Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sukces badaczy Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. Polski lotnik odzyskał tożsamość

OPRAC.:
Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Kapral Teofil Niemeczek, a obok dwusilnikowy bombowiec RAF Vickers Wellington. To na podobnej maszynie latał kapral Teofil Niemeczek
Kapral Teofil Niemeczek, a obok dwusilnikowy bombowiec RAF Vickers Wellington. To na podobnej maszynie latał kapral Teofil Niemeczek
Grób żołnierza nie będzie bezimienny. To kapral Teofil Niemeczek, lotnik z 300 Dywizjonu Bombowego Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, poległy w czasie lotu bojowego w 1942 roku.

- To prof. Iwona Teul z PUM porównała dane antropologiczne z ekshumacji z danymi zawartymi w dokumentacji medycznej kaprala Niemeczka - mówi dr hab. Andrzej Ossowski, kierownik Zakładu Genetyki Sądowej i kierownik Katedry Medycyny Sądowej PUM. - Jest to możliwe dzięki otwarciu archiwów brytyjskich. Jeszcze 10- 15 lat temu byłoby to niemożliwe. Jesteśmy w tej dobrej sytuacji, że dokumentacja osobowa żołnierzy z Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie dotrwała do naszych czasów. Inaczej jest na przykład z ustalaniem tożsamości żołnierzy poległych na Westerplatte.

Jak dodaje badacz PUM każdy przypadek ustalenia tożsamości cieszy.

Znamy życiorys kaprala Teofila Niemeczka, urodzonego 22 września 1915 r. w Kleszczowie w ówczesnym powiecie piotrkowskim. W 1939 r. służył w składzie Bazy Lotniczej nr 1 Warszawie-Okęciu. Po ewakuacji do Rumunii, przedostał się do Francji, a potem do Wielkiej Brytanii, gdzie przyjęto go do Polskich Sił Powietrznych z nr ewidencyjnym 792834. 20 października 1940 r. rozpoczął szkolenie wstępne w Centrum Wyszkolenia Ziemnego w Blackpool. 26 kwietnia 1941 r. trafił na kurs dla strzelców pokładowych w 4 Bombing and Gunnery School w West Freugh. Po jego ukończeniu z dniem 7 czerwca 1941 r. i uzyskaniu stopnia brytyjskiego sierżanta (Sergeanta) RAF powrócił do Blackpool, aby miesiąc później, 4 lipca 1941 r. zostać przydzielonym na szkolenie operacyjne w 18 Operational Training Unit w Bramcote. Ostatni etap szkolenia zakończył 7 sierpnia 1941 r. i tego samego dnia zameldował się z całą załogą dowodzoną przez P/O Zygmunta Radeckiego w 300. Dywizjonie Bombowym stacjonującym w Hesmwell. Tydzień później otrzymał awans na kaprala. Już 18 sierpnia 1941 r. wziął udział w pierwszym locie bojowym na bombardowanie Rotterdamu. Jako I pilot z jego załogą poleciał wówczas dowódca Eskadry "A" S/Ldr Romuald Suliński. W trakcie kolejnych lotów bombardował najciężej bronione miasta III Rzeszy m.in. Mannheim, Essen, Hamburg, Bremę, Kilonię. Nocą 7/8 listopada 1941 r. wziął udział w operacji bombardowania Berlina.

Ostatni okazał się 23. lot bojowy, nocą 26/27 marca 1942 r. na bombardowanie Essen. Podczas powrotu znad celu, jego Wellington Z1269 BH-L pilotowany przez F/O Bogumiła Żelazińskiego został zestrzelony w okolicach lotniska De Kooy (obecnie Den Helder) w północno-zachodniej Holandii przez nocnego myśliwca pilotowanego przez Obtl. Egmonta Prinz zur Lippe-Weissenfelda z 5./NJG2. Samolot rozbił się w morzu wraz z całą załogą.

Za zasługi bojowe kpr. Sgt Teofil Niemeczek został odznaczony Krzyżem Srebrnym Virtuti Militari, trzykrotnie Krzyżem Walecznych oraz Medalem Lotniczym (pośmiertnie) i Polową Odznaką Strzelca Samolotowego nr 132.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Sukces badaczy Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. Polski lotnik odzyskał tożsamość - Głos Szczeciński