym modelem była octavia combi elegance 2,0 TDI.
Jubileuszowym modelem była octavia combi elegance 2,0 TDI. Skoda
W połowie lipca Škoda obchodziła jubileusz produkcyjny. Taśmy montażowe opuścił 10-milionowy samochód tej marki.

Produkcji samochodów w macierzystych zakładach Škody w Mladá Boleslav rozpoczęła się w 1905 roku, gdy Vaclav Laurin i Vaclav Klement zdecydowali się zaprzestać produkcji rowerów, a wkrótce również motocykli, na rzecz automobili. Pierwszy wyprodukowany samochód nazywał się voiturette A i był małym, lekkim i przystępnym cenowo pojazdem. Łącznie powstało około stu tego typu pojazdów. Na początku fabryka produkowała tylko po kilkaset pojazdów z poszczególnych linii modelowych. Dopiero powstający w latach 1925-1929 model L&K - škoda 110 przekroczył granicę tysiąca wyprodukowanych sztuk.
Wzór elegancji
Laurinowi i Klementowi szybko udało się zdobyć zagraniczne rynki (m.in. Nową Zelandię i Japonię). Od początku marka korzystała z nowoczesnych technologii -dobrym przykładem może być silnik montowany w modelu L&K FF (1907), jedna z pierwszych na świecie ośmiocylindrowych jednostek.
Kolejne lata przyniosły sukcesy takich modeli, jak popular (1934 -1946), który powstawał również w sportowej wersji nazwanej monte carlo, oraz škoda superb (1934 -1949), uznana w 1935 r. za najbardziej elegancki samochód. Model popular wprowadził pierwszą technologiczną rewolucję, podczas gdy samochody produkowane do lat 30. ubiegłego stulecia wykorzystywały ramę drabinową, to pojazdy oferowane później powstawały na centralnej ramie rurowej. W latach 50. minionego wieku, począwszy od škody 1200 (1952 -1961), firma zaczęła produkować wyłącznie metalowe nadwozia. Pierwszym samochodem z samonośnym nadwoziem była škoda 1000 MB.
Z przednim napędem
Model 1000 MB był produkowany do 1969 roku. Dzięki rezultatom międzynarodowych testów porównawczych, wielu nagrodom, a w szczególności rewolucyjnemu, aluminiowemu silnikowi škoda 1000 MB stała się niezwykle popularna - z fabryki wyjechało łącznie 443.141 pojazdów tego typu. Model ten przyczynił się też do rozwoju fabryki - na jego potrzeby powiększoną ją prawie dwukrotnie, rozpoczął też nową erę samochodów napędzanych silnikiem umieszczonym z tyłu pojazdu. Trwała ona do 1990 roku. W fabryce w Mladá Boleslav powstawały też škody octavia (1959-1971) i felicia (1959-1964), imienniczki modeli produkowanych kilka dekad później.
Najlepiej sprzedającymi się w historii marki modelami są: škoda 105 -120 (włączając modele rapid, garde i 130) produkowana od 1976 do 1990 roku (łącznie 2.008.740 sztuk) i favorit (1987-1995, 1.077.136 samochodów). Popularna "favorka" była pierwszym, po długiej przerwie modelem czeskiego producenta z silnikiem umieszczonym z przodu, z napędem na przednią oś i zarazem ostatnim samochodem, którego produkcja rozpoczęła się jeszcze przed fuzją z Grupą Volkswagen, co nastąpiło w 1991 roku. Następna w rankingu popularności jest felicia (1.420.441 sztuk, w latach 1994-2001) oraz produkowane do dziś fabia, octavia i superb (ponad 3 miliony wyprodukowanych samochodów).
W rodzinie Volkswagena
Wejście w skład Grupy Volkswagen było jednym z najważniejszych wydarzeń w historii Škody. Zaczynając od jednego modelu, produkowanego w 170 tysiącach sztuk rocznie, eksportowanego do 30 krajów głównie z Centralnej i Wschodniej Europy, koncern wkroczył na drogę rozwoju - potrajając produkcję i oferując obecnie klientom cztery rodziny modelowe. Od czasu fuzji na drogi wyjechało ponad 5 milionów aut ze słynną uskrzydloną strzałą. Koncern posiada zakłady produkcyjne w Czechach (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) oraz za granicą (Bośnia i Hercegowina, Ukraina, Indie i Kazachstan). W zamiarach ma uruchomienie produkcji w Rosji i Chinach. W tym roku Škoda zamierza dostarczyć na rynki, na których jest obecna, ponad pół miliona pojazdów.
Jubileuszowym modelem nr 10.000.000, który opuścił linię produkcyjną 13 lipca br., jest srebrna octavia combi elegance 2,0 TDI. Samochód ten został przekazany na rzecz "Czeskich Centrów", organizacji stworzonej i finansowanej przez czeskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, której misją jest budowanie pozytywnego wizerunku Republiki Czeskiej na arenie międzynarodowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!